1 143 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Servitut
Vill utöka befintligt vägservitut med parkering om 8 x 15 m, har använts så i många år men nu vill jag fastsälla den ordning som rått. Går detta ?
Kan man åberopa hävd eller annan liknande ordning?
Läste om fallet med infiltrationen från ifjol men där framgick inte vad LM beslutat.
Kan man åberopa hävd eller annan liknande ordning?
Läste om fallet med infiltrationen från ifjol men där framgick inte vad LM beslutat.
Den billiga varianten är att vända sig till din granne som äger marken och be att ni upprättar ett avtalsservitut sinsemellan er. För att trygga rätten till både väg och parkering kan det vara klokt att få rätten inskriven. Eftersom området redan används som parkering och gjort så i många år borde väl grannen inte ha något emot att ni tryggar rätten formellt.
LM kan ni också vända er till, men då kommer det ju kosta och det kan vara ganska dyrt, runt 20 000 kr är inte ovanligt (beroende på hur pass komplicerat ärendet är, detta kanske inte är fullt så farligt).
Så mitt råd är att prata med grannen först.
Mvh / Total0koll
LM kan ni också vända er till, men då kommer det ju kosta och det kan vara ganska dyrt, runt 20 000 kr är inte ovanligt (beroende på hur pass komplicerat ärendet är, detta kanske inte är fullt så farligt).
Så mitt råd är att prata med grannen först.
Mvh / Total0koll
Klicka här för att svara