2 324 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ansvarsfråga - släpkärra
I söndags natt vaknade jag av ett brak. Några puckon hade då lossat på handbromsen till min släpkärra som stod parkerad utanför mitt hus. Kärran var låst (stöldskyddad) och med handbromsen åtdragen. Eftersom vår garta lutar lite rullade kärran iväg och rännde in i grannens bil som fick omfattande plåtskador. När jag snackade med mitt försäkringsbolag sa dom att trafikförsäkringen på min bil bara går in när kärran är kopplad på bilen, men att min grannes försäkring skulle ta detta. Enligt försäkringsbolaget har jag inte heller något ansvar eftersom jag gjort vad som kan förväntas av mig och dom jämställde "olyckan" med en påkörning med smitning, lackskada med nyckel eller om någon gått på bilen med en slägga.
Givetvis hade grannen bara halvförsäkring på sin bil, så nu hamnar man i ett moraliskt dilemma. Jag hade funderingar på att stå för hans självrisk, men jag har ingen lust att betala hela reparationen (10-20 tusen uppskattningsvis) bara för att han inte har ett fullgott försäkringsskydd.
Jag flyttar om en dryg vecka, så i princip är mitt framtida förhållande med grannen ointressant, men visst känner man ett visst moraliskt ansvar...
Synpunkter?
Givetvis hade grannen bara halvförsäkring på sin bil, så nu hamnar man i ett moraliskt dilemma. Jag hade funderingar på att stå för hans självrisk, men jag har ingen lust att betala hela reparationen (10-20 tusen uppskattningsvis) bara för att han inte har ett fullgott försäkringsskydd.
Jag flyttar om en dryg vecka, så i princip är mitt framtida förhållande med grannen ointressant, men visst känner man ett visst moraliskt ansvar...
Synpunkter?
Nej, och nej. Kärror omfattas av trafikförsäkring när den sitter på och framförs av bil, men dom är inte tänkta att framföras på egen hand 
Man kan teckna försäkring på en släpkärra, men jag tror att det då handlar om stöld och möjligen vagnskada.
Man kan teckna försäkring på en släpkärra, men jag tror att det då handlar om stöld och möjligen vagnskada.
Kan tillägga att jag håller med ovanstående. Det är att jämföra med att nämnda ligister tar en av dina trädgårdstomtar och kastar in genom grannens fönster.injonil skrev:
Jag kan dock tänka mig att det i grannens ställe är lätt att (felaktigt) anklaga dig.
Finns inte mycket att göra för dig utan det ansvaret är grannens. Då de inte kan rikta något skadeståndskrav mot dig kan inte din ansvarsförsäkring gå in. Ingen trafikförsäkring kan täcka detta per automatik. Släpets försäkring täcker aldrig något annat än vagnen - inte ens saker lastade på vagnen.
Det finns en viss utväg via TFF men det är inget jag kan skriva ut. Läs själva om villkoren hos dem och fundera så kommer ni på en lösning. Men det är grannens problem och inte eran
Mvh lorant
Det finns en viss utväg via TFF men det är inget jag kan skriva ut. Läs själva om villkoren hos dem och fundera så kommer ni på en lösning. Men det är grannens problem och inte eran
Mvh lorant
Klicka här för att svara