Fotografen
Fotografen: Hade man lugnt och försiktigt borrat bort skruvskallen hade stolen klarat sig, ganska självklar att en porslinspjäs spricker om man bryter i den??!! Bestrid.
5 svar · 1,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Åsa76. Här är en av länkarna i ämnet. Och här är en annan. Det finns flera.
23 svar · 6,3k läst
shieldfire
shieldfire: Han blev väl inte bättre för det? Kan vara intressant för närboende att veta vilken firma man ska hålla sig borta från ...
4 svar · 1,7k läst
G
gråsten: Det finns ett dom från Högsta domstolen i ett skatteärende tror jag det var. Ärendet rörde byggnad på annans mark, dvs lös egendom. Karln som fick kraven på sig sade att han gett bort byggnaden till sin son. eftersom gåva av byggnad på annans mark kan ske helt formlöst dvs utan skrivet avtal och den inte heller kan traderas dvs överlämnas fysiskt så gick det inte att visa att gåvan
50 svar · 21,9k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Allt det du nämner beror också helt på om du spelar in ljud med bilderna. Det enklaste är att läsa vad det står om kameraövervakning hos länsstyrelsen, datainspektionen samt regeringens utredning om frågan som avslutades hösten 2009 och som ligger som grund för ett nytt lagförslag.
28 svar · 4,5k läst
T
Total0koll: Den billiga varianten är att vända sig till din granne som äger marken och be att ni upprättar ett avtalsservitut sinsemellan er. För att trygga rätten till både väg och parkering kan det vara klokt att få rätten inskriven. Eftersom området redan används som parkering och gjort så i många år borde väl grannen inte ha något emot att ni tryggar rätten formellt. LM kan ni också
2 svar · 1,1k läst
O
ordain: [citat] Sprängfirmor har ofta ett så kallat generellt sprängtillstånd för mindre sprängningar, vilket innebär att de inte för dessa mindre sprängjobb behöver söka något särskilt tillstånd. Marklov behövs inte nödvändigtvis för varje sprängning, men om sprängningen innebär att "höjdläget förändras väsentligt" (som jag sett tolkas som 50 cm) så behövs marklov, ifall det
16 svar · 4,3k läst
F
frohike: Även där har du svaret :) "Uppsägning för villkorsändring", bara att börja förhandla..
4 svar · 4,1k läst
G
gråsten: Om boden byggs av en ägare blir den ägarens lösa egendom enligt jordabalken 2 kap 4 § 1 stycket. En lösning kan ju vara att fastigheten styckas. Nu vet vi inte om det redan står två hus på tomten. Vid en tvångsförsäljning enligt samägandelagen kan oväntade situationer uppstå. T ex att en hälftenägare av fastigheten köper all mark men att det visar sig att husen uppförts av
4 svar · 3,2k läst
F
frjo7205: Ja då torde alla avvkikelser från det skick som avtalades mellan säljare och köpare vara säljarens ansvar, oavsett om det är dolda fel eller inte. Köparen ska inte ha juridisk eller affärsmässig dialog med någon annan än säljaren av fastigheten.
12 svar · 3,3k läst
P
P-A: [citat] Nja, att något är ok vid köpet innebär inte att dolt fel är uteslutet i sig. Sen beror det ju som vanligt på omständigheterna. I ett HD mål "trekammarbrunnen" var det t ex avloppsanläggning som beckat igen efter köp vilket var dolt fel trots att avloppet funkade vid köpet.
10 svar · 4,4k läst
B
BigGitt: Nu har jag läst en del i http://www.byggahus.se/forum/stenhus/96273-nu-har-vi-staemt-heda-oever-excellentvaeggarna.html Klart det räcker. TS vill tydligen varna andra för företagat. Det mest intressanta blir utgången. Nu lämnar jag den här tråden. Allt står i den stora...
18 svar · 3,6k läst
Byggherre
Byggherre: [citat] Haha:D
10 svar · 4,3k läst
H
hen_rik79: [citat] Vad menas med "deras yrke och bakgrund"? Man ska aldrig vara rädd för konflikter om man har bra fog för den. I ditt fall torde det vara givet att köper man en tomt med havsutsikt så är detta vad man skall förvänta sig. Dock kan man undra sig varför det inte skrevs in i kontraktet ett löfte om att träden skall tas bort innan en viss tidpunkt. Jag menar att grannsämja handlar om
12 svar · 8,1k läst
A
Algen: Kan bara instämma! Avvakta inte svar från konsumentverket utan skicka rekommenderat brev direkt. Jag skulle nog dessutom faxa in det om inte annat för att ge säljande företag informationen så snabbt som möjligt.
