22 017 läst ·
38 svar
22k läst
38 svar
parkeringsböter på gräsmattan
Funkar inte, parkeringen är för stor, det behövs minst tre bilar för att parkera in någon.
Korrekt.
Fast jag vill inte ha dem där överhuvudtaget.
Min plan är att skylta ordentligt, och sedan börja dela ut P-böter till alla som parkerar där.
Känner inte mycket medlidande för TS som har valt att bosätta sig på ett sett som tydligen inte erbjuder dom bekvämlighetsstandard som TS kräver.
Skulle inte alls förvåna mig om det inte klart o tydligt står i stadgarna att man inte för köra motorfordon på grönområdena.
Hade jag bott där och jag varit ute o gått på gångvägen o det kom en galning farandes med bil där.... hade jag nog gjort en Aschbergare o sparkat på bilen.
Skulle inte alls förvåna mig om det inte klart o tydligt står i stadgarna att man inte för köra motorfordon på grönområdena.
Hade jag bott där och jag varit ute o gått på gångvägen o det kom en galning farandes med bil där.... hade jag nog gjort en Aschbergare o sparkat på bilen.
Ang funderingarna kring antalet minuter det "är tillåtet att stå innan man får böter" så är det riktiga svaret 0 minuter, eller 6 minuter.
I lagen finns det ingen tidsangivelse, så ur lagens mening kan P-vakten lappa direkt då du kliver ur bilen. Detta även på tillåten parkering med parkeringsautomat.
Detta är givetvis inte rimligt, och kommer inte heller gillas av rätten.
Då får vi gå på prejudikat, och det snävaste prejudikat som föreligger är på 6 minuter. Därför verkar de flesta p-bolag tillämpa just 6 minuter. Innan 6-minutersdomen föll så fanns det ett tidigare prejudikat på 9-10 minuter ungefär, som alltså tillämpades tidigare.
I lagen finns det ingen tidsangivelse, så ur lagens mening kan P-vakten lappa direkt då du kliver ur bilen. Detta även på tillåten parkering med parkeringsautomat.
Detta är givetvis inte rimligt, och kommer inte heller gillas av rätten.
Då får vi gå på prejudikat, och det snävaste prejudikat som föreligger är på 6 minuter. Därför verkar de flesta p-bolag tillämpa just 6 minuter. Innan 6-minutersdomen föll så fanns det ett tidigare prejudikat på 9-10 minuter ungefär, som alltså tillämpades tidigare.
Det står att man ska följa praxis på orten, något prejudikat behöver inte följas och vanligast är väl att dom privata bolagen följer kommunens p-vakters tidsgränser om sådana finns. Annars så är det väl kanon med P-vakter som säger till innan böter skrivs. Om man kollar med kunnigt folk på polisen och bland p-vakter här i stan så säger dom att dom väntar rimlig tid så i och urlastning ska kunna hinnas med, detta då på kommunens mark. På privat mark så rättar dom sig helt efter markägarens order men försöker ändå hålla en praxis som gäller över orten.Mikael_L skrev:Ang funderingarna kring antalet minuter det "är tillåtet att stå innan man får böter" så är det riktiga svaret 0 minuter, eller 6 minuter.
I lagen finns det ingen tidsangivelse, så ur lagens mening kan P-vakten lappa direkt då du kliver ur bilen. Detta även på tillåten parkering med parkeringsautomat.
Detta är givetvis inte rimligt, och kommer inte heller gillas av rätten.
Då får vi gå på prejudikat, och det snävaste prejudikat som föreligger är på 6 minuter. Därför verkar de flesta p-bolag tillämpa just 6 minuter. Innan 6-minutersdomen föll så fanns det ett tidigare prejudikat på 9-10 minuter ungefär, som alltså tillämpades tidigare.
Det finns mycket att skriva om detta, helt klart.
En sak är att kommunen och polisen följer andra lagar än när P-bolag och privata markägare lappar bilar. På privat mark gäller "Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering"
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
Vad det gäller vilken tid man har på sig, så är det som sagt inte styrt i lagtexten.
Man skulle kunna hävda denna paragraf ifall man fick en bot inom en minut, i alla fall på en parkering där man måste gå till en P-automat och köpa biljett.
10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.
Och jag tror man skulle ha relativt lätt att få tingsrätten med sig i ett sådant fall.
Som jag skrivit finns det en prejudicerande dom där den bötfällde gick till domstol med åsikten att 6 minuter var för kort tid, men rätten ogillade inte parkeringsboten av denna anledning.
Jag misstänker att P-bolagen känner sig hyfsat nöjd med denna relativt korta tid och är inte speciellt intresserad att börja driva rättsfall med ännu kortare parkeringstid som mål. Risken för ett (för dom) negativt prejudikat finns ju trots allt.
Paragraf 10 kan ju åberopas även i andra fall, t.ex. transport av någon som blivit sjuk, flyttlass och annat.
Men vad du som stackars bilägare än åberopar kan du ju vara relativt säker på att P-bolaget knappast ger sig. Dom lägger gladeligen 100.000:- i advokatkostnader mot dig än att dom får prejudicerande domar som går dom emot.
Så är det att vara fattig bilägare...
En sak är att kommunen och polisen följer andra lagar än när P-bolag och privata markägare lappar bilar. På privat mark gäller "Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering"
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
Vad det gäller vilken tid man har på sig, så är det som sagt inte styrt i lagtexten.
Man skulle kunna hävda denna paragraf ifall man fick en bot inom en minut, i alla fall på en parkering där man måste gå till en P-automat och köpa biljett.
10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.
Och jag tror man skulle ha relativt lätt att få tingsrätten med sig i ett sådant fall.
Som jag skrivit finns det en prejudicerande dom där den bötfällde gick till domstol med åsikten att 6 minuter var för kort tid, men rätten ogillade inte parkeringsboten av denna anledning.
Jag misstänker att P-bolagen känner sig hyfsat nöjd med denna relativt korta tid och är inte speciellt intresserad att börja driva rättsfall med ännu kortare parkeringstid som mål. Risken för ett (för dom) negativt prejudikat finns ju trots allt.
Paragraf 10 kan ju åberopas även i andra fall, t.ex. transport av någon som blivit sjuk, flyttlass och annat.
Men vad du som stackars bilägare än åberopar kan du ju vara relativt säker på att P-bolaget knappast ger sig. Dom lägger gladeligen 100.000:- i advokatkostnader mot dig än att dom får prejudicerande domar som går dom emot.
Så är det att vara fattig bilägare...
Jag blev osäker på om det verkligen finns ett 6-minuters-prejudikat.
Och lite letande har inte belönat mig att hitta ett sådant, så jag är kanske ute i tassemarkerna där.
Men under letandets gång hittar man givetvis en del matnyttigt.
http://lawline.se/answers/4000
http://lawline.se/answers/3338
Eller sök på kontrollavgift på lawline's hemsida, 4 sidor med träffar.
Och lite letande har inte belönat mig att hitta ett sådant, så jag är kanske ute i tassemarkerna där.
Men under letandets gång hittar man givetvis en del matnyttigt.
http://lawline.se/answers/4000
http://lawline.se/answers/3338
Eller sök på kontrollavgift på lawline's hemsida, 4 sidor med träffar.
Klicka här för att svara