Juridik
KnockOnWood: Och lagfarten kostar bara grundavgiften (är det 850 kr?) om det arrangeras som en "gåva". //KoW
carlbanan: [citat] Dom vikterna jag angav sist är var bruttovikten på hela fordonståget på en BK 2 väg.... För att snurra till det lite :D
slaskman: Vi tar det i PM, vill inte ställa till nåt mitt i en pågående konflikt.
Lundgrens: Tack! tack! lyckan är stor just nu :) Vi funderar på granhäck alt ett plank där vi målar en stor sjö och en sol ;)) Då har dom sin utsikt!! skämt åsido :) Allvarligt så hoppas vi att den här saken är nedlagd för grannarnas del då dom har fått sin sak utredd och prövad enligt konstens alla regler. För vår del är det ett avslutat kapitel med visst litet orosmoment för grannens
billy_baver: Ja, det behövs "ganska mycket". Om man avslår bör myndigheten ha så mycket på fötterna att beslutet tål ett överklagande.
Algen: [citat] Har ingen aning om hur aktivt de tittar efter detta. Det kan ju dock vara ganska lönsamt att dela upp lönen för att få lägre marginalskatt så man kan ju tycka att de borde ha viss kontroll. Att det inte är tillåtet med mer än marknadsmässig lön är dock helt klart. (Finns ju mycket man kan komma undan med utan att det är tillåtet för den skull)
AdamGr: Ok vägbredden är kanske intressant - MEN den första frågan är FÅR föreningen (ordförande) öppna vägen - ingår den? ;) Alla utförandefrågor kommer sen. :cool: Ingår inte vägen måste en ny förrättning göras - som alla som inte vill ha vägen givetvis motsätter sig då. :x En förrättning måste godkännas av alla i föreningen... Berätta hur det går.
AdamGr: En tanke till - ett avtal som läggs till i ett anläggningsbeslut - och som inte blir ett officialservitut - gäller bara för de (fastighetsägare) som undertecknat avtalet. Alltså - säljer du gäller det inte för din köpare. Och alltså faller hela den oroliges farhagor... Väljer du det tillvägagångsättet iaf - Kolla detta (avtalets benämning/gällande) i så fall med lantmäteriets
snickarboden: Det materialet kan omöjligtvis kosta 95000:- till en tvåa! Står ju relativt klart och tydligt i första inlägget vad som har gjorts. /Kent
hempularen: När säljaren låter utföra en besiktning så är det ofta för en doldafelsförsäkring. Det besiktningsmannen då framförallt tittar på är sådant som ev. skulle kunna anses vara ett dolt fel senare. Dvs det handlar om att hitta så mycket som möjligt att friskriva försäkringabolaget från. Mer uppenbara fel som att takpappen ligger fel, som inte rimligen någonsin kan gå som dolt fel
hempularen: Du skall givetvis inte sänka priset med vad en total badrummsrenovering kostar. Om detta var gjort -98 så är minst halva värdet förbrukat, troligen mer.
t_ehrngren: [citat] Ja skrev ju det......:O Boverket har så mycker tyckande och antagande hur energideklarationerna skall utföras men fortfarande finns mängder av oklarheter hur man skall redovisa vissa saker. Fortfarande saknas energideklarationer för ca 400 000 (fyrahundratusen) byggnader som skulle ha utförts innan 31/12 2008 och ingen fastighetsägare har, vad jag vet, fått vite. Hursomhelst har
Bagarn: [citat] Kummelnäs ligger i Nacka kommun. Dock nära till Värmdö. Visst är det dåligt betalt. Jag undrar om de är villiga att sälja mostvarande yta av komunal mark i det området till det priset. Njae, 50-80 tkr verkar mer rimligt. tala med en mäklare eller fastighetsjurist.
DIY_freak: Algen: Du verkar ju insatt och intresserad av dessa frågor... Har en fråga om lön till närstående i fåmansbolag.... Har lite luddiga begrepp om de exakta reglerna för detta... Så jag slänger upp en ny tråd här om detta i helgen...
Total0koll: För att göra ett förtydligande till mitt tidigare svar. Om det inte rör sig om en gemensamhetsanläggning så kan ni komma krävas på pengar för snöröjningen. Eftersom det rör sig om ett servitut (avtals- eller official) så kan ni behöva betala de kostnaderna. När man upprättar en gemensamhetsanläggning med syftet väg så får man lov att ta särskild hänsyn till
Staffans2000: Använd din rörelsevakt, och ignorera grannen. Så länge du låter grannen påverka dig med sitt bjäbbande, har hon makt över dig!! Behandla henne som luft, ignorera henne fullständigt. Först då kan du börja leva ditt liv på riktigt och kanske till och med skippa gloendet i "hemnet" och istället göra mågot roligt. Vissa människor är inte värda ens uppmärksamhet. Du bestämmer!
