66 711 läst ·
30 svar
67k läst
30 svar
Störande byggarbetsplats, vilka regler gäller?
Sida 1 av 3
Hej, återigen har våra grannar på sommarstället valt att anlita hjälp under sommarperioden.
Vaknade i morse 06.55 av att byggarna satte igång med markvibratorer, sågklingor osv.
Det här är ute på en skärgårdsö, vi meddelade grannarna för 3år sedan det olämpliga i att välja just semestertider för sådan omfattande byggen. (självklart kan man inte hindra folk att snickra på sina sommarställlen) Vilket de då beklagade och sa att det berodde på förseningar osv.
Nu börjar en känsla av att de faktiskt fullständigt skiter i vad vi tycker infinna sig. Givetvis är de själva inte ute i oväsendet.
Vad har vi som grannar för rättigheter? De sabbar ju vår semester igen!!? Kan man kräva ngt alls som granne, eller är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera?
Man kanske borde åka hem till deras hus och sätta igång med "snickeri" vid samma tid ett par dagar?
Vaknade i morse 06.55 av att byggarna satte igång med markvibratorer, sågklingor osv.
Det här är ute på en skärgårdsö, vi meddelade grannarna för 3år sedan det olämpliga i att välja just semestertider för sådan omfattande byggen. (självklart kan man inte hindra folk att snickra på sina sommarställlen) Vilket de då beklagade och sa att det berodde på förseningar osv.
Nu börjar en känsla av att de faktiskt fullständigt skiter i vad vi tycker infinna sig. Givetvis är de själva inte ute i oväsendet.
Vad har vi som grannar för rättigheter? De sabbar ju vår semester igen!!? Kan man kräva ngt alls som granne, eller är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera?
Man kanske borde åka hem till deras hus och sätta igång med "snickeri" vid samma tid ett par dagar?
Spela in oljudet och hyr en PA anläggning och sen drar ni på högsta volym kl 06:55 när grannen är där på semester. Han kan inte hindra er heller....men kanske han får sig en tankeställare.
Om ni vill sova länge på morgonen så rekommenderar jag ett besök på apoteket för inköp av hörselproppar. Jobbade utomlands och blev alltid väckt av slammrande sopbilar och gatusopmaskiner 05:00 varje morgon. När man vant sig vid propparna så sov man skönt. Hur hör man väckarklockan då? Jo, lägg bara mobilen med vibratorlarm under kudden eller madrassen, man vaknar perfekt av vibratorsurret.
Om ni vill sova länge på morgonen så rekommenderar jag ett besök på apoteket för inköp av hörselproppar. Jobbade utomlands och blev alltid väckt av slammrande sopbilar och gatusopmaskiner 05:00 varje morgon. När man vant sig vid propparna så sov man skönt. Hur hör man väckarklockan då? Jo, lägg bara mobilen med vibratorlarm under kudden eller madrassen, man vaknar perfekt av vibratorsurret.
Det är inte ett alternativ att de fortsätter under vår semester. Vi nyttjar stugan endast under barnens sommarlov, under hela året. Alltså har de 42-44 veckor på sig att bygga. För 3 år sedan bestämde de sig för att höja tomten med dy c:a 1meter.
maskinbuller från 07-23 dagligen hela sommaren, dieselångor och framför allt dy-lukt över hela tomten.
Jag kommer gå så långt som det krävs för att få min sommar fredad. Lagligt eller olagligt, så långt som det krävs...
maskinbuller från 07-23 dagligen hela sommaren, dieselångor och framför allt dy-lukt över hela tomten.
Jag kommer gå så långt som det krävs för att få min sommar fredad. Lagligt eller olagligt, så långt som det krävs...
tja... lagligt inte långt alls... olagligt.... kanske längre men vad vinner du på det? du förlorar på det trots allt.... Så tyvärr.... risk finns att du blir polisanmäld, och tvingas försvara dina handlingar hos polisen, samtidigt som arbetet fortsätter på granntomten. Det är bara å inse fakta.... Eller så föreslår du för grannen att om dom gör detta arbete någon annan gång under året så står du för kostnaden!
okejdå, så långt som möjligt inom lagens svängrum. med moms...
Jag började med att fråga hur länge tanken är att de skall hålla på, samt påpekade att vi har semester och föreslog att de kanske kunde börja efter 9 under juli månad om det skall fortskrida då också. Påminnde också om dy-sommaren. Fick svar att det skulle pågå c:a 3v till. Skrev tillbaka med önskemål om maskintystnad innan 9. (större, ljudliga maskiner) får se om det funkar.
Köpa tomten kommer inte gå, även om jag hade pengarna så tror jag inte de säljer.
Jag började med att fråga hur länge tanken är att de skall hålla på, samt påpekade att vi har semester och föreslog att de kanske kunde börja efter 9 under juli månad om det skall fortskrida då också. Påminnde också om dy-sommaren. Fick svar att det skulle pågå c:a 3v till. Skrev tillbaka med önskemål om maskintystnad innan 9. (större, ljudliga maskiner) får se om det funkar.
Köpa tomten kommer inte gå, även om jag hade pengarna så tror jag inte de säljer.
Jag tycker du ska be dem om deras telefonnummer, så att ni kan ta kontakt med dem och kontrollera deras renoveringsplaner när ni planerar er semester. Sen ringer ni typ en gång i kvartalet och berättar att ni eventuellt tänkte åka ut i helgen och "har ni planerat att bygga någonting där, för då går det ju inte..."

Det är väl definitionen på att man inte har pengarna?Hubbe2 skrev:
Självklart är allt till salu för rätt prislapp. men jag har inte riktigt 5-6 mkr till på att köpa fritidshus.
Kan förstå att man kanske låter grinig, men hade det handlat om lite hammarbank och sånt så hade jag skitit fullständigt i det. Problemet är att de gör jätteapparater av sina renoveringar, och nu lyckas de komma in över semestertider igen.
I princip ingen bor här på ön från september till april, men juni-juli är ju alla ute på ön. Känns som man kör sitt race och skiter i grannarna totalt.
Löser inte det här sig så kommer jag dra fram svirren och klippa vass VARJE gång de sätter sig ute på bryggan för att äta middag.
Kan förstå att man kanske låter grinig, men hade det handlat om lite hammarbank och sånt så hade jag skitit fullständigt i det. Problemet är att de gör jätteapparater av sina renoveringar, och nu lyckas de komma in över semestertider igen.
I princip ingen bor här på ön från september till april, men juni-juli är ju alla ute på ön. Känns som man kör sitt race och skiter i grannarna totalt.
Löser inte det här sig så kommer jag dra fram svirren och klippa vass VARJE gång de sätter sig ute på bryggan för att äta middag.
Nej, inte bra. Hämnd kan kännas lockande men inte i efterskott. Då löper skiten på som en ping-pong match utan slut. Eventuell moteld kan däremot anläggas, dvs din motåtgärd skall sammanfalla i tiden då deras renovering pågår. Detta för att uppnå det du vill, alltså att få till en tystare renovering. När denna väl är avslutad så har du inte mycket att vinna på genom att väsnas i vassen.....
Buller är reglerat i miljöbalken. Mellan 22-07 så krävs det polistillstånd för att bullra, bygge eller ej. Mellan 7-22 är bullret också reglerat i miljöbalken också, en bullermätning skall göras av proffs och regleras både av maxbuller och någon typ av snitt.
Precis, jag blir lite förvånad när flertalet som svarat denna tråd tror att man får väsnas hur mycket som helst, dagtid.TrollMann skrev: