2 450 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Brutet muntligt avtal
Hej, vi ska dra in fjärrvärme i villan nu och allt är väl som klart med leverantören.
Men jag kontaktade deras representant och ville kolla tidsplanen när grävning och annat arbete ska göras. Hon meddelar att inget kommer att göras förrän i augusti och jag är nöjd då jag slipper ha gräsmattan uppgrävd och hinner göra annat än att riva i huset för en snygg indragning.
Jag får höra i onsdags att grannkvarteret har börjat gräva och anar då ugglor varpå jag ringer till samma kontaktperson och får det återigen meddelat att de kommer att gräva i augusti, inget annat är planerat.
På måndag morgon denna vecka så sätter de skopan i backen på min gata, ok hon sa ju att det inte skulle ske förrän i augusti och de ska gräver i gatan innan ev semester. Bryr mig inte mer om det men när jag nu ikväll kommer hem från jobbet så har de grävt upp gräsmattan och sågat upp altanen för att komma ända fram till huset.
Vad har man för rätt i denna situation? Man känner sig ju inte lite överkörd, planeringen man har gjort faller ju precis pladask i backen.
Men jag kontaktade deras representant och ville kolla tidsplanen när grävning och annat arbete ska göras. Hon meddelar att inget kommer att göras förrän i augusti och jag är nöjd då jag slipper ha gräsmattan uppgrävd och hinner göra annat än att riva i huset för en snygg indragning.
Jag får höra i onsdags att grannkvarteret har börjat gräva och anar då ugglor varpå jag ringer till samma kontaktperson och får det återigen meddelat att de kommer att gräva i augusti, inget annat är planerat.
På måndag morgon denna vecka så sätter de skopan i backen på min gata, ok hon sa ju att det inte skulle ske förrän i augusti och de ska gräver i gatan innan ev semester. Bryr mig inte mer om det men när jag nu ikväll kommer hem från jobbet så har de grävt upp gräsmattan och sågat upp altanen för att komma ända fram till huset.
Vad har man för rätt i denna situation? Man känner sig ju inte lite överkörd, planeringen man har gjort faller ju precis pladask i backen.
Kontakta representanten med e-post, och be ånyo om besked när arbetet kommer att börja. Sannolikt kommer representanten att lämna samma besked än en gång. Men denna gång skriftligt, vilket givetvis kan lätta din bevisbörda.
Dem har redan gjort sitt jobb? Är du ute efter ekonomisk ersättning eller att dem sa dra bort allt igen och komma tillbaka i Augusti?
Bra med krut i gubbarna om dem gör det knappt 2 månader innan och kör igenom din altan. Överkörd elle rinte men hellre det än 2 månader efter och byta värme på vintern.
Bra med krut i gubbarna om dem gör det knappt 2 månader innan och kör igenom din altan. Överkörd elle rinte men hellre det än 2 månader efter och byta värme på vintern.
Jag antar att ni redan har planerat med fjärrvärmebolaget hur de skall dra in fjärrvärmen? Var den där rivningen av altanen något ni kommit överens om eller var det en total överraskning? Har de förstört altanen, eller är det ett mindre ingrepp i den som är tillfredsställande gjort? Om det bara är frågan om att de har gjort det tidigare än planerat så tycker inte jag det är så mycket att klaga på. Om de däremot har totalsabbat din altan så kan du ju ha synpunkter på det.
Normalt kommer två parter överens om VAD som skall göras NÄR. Att en part sedan påbörjar arbetet (som får direkta konsekvenser för andra parten) två månader tidigare utan kontakt med den andra parten är ytterst oansvarigt. Eller att ge felaktig information.Lite skrev:
Visst är det bra att det är "krut i gubbarna", men vad hade du sagt om de t.ex. hade kommit och rivit ut ditt kök och badrum två månader för tidigt?:O
Tycker att TS skall kräva kompensation, i vilken form kan väl bara TS avgöra.
Förstår detta. Men nu ska vi inte jämföra badrum/kök mot altan. Hade jag kommit hem med en kvm? altan riven och insett att allt redan är klart och att jag slipper oroa mig för detta senare så hade jag nog accepterat det.Microkatten skrev:Normalt kommer två parter överens om VAD som skall göras NÄR. Att en part sedan påbörjar arbetet (som får direkta konsekvenser för andra parten) två månader tidigare utan kontakt med den andra parten är ytterst oansvarigt. Eller att ge felaktig information.
Visst är det bra att det är "krut i gubbarna", men vad hade du sagt om de t.ex. hade kommit och rivit ut ditt kök och badrum två månader för tidigt?:O
Tycker att TS skall kräva kompensation, i vilken form kan väl bara TS avgöra.
Hade jag kommit hem och sett att köket/badrummet var upprivet utan att det var avtalat då hade det blivit eran version
Grundfrågan var inte vad man gör om man anser sig kunna acceptera att motparten lämnar fel information (eller till och med uppskattar den). Grundfrågan är vad man kan göra om man INTE anser sig kunna acceptera det.
Klicka här för att svara