3 513 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Krav för godkänd entreprenad vid slutbesiktning?
Vad är kraven för att en entreprenad skall kunna godkännas vid en slutbesiktning? Estetiska fel förstår jag kan inte stjälpa entreprenadens godkännande men "hur allvarligt" måste felet vara? Någon som har exempel? Om huset saknar innerväggar, eller om golvspånet är uppbrutet på vissa ställen, innebär det per automatik att entreprenaden underkänns?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som jag förstått det så skall huset vara beboeligt. Inte nödvändigtvis alla rum.
Jag kan tala för det elektriska och där gäller det att anläggningen ska vara elsäkert och det innebär tex inte att elen fungerar överallt, bara det inte är fara för person och egendom.
Liknande kan jag tänka mig gälla andra saker också.
men detta för att man ska kunna bo där, det betyder inte att alla entrepenörer slipper sitt ansvar för att åtgärda dom fel som hittats.
Liknande kan jag tänka mig gälla andra saker också.
men detta för att man ska kunna bo där, det betyder inte att alla entrepenörer slipper sitt ansvar för att åtgärda dom fel som hittats.
Vår entreprenad blev underkänd vid första slutbesiktningen. Det berodde på att det var en stor mängd anmärkningar på målningoch tapeter (nästan alla rum) + att golvet i allrummet på övervåningen, ett rum man måste passera för att komma till alla sovrum, sviktade så att det behövdes tas upp och läggas om. Besiktningsmannen bedömde att det skulle bli för krångligt för oss att bo i huset medan dessa anmärkningar åtgärdades.
Vi nästa besiktning fanns fortfarande ett stort antal anmärkningar, men entreprenaden blev i alla fall godkänd. Så här i efterhand skulle jag nog önska att den inte blivit godgänd då heller. Det är mycket svårare att få byggarna att rätta till felen sedan entreprenaden blivit godkänd, detta trots att vi fortfarande håller inne en rätt stor summa pengar.
TeWa
Vi nästa besiktning fanns fortfarande ett stort antal anmärkningar, men entreprenaden blev i alla fall godkänd. Så här i efterhand skulle jag nog önska att den inte blivit godgänd då heller. Det är mycket svårare att få byggarna att rätta till felen sedan entreprenaden blivit godkänd, detta trots att vi fortfarande håller inne en rätt stor summa pengar.
TeWa
Klicka här för att svara