Christofer M: Fallet är för min del nu löst, nu då jag fått tag på besikningsmanen som skickar mig slutprotokollet.
injonil: shieldfire, besiktning sker normalt sett efter att man vunnit budgivningen. Man kan givetvis strunta i att undersöka fastigheten så noggrannt som det behövs men då får man också ta smällarna om allt inte är som det ska. Det är egentligen inte någon plikt alls, det är helt frivilligt.
rolsie: Det finns ett regeringsbeslut/direktiv/förordning på att nuvarande lagstiftning ang avlopp skall tillämpas retroaktivt. Däremot så har miljö o hälsa i olika kommuner hanterat detta med mycket olika hastighet. Man börjar med inventering o informationsmöten, ger uppmaning om att åtgärda på viss tid tex 2 år. Sedan kommer föreläggande med hot om vite, och man får ytterligare 1-2 år
Glufsglufs: En garanti gäller väl för den garantin är utskriven på, det är väl därför man uppger sitt namn när man tex köper elektronik och får det medskrivet på kvitton. När det gäller byggarantier och liknande så har entrepenören först och främst 2-års garanti att hålla sig till och då är det nog skit samma vem som äger boendet, i vissa fall även 5 år och somliga saker 10 år.
vnorrland: Hej! Jag gjorde slag i saken och ringde lantmäteriet! :) Följande svar fick jag: 1) just denna tomt hade servitut men ej delägarskap i gemensamhetsanläggningen (vägen). Där kan vi kräva att nya ägarna blir delägare (om inte frivilligt så kan det tvingas fram av lantmäteriet). Vi kan även yrka på inträdesavgift då vi gjort större renoveringar nyligen. 2) Man får förvara sin egen
nikasp: Jag undrar förresten över det här med rättvisa. Det kan ju vara så att det inte finns några pengar eller att föräldrarna går mycket bättre ihop med vissa av barnen och därför favoriserar dem - är det fel? Jag utgår från 0 kr och det jag eventuellt får i arv blir en bonus. Att kallt räkna med ett arv tycker jag inte att man ska göra. Det är bättre att bygga upp sitt eget liv
P-A: Det är i princip samma formkrav som vid köp, dvs skriftlig, bevittnad, överlåtelsehandling, som gäller. Om någon av er är gifta kan ha betydelse, behövs ev. samtycke och skall egendomen vara enskild? Bor någon där och dess sambo kanske? Just att det är en "massa juridiskt" är anledning till att det inte bara är att skicka in en blankett. Visst kan det ju i de enklaste fall vara ok
P-A: Läser det som att nuvarande tomtägare ärvde för 45 år sedan? Har något vederlag utgått? Finns något avtal alls? Arrende el. benefik nyttjanderätt verkar det vara fråga om. Möjligt behålla rättighet mot skälig ersättning, möjligt få ersättning f. stugan om rätten upphör. Försök köpa till marknadspris eller träffa skriftligt avtal (hyra, arrende) och betala skäligt.
aedwall: Kom att tänka på en intressant sak i ditt fall. Vilken jäkla tur du har att ledningsrättsansökan drogs tillbaka. Eftersom att den skickades in när det var en annan fastighetsägare där hade det betytt att han skulle fått all ersättning och du hade inte fått en krona. Det är faktiskt så illa att du inte ens har talerätt i detta ärende! HAHA Det är den som äger marken när en
Odjuret: Börja med att prata med styrelsen, dessa kan ge svar på vad dom anser! Finns ingen anledning att inte prata med styrelsen innan
byggankan: Vi har länsförsäkringar och vi gjorde absolut ingenting för att de skulle betala mer än att först ringa och anmäla skadan och sedan skicka in underlag för vår arbetstid och våra extra utgifter. De var väldigt hjälpsamma på telefonen och räknade upp en massa saker som vi kunde få ersättning för som vi själva inte tänkt på (som t.ex hyra av släp, bredband och ökade
Dannemannen: Hej! Sitter i styrelsen till en samfällighet som förvaltar 3 st gemensamhetsanläggningar (väg, vatten och avlopp) i ett fritidshusområde. Nu skall avloppsanläggningen som idag består av slambäddar som är utdömda ersättas av ett reningsverk. Detta reningsverk kommer till stor del nyttja spillvattenledningarna som finns idag. Alla 88 fastigheter är idag medlemmar i alla 3