21 921 läst ·
50 svar
22k läst
50 svar
Förra ägaren vill hämta saker !!
Sida 1 av 4
Finns det dokumenterat nånstans vad det finns för rättigheter att hämta saker ifrån sitt gamla hus???
Vi har köpt hus och förra ägaren vill hämta en studsmatta och vi köpte huset 1 februari. Har han verkligen rätt till det??:S
Vi har köpt hus och förra ägaren vill hämta en studsmatta och vi köpte huset 1 februari. Har han verkligen rätt till det??:S
Nej det är en studsmatta som är nergrävd och väl förankrad. Tar man bort den blir det ett gigantiskt stort hål.
Jag hävdar att det är fast egendom, eftersom den är i jord.
Vi har lite bråttom, för dom vill hämta den i helgen..
Han har i princip lurats med en massa och nu har vi varit tillräckligt snälla, så därför b lir det här enbart en principsak..
Jag hävdar att det är fast egendom, eftersom den är i jord.
Vi har lite bråttom, för dom vill hämta den i helgen..
Han har i princip lurats med en massa och nu har vi varit tillräckligt snälla, så därför b lir det här enbart en principsak..
Kan aldrig tänka mig att han har rätt att komma o hämta den...Jag skulle absolut sätta mig på tvären!
tom badtunnor tillhör ju huset om inte annat påtalas,så den där borde absolut tillhöra er och inte de förra ägarna...
säg nej och ge inte med er på nånting mer i framtiden! Lycka till!
säg nej och ge inte med er på nånting mer i framtiden! Lycka till!
Normalt är att kvarlämnade prylar antingen tllfaller nye ägaren om denne vill ha dem, annars har ni rätt att forsla bort det på hans bekostnad. Kan inte tänka mig att man får fortsätta äga saker i en fastighet man sålt.
Är inte så insatt i ämnet men har kollat en hel del husanonser och när det gäller garderober etc, som borde kunna liknas i detta fall, så står det oftast om dessa inte ingår.
När jag först läste så trodde jag att det var en "vanlig studsmatta" men när du beskriver att den är nedgrävd, så tror jag att säljaren får stå sitt kast.
Om har ändå plockar bort den, polisanmäl honom!
Eller säg åt honom att det är helt okej att han tar bort mattan, OM han återställer marken, dvs fyller hålet med jord. Då tror jag att han låter den vara.
Lycka till och berätta gärna hur detta utartar sig.
När jag först läste så trodde jag att det var en "vanlig studsmatta" men när du beskriver att den är nedgrävd, så tror jag att säljaren får stå sitt kast.
Om har ändå plockar bort den, polisanmäl honom!
Eller säg åt honom att det är helt okej att han tar bort mattan, OM han återställer marken, dvs fyller hålet med jord. Då tror jag att han låter den vara.
Lycka till och berätta gärna hur detta utartar sig.
Den här sortens lös egendom får anses INTE ingå i fastighetsköpet om det inte är avtalat. Se 2 kap JB vad som anses tillhöra en fastighet.maddizz skrev:
Så den förre ägaren har all rätt att hämta sin studsmatta.