8 331 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Slutbesiktning/slutfaktura/nyckel
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som jag förstår situationen så har TS ett avtal där det stipuleras att fakturor skall betalas med 30 dagars kredit, det gäller ju då självklart även slutfakturan. den värdering av kostnad för åtgärd av bes. anmärkningar som besiktningsmannen gör är bara vägledande.
Om beställaren kan visa att kostnaden är högre än det bes. mannen angett så får man hålla inne mer pengar. Det innehållna beloppet skall räcka för att låta en annan firma åtgärda felen. Kan man då ex. med en offert bevisa att felet kostar mer att rätta så får man hålla inne det högre beloppet.
Om beställaren kan visa att kostnaden är högre än det bes. mannen angett så får man hålla inne mer pengar. Det innehållna beloppet skall räcka för att låta en annan firma åtgärda felen. Kan man då ex. med en offert bevisa att felet kostar mer att rätta så får man hålla inne det högre beloppet.
Väldigt underlig byggare det där. Som UE som i regel alltid fakturerar byggaren så hålls det inne för min del alltid ca 10% som jag fakturerar med 30 dgr betalningtid antingen på besiktningsdagen om jag inte har några anmärkningar eller väldigt lättlösta sådana (elentrepanden är alltså godkänd för att tas i bruk av ägaren) i annat fall (som ännu aldrig hänt...peppar peppar) om min del av projektet inte skulle bli godkänd för bruk så måste det akut åtgärdas och sen när det är godkänt genom ombesiktning så kan jag fakturera.
Antal dagar man har på sig att fixa eventuella fel brukar styras av vilket datum ombesiktning utförs men då jag har haft tur med seriösa byggare så sker det oftast inom 2-3 veckor max för alla UE på projektet. Kunden håller alltså inne med sin sista del till byggaren till den dag då besiktning är godkänd och har alla UE gjort sitt osv så är ju alla nöjda och glada samt fått sina pengar inom 30 dgr från besiktningsdatum.
Antal dagar man har på sig att fixa eventuella fel brukar styras av vilket datum ombesiktning utförs men då jag har haft tur med seriösa byggare så sker det oftast inom 2-3 veckor max för alla UE på projektet. Kunden håller alltså inne med sin sista del till byggaren till den dag då besiktning är godkänd och har alla UE gjort sitt osv så är ju alla nöjda och glada samt fått sina pengar inom 30 dgr från besiktningsdatum.
Det blev ett antiklimax. Slutbesiktning genomfördes utan krångel, och det blev inget mer tjafs om nycklar. Men det står bortom allt tvivel att husbyggaren vare sig har rätt att vägra slutbesiktning, hålla på nycklar eller kräva omedelbar betalning. Kan vara bra att veta om nån annan hamnar i samma situation.
Klicka här för att svara