A
A-Man_08: Det tror jag inte denne har då det inte står något telefonnummer eller ens mailadress som vi kan kontakta vid frågor.
28 svar · 9,1k läst
J
jokomoko: Har du fått en offert så behöver du väl inte oroa dej för att dom helt plötlsigt skulle vägra anslutning? Du har rätt mycke_nu, det var mer en generell fråga. Jag tror att jag nu har fått svaren jag önskade. Toppen-forum detta :) jokomoko
3 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Om det är nåt "man tar fighten" mot är det ju själva beslutet, dvs bygglovet i detta fall. Har man sökt bygglov och fått avslag så ber man högre instans ompröva avslaget. Har någon fått bygglov och man inte gillar det så ber man högre instans ompröva lovet. Man kämpar liksom inte mot någon person/organisation egentligen utan man kämpar mot ett förvaltningsbeslut. Sen kan ju
7 svar · 1,6k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Jag ursäktar mig till alla trådläsare för dom delar i mina inlägg som håller låg nivå. Tyvär faller man allt för lätt in i ett "min pappa är starkare än din pappa" syndrom när det bjuds till det.
52 svar · 3,9k läst
P
på landet: @ P-A Det är det som är det uppenbart konstiga ur ett beställarperspektiv. Man får ju uppfattningen/förväntningen att besiktningsmannen, inom upplysningsplikten, även skall ta upp riskerna och och rekommendera vidare undersökningar i sin arbetsutövning om det för han/hon är uppenbara varningsignaler. I vårat fall såg det mesta bra ut på ytan medans det var katastrof så fort man
37 svar · 3,6k läst
H
Helmersson: Får man kommunala bidrag eller statligt stöd för vägen så kan man inte hindra någon annan att köra där. Det kan man endast göra om vägen är privat.
17 svar · 2,7k läst
P
P-A: Har säljaren inte lagt någon handpenning? Om ni måste driva det i tinget så får ni räkna med rätt lång tid, upp till ett år innan det går upp kan det bli. Chansen att vinna måste ju bedömas utifrån era avtal. Vinner ni så är det möjligt att driva in det ja. Instämmer m hemmapularens råd i övrigt.
2 svar · 1,2k läst
B
BigGitt: 5 År.
2 svar · 843 läst
B
2 svar · 843 läst
mycke_nu
mycke_nu: Bra fråga, har tyvärr inget bra svar. Vi lånade in en gammal häck och jag har inte sett den själv.
10 svar · 2,1k läst
B
breheim: http://www.av.se/teman/bygg/ansvar/bas.aspx Sista stycket. Generellt verkar man inte ha tänkt riktigt klart runt alla dessa roller. Energideklaration - BAS-U/P osv...
1 svar · 3,9k läst
NetNut
NetNut: Egentligen skulle ni aldrig betalt mer än 20 timmar + 15% = 3 timmar = 23 timmar, då konsumentköpslagen säger att ett avtalat pris ej får överskridas med mer än 15%. Nu har ni dock accepterat att betala för 29 timmar - därav faller denna. Däremot så har han ingen som helst rätt att kräva er för de andra "rabatterade" timmarna. Anmäl honom till ARN direkt - då får ni hjälp även
6 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tycker att du har tillräckliga argument för att betala enligt den "skälighetsprincip" du talar om ovan. Eftersom detta inte verkar vara helt klarlagt från Lantmäteriets sida, så är du fri att tolka det till dinfördel. Betala det du anser dig vara skyldig, dvs. till utträdesdatum (det datum som Lantmäteriet har noterat att du inte längre är delägare i Gemensamhetsanläggningen).
9 svar · 2,9k läst
Bezt
Bezt: Låter ju bra att de hade lite goodwill, vet du vad felet var?
9 svar · 1,1k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Skriv inget själv. Be kommunen att skicka ut rätt papper till dig. Sen gör du som du sa åk till berörda personer och prata, ta med dig frun och ett litet barn på armen och förklara hur viktigt garaget är för er :cool:
2 svar · 4,3k läst
M
mr_bygg: Själva tanken med en oberoende besiktning är väl just att avgöra vad som är acceptabelt och vad som är fel. Skulle någon av parterna inte känna att besiktningen är OK så finns det som Hempularen påpekar möjligheten att utföra en överbesiktning som då följer en viss procedur. Att entreprenören efter besiktningen själv skulle kunna välja vilka punkter som är fel och vilka som
3 svar · 4,6k läst
N
Nerre: ridax, klandrande av styrelsen kan ju göras under punkten om styrelsens ansvarsfrihet.