14 svar · 2,3k läst
volvo
volvo: [citat] Företaget har normalt 2 arbetsmånader på sig att åtgärda ev. fel som tagits upp i slutbesiktningsprotokollet (denna tid brukar stå i besiktningsprotokollet) Eftersom denna, i branschen vedertagna tidsfrist överskridits så tycker jag att ni skriftligen skall meddela entreprenören att de har xdagare/veckor på sig att åtgärda alla fel eller så behåller ni era innestående
6 svar · 1,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om ni upplyser alt. tgar ner dessa in nan visning så bör det inte vara ngt problem... /K
1 svar · 1,1k läst
F
Farzan: Jag googlade runt litet och när det gäller radhus verkar det förekomma, även om det inte är det vanligaste, att "utsidan" (fasader, tak, stuprör etc) är gemensamhetsanläggning och alltså förvaltas av samfälligheten. I flera fall lär det vara kommunen som, som villkor för att bevilja bygglov, har velat ha det så för att kuområdets enhetlighet ska kunna bevaras i framtiden. Det
14 svar · 10,4k läst
O
Odjuret: Varför skall ett specialbyggt vindskydd tas bort?
8 svar · 7,2k läst
v-g
v-g: Man kan väl inte jämföra mätningarna rakt av heller då de gjorts vid olika tillfällen och kanske inte exakt samma plats. Det kan ju även ha spolats eller torkat upp emellan mätningarna.
41 svar · 4,9k läst
H
hempularen: Om kontraktshanteringen görs av en jurist/mäklare/?? som du får utse så låter det som ett ganska tunnt argument att pruta pga. "ökad risk". Jag skulle nog akta mig för att pruta för hårt om det är ett objekt jag verkligen vill ha.
15 svar · 3,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Fast köper du hus ute i landet så kanske köpesumman handlar om 1 mkr Då är gränsen mao 50 000 kr - rätt rimligt. Men som sagt - gränser är kniviga överlag. /K
10 svar · 1,6k läst
G
Gallianoman: [citat] Just det, det verkar inte vara så avancerat. Har letat efter en lämplig mall på nätet och det verkar gå att köpa för ett par hundra spänn...
9 svar · 8,9k läst
A
Amaze: Ett förtydligande, huset finns redan på tomten och i avstyckningsplanen finns det inga exakta uppgifter utan bara en efterkonstruktion som anger att" generellt 60kvadrats garagebyggnad i området och ej vara överordnat bostadshuset". Ingen på kommunkontoret bryr sig om detta utan tänker bara, vad kan du göra åt detta lilla människa.
15 svar · 8,3k läst
G
gråsten: Är man orolig för att energinivån är för hög kontrollmäter man. Aggregat som drivs från nätet kan ha väldigt höga nivåer. De som drivs från bilbatteri brukar ligga lägre. Jag sätter upp eget elstängsel vid behov för att hålla djur ute som inte vill gå still i sin inhägnad. Kvigor hoppar lätt 120 cm.
61 svar · 43,8k läst
S
Sofie_A: Jag tycker att du skall kontakta säljare och jag anser också att säljaren skall vara med och dela på kostnaden, kanske i relation till vad ni har betalat för huset och dess skick i övrigt också. Man skall med fog kunna förutsätta att man inte har ett så stort råttproblem som det du beskriver föreligger då säljaren inte informerar om det. Vill minnas att det finns ett äldre
17 svar · 10,3k läst
Fotografen
Fotografen: Den skadade grenen kanske torkar och dör men busken som sådan överlever garanterat, syren är nästintill omöjligt att få död på. Torkar grenen så kapa den efter backen så slår det upp nytt. Däremot är det otroligt klantigt att fälla träd och inte ha koll på vad man gör, säkra trädet med wire eller någon slags trädfällriktare om det riskerar att skita sig med knepiga träd.
9 svar · 3,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Frågan är vad Svenskt näringsliv vill uppnå. Jag antar att lagarna de är kritiska mot har ett par år på nacken. Tror de på en mjukare lagstiftning om den görs om idag? Det tror inte jag.
7 svar · 1,9k läst
D
dohgren: Hej, jag har kontaktat Konsumentverket med detta mail - är det någon annan som kanske kanske skönja lite ljus över det? (Jag har skapat samma ämne under hantverkare). Sommaren 2007 så köpte vi en bostadsrätt vilken vi flyttade in i under augusti 2007. Duschrum och toalett hade renoverats i början av 2003 och såg jättefräscha ut vid kontraktsskrivandet. Varken säljarna eller mäklarna
0 svar · 1,2k läst
A
andersmc: Nej, hela idén är fullständigt absurd.
14 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.