J
Jan-Å: [citat] Det håller jag med om, ett avtal är att föredra. Men TS verkar inte ha det rätta förtroendet för säljaren som jag uppfattar det ;)
21 svar · 3,6k läst
P
pe-ban: I Konsumentlagen står bl a detta: Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål 31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte
5 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Vi får se hur det går, vi hittade inget testamentesliknande när vi städade ur huset, gubben mår ganska bra och kommer att leva ett tag till och sedan får vi se om någon dyker upp med någon sorts dokument vid bouppteckningen. Jag har fått svar på min fråga, det finns inget officiellt register utan "någon" ser till att ett testamente kommer fram efter dödsfallet. Protte
15 svar · 3,4k läst
H
hempularen: Det är ju onekligen lite udda att det inte finns en avstägning. Men som fastighetsägare har man egentligen inte med det att göra. Du måtse/bör ha en egen avstägning, som är din egendom. De kranar som kommunen har till fastigheterna får jag som fastighetsägare inte röra (ren formellt). Dvs i ditt fall så har du troligen fått en kran nu som hör till fastigheten. Om kommunen nu tycker
1 svar · 933 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vilket elbolag handlar det om? Tror att det kan skilja mkt mellan olika bolag. Vi har ett mindre nätbolag och vi och våra grannar har upplevt de som mkt flexibla och serviceväänliga. Kan tänka mig att de stora "drakarna" är mer hårdhudade.
5 svar · 4,6k läst
N
nizze_putt: I vårt fall, som är väldigt likt ert, så blev det en 3-partsförhandling. Nu lyckades vi nå en förlikning innan det kom upp i rätten men vår advokat sa att det normala i såna här fall är att det blir en sk 3-partsförhandling.
2 svar · 2,0k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Ja, det är det jag reagerade på och tog upp vid ett möte, jag hittade några punkter som var så idiotiskt formulerade så att om man inte har någon moral så kan man förstöra saker på el och vvs för granne genom att exempelvis borra av stigaren i egen lägenhet men grannen får se till att det blir fixat genom egen plånbok/försäkringsbolag samt att styrelsen formulerat i några
7 svar · 1,3k läst
M
magnu: En tvist på det hela, Finns det något gammalt hus på den nya tomten? I så fall kan det gamla huset uppgraderas med ny brunn etc. Lite senare kan ett nytt hus byggas Men kontrollera med någon mer än mig om detta är möjligt!
8 svar · 7,1k läst
H
hempularen: Om den avlidne skänkt bort pengar till barn eller andra som kan vara arvingar, så räknas de skänkta pengarna (eller hus eller vad som helst) som förskott på arv, och skall räknas bort från den personens andel av arvet. Man kan i ett gåvobrev stipulera att gåvan inte skall ses som förskott på arv.
7 svar · 4,2k läst
S
DIY_freak: [citat] Nej... men det är tillräckligt för att jag personligen inte skall tvivla på vem som ligger bakom. När man läser Aftonbladet så får man ju ofta läsa allt kritiskt, men i det här fallet har jag inga problem att känna mig övertygad rent privat. Sedan vad som håller rättsligt är ju en annan femma... Hoppas han åker dit ordentligt, men det brukar ju inte vara fallet... Hoppas
13 svar · 6,7k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.konsumentverket.se/Klaga/Vara-du-inte-har-bestallt/
5 svar · 1,3k läst
M
Micke_vb: Mitt tips är att komma överens med BF innan de begär en tvångsförrättning så infarten ligger på deras tomt. Förmodligen kommer LM att döma till deras fördel för att det är: 1. enklast. 2. så har BF i dagsläget större nytta av marken. 3. Du har ingen möjlighet att styra priset och det kommer förmodligen att hamna på 5-10:- kvm, ersättningen i sådana här fall har inget med
11 svar · 3,1k läst
G
DIY_freak: [citat] Ja det kan man... (eller vilken fördelning som helst, inte nödvändigtvis 50/50). Om sedan banken går med på det är ju helt upp till banken och beror antagligen på vilka skäl man presenterar och respektive låntagares ekonomi. Men det händer ju t.ex. att två helt skilda hushåll äger en fastighet tillsammans (t,ex. två familjer som äger ett tvåfamiljshus). Lite vanskligt
9 svar · 2,0k läst
M
maja317: Det jag funderar på... Är ni 9 pers och 7 av dessa sitter i styrelsen, så spelar det ingen roll på ett årsmöte. Årsmötet har dem som har en röst (medlemmar i förening enl. stadgarna) rätt att rösta oavsett om man är ledamot eller ej, alla har röst enl. det som är beslutat. Om en person har en åsikt och 7-8 andra har en annan, kan föreningen besluta det som de anser vara bäst
16 svar · 12,7k läst
M
-MH-: Är det 1:a maj den upphör? :-) Skit samma, i detta fallet finns det ingen möjlighet r att Svärfar hade någon första tjing på torpet.
5 svar · 2,7k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Inför 2-årsbesiktningen ska du kolla och skriva upp vad du tycker är fel med allt som ingick i projektet, detta tar du upp när besiktningsman kommer och han bedömmer om det faller under fel som bör åtgärdas eller om det är fel pga normalt slitage. Besiktningsmannen kollar givetvis upp ytligt och på sånna saker som kan vara fel efter två år även om du inte påpekar något men som
1 svar · 1,2k läst
R
rokka: [citat] Samma här. Jag har köpt tre bostadsrätter och ett hus och har alltid haft en sådan klausul i köpekontraktet.
