Hej! nu äre 5år sen vi köpte ett hus med tillhörande ladugård, började rensa lite i lagårn nu för att bygga ett litet hönshus, till min förvåning när jag hittar ett "hemligt" rum i lagårn, en dörr som var igen spikad,tänkte först att de var väl den "gamla" ingången till de jag tror varit ett mjölkrum, men nu när vi öppnade upp så till vår förvåning fick se ett nytt rum.
Problemet är just att reglarna och innertaket har ruttnat upp helt, vågar knappt va där inne,
Och visst borde väl de vara ett dolt fel? vet faktiskt inte hur man ska göra där inne? törs man vara där? ska man kontakta mäklare?försäkringsbolag?

Mvh/ Peter

Dolt är det om det krävs förstörande åtgärder för att upptäcka felet. Kan knappast anses vara förstörande att bryta upp en igenspikad dörr...

Snarare "dolt rum". Att tro räcker inte. Som köpare har man "stor" undersökningsplikt. Bygglov, ritningar, el, vvs, och mycket mer. Dörren fans där för 5 år sen! Det var då, du borde ha undersökt detta!

Hmm,
Är ladan i resten helt i nyskick och inget indikerade så skulle man kanske kunna säga att det är ett dolt fel.

Men dels undrar jag om ladan omfattas av din besiktning, om du har ngn försäkring.
Annars måste du påvisa att du undersökt så mkt du kunnat och att felet inte kunna misstänkas - då får du gå på säljaren.
Är ladan på ngt sätt gammal eller ltie halvrisig, dessutom var ju dörren igenspikad, så borde ni nog ha kollat upp det - dvs ni får en utökad undersökningsplikt.

Kontakta du köparen/bolaget och fråga/ställ ngt krav.
Får du inte ngt gensvar - fixa det. Har ni köpt en gård med lada så torde ni ju ha en del att snickra iaf :)

/K

Coolt med ett dolt rum. Men är det inte lite magstarkt att komma 5 år senare och klaga över dolda fel på något som verkar rätt uppenbart att upptäcka (storleken på ladan torde ju inte överenstämma med volymen på insidan...).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.