41 svar · 3,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Det fattar inte alla tyvärr. Jag rättfärdigar inte deras beteende men jag har sett det hos flera kompisar som är duktiga på sitt "jobb" men det övriga är katastrof. Hade någon tagit hand om bokningar på jobb, sett till att gubben som kör maskinen är på rätt plats på rätt tid hade firman gått hur bra som helst. Nu glöms skatteinbetalningar till höger och vänster, det
26 svar · 3,1k läst
B
Buer: Vet inte vad ett ombud kan tänkas ha för timtaxa... 750 - 1500kr/timmen kanske? Kolla med LRF om du vill diskutera med sakkunniga. http://www.konsult.lrf.se/Documents/juridik/produktblad_ledningsratt_vit.pdf
5 svar · 6,7k läst
F
Farzan: [citat] Det stämmer väl i stort men just egnahemsrörelsen hade - särskilt i sina tidigare stadier - mycket stöd från högerhåll. Det berodde bl a på att man menade att om arbetarna skaffade sig egendomar skulle de bli mindre pigga på att göra revolution.
32 svar · 18,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Som sagt så låter inte elräkningen på ngt sätt orimlig om huset var eluppvärmt. Städning är en sån där jobbig sak då alla har olika uppfattningar om vad som är "välstädat" - det är därför man brukar ha en besiktning där hyresvärden anmärker så man har en chans att åtgärda det. Bänkskivan är också en jobbig grej - samma sak där: Vad är normalt slitage !?? Där, som ngn
7 svar · 2,8k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Vill hon inte häva och betala 'ersättning' på 30000:- så lär hon väl få köpa och betala hela köpeskillingen. Sen vad hon gör med den är upp till hon... Desto längre hon håller på och tramsar ju mer ökar dina kostnader, det borde hon tänka på. :) Vad säger mäklaren? För övrigt kan jag nämna att när vi skrev kontrakt fick alla 4 (2säljare och 2 köpare) sätta sina
26 svar · 6,2k läst
H
hempularen: Vad har du för typ av avtal med firman? Är det fastpris? I så fall så skall ju det fasta priset betalas oavsett vilka kostnader firman har haft eller inte haft. Edit: Läste just lite längre upp i tråden at tdu hade rörligt pris på material. Självklart skall du få detaljerat underlag då på materialet, innan du betalar.
57 svar · 11,8k läst
·
O
Odjuret: Då är det klart en väldig skillnad! tar tillbaks en del av det jag sa!
10 svar · 4,1k läst
M
maaats: Lägger in den här tråden även här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/143217-fel-fall-i-badrumsgolv.html Hoppas på hjälp
0 svar · 1,3k läst
T
tracker: [citat] Exakt så borde det vara. Du får ett förbud att använda anläggningen efter ett visst datum. Vi har genomgått inventeringen och vårt avlopp är utdömt om två år. dom vill gärna få in nya ansökan inom ett år för behandling.
13 svar · 2,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kan nog vara så att frånvaron av avläsning gynnar mig. Totala förbrukningen är rimlig. Det är bara det att jag blir lite irriterad på att de först har tappat bort alla historik, sedan hittar den "någonstans" och framför allt påstår att det senaste mätarbytet var på julafton.
4 svar · 1,6k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Vanligtvis använder man samma besiktningsman som vid slutbesiktning.
1 svar · 1,3k läst
M
micke_petersson: då har jag pratat med kommunen idag och fått besked. Dom kommer att ta halva kostnaden för VA anslutningen som är på strax över 100000:- ... bästa av allt är att den chefen som jag talade med och som löste detta förstod mig precis när jag tyckte att vi kunde mötas halva vägen... och han sa själv att han hade gjort likadant... då det var det mänskliga som felade genom ett skrivfel
18 svar · 2,3k läst
J
Jan-Å: [citat] Det håller jag med om, ett avtal är att föredra. Men TS verkar inte ha det rätta förtroendet för säljaren som jag uppfattar det ;)
21 svar · 3,6k läst
P
pe-ban: I Konsumentlagen står bl a detta: Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål 31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.