31 svar · 15,0k läst
joooel
joooel: De valde att betala genom ett finansbolag, dvs avbetalningar. Men antar att det innebär att företaget som utfört jobbet fått betalt och deras skuld nu ligger mot finansbolaget? Det knepiga är ju att köksleverantören själva anlitat snickare för att göra jobbet (som blev dåligt). Men måttfelet på bänkskivan är ju köksleveratörens fel då de är dem som varit och måttat upp allt.
2 svar · 1,5k läst
S
Snåljåpen: Aha, tack för svaret, det är bara att ta en kopia på slutfakturan och skriva vad jag bestrider och dra av den summan då och skicka till säljaren?
13 svar · 1,5k läst
Bart
Bart: Vad säger ert avtal egentligen? Kan ni dra er ur om ni inte får bygglov eller om ni nekas byggnadskreditiv? Vi hade det inskrivet att säljaren hade rätt till 25000 kronor om vi drog oss ur av någon av tidigare nämnda anledningar före avrop. Om vi hade hunnit betala de 5% av kontraktssumman för bygglovshandlingar som föreskrev skulle dessa återbetalas minus de 25000 som säljaren var
14 svar · 1,9k läst
I
Ingper: Kan bara instämma i att jag har samma uppfattning vad som gäller om man bygger en lägre byggnad intill en högre. Eller egentligen - om man bygger en byggnad överhuvudtaget så skall hänsyn tagas till hur omgivningen ser ut m.a.p. snölast och risk för snöficka. Det kan ju vara höjdskillnader, bergsknallar och annat som kan ge en drivbildning utan dess like. Vid min garageombyggnad ville
8 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Den faktiska inköpskostnaden. Dvs i ert fall troligen tomten och ev. byggnadsmaterial, om kvitton finns. För det var väl ett självbygge. Kan ju finnas några gammla räkningar från elektriker, rörmockare etc också? Om det saknas kvitton så kan det gå att dra av kostnaden ialla fall. Om du kan få någon att göra en uppskattning av vad material och el, vvs kostnader borde ha varit då,
3 svar · 2,6k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: För att få svar på din fråga skulle jag kontakta en jurist som är sakkunnig i ämnet. För övrigt så... Jag gissar nu hej vilt men om ni börjar gräva där det INTE ska ligga någon slang men att det visar sig att det gör det. Är det inte DERAS slang som ligger fel då och rimligtvis ligger på deras ansvar att flytta!? Jag skulle mot bättre vetande ringa föreningen och säga att du
4 svar · 1,5k läst
K
kolmask: Svårt det där med kostnaden för att åtgärda felen. Att badrummet skulle kosta 15 000 är ju att räkna otroligt högt. I vårt fall ingår kostnad för elektriker i det pris vi fått från vår badrumsentreprenör. I och med att feldragningar upptäcktes så kan vi räkna med att vi får räkna med LITE högre kostnad, men den verkar bli högst marginell. Då börjar man ju undra hur mycket
25 svar · 12,3k läst
S
sloman123: Med byggherre menar jag han som jag har anlitat till att göra jobbet och som är ansvarig för det. Han har i sin tur inte gjort jobbet som inte är okej utan det har han anlitat andra firmor som gjort, kakling och bygg. Han har bara gjort vvs och det hoppas jag är okej. Så det är därför jag inte är så jätteorolig för att han har bestämt besiktningsman, det är inte hans firma som
13 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Som sagt, förlorad arbetstid tror jag inte att du kan räkna med att få ersättning för. Tar du upp det så är bara risken att du skapar mer konflikter och slutresultatet blir lidande.
3 svar · 2,1k läst
zebb_83
zebb_83: kort uppdate: Förra ägaren hör inte av sig efter sista samtalet, då han var på semster. Kan tolka det som "ditt problem". Tänker inte ringa honom mer. Hur som helst är dom andra felen ganska ointressanta och lätta, inget att prata om. Var värre när man hittade fel på fel, men är van nu. Och nu struntar jag i det. Dålig stil av dem ? JA. Takläck känns dock mindre skoj som sagt. God
51 svar · 12,6k läst
·
Byggingenjören
Byggingenjören: Hej! Du kanske kan ta arkitektens ritning och lämna den till en konstruktör som räknar lite på det hela samt till en installationskonsult som kan rita etc, sen tar du in en entreprenör på generalentreprenad? Lite dyrare, men då blir det definitivt precis som du vill ha det! MVH!
3 svar · 884 läst
F
fredrikhemma: Garage+gäststuga har nog varit där i sin nuvarande form sedan -80 talet, vi flyttade in 2007. Fysiskt så sitter de väl ihop antar jag eftesom ena grannens jordkällare vilar mot vår garagevägg och den andra grannens skjul använde vår vägg som sin bakre vägg. Vet inte vad som krävs gällade rivningsbeslut men om något är avtalat mellan den förra ägaren och grannarna så är frågan
3 svar · 935 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.