Tjena, var o kikade på en sommarstuga i helgen. Om det skulle bli affär så skulle en friggebod behövas framöver för att våra vänner ska få plats:)

Först o främst, får man bygga en friggebod utan bygglov om det står en stuga samt ett garage/förråd på tomten eller då räknas det befintliga förrådet som de tillåtna 15kvm?

Sen den egentliga frågan. Den optimala placeringen av en friggebod vore i ett hörn på tomten, på ena sidan gränsar det mot en bondes åker så det är ju inga problem att fråga honom om lov. Men andra gränsen är mot samfällig väg som fastigheten är ansluten till.

Hur fungerar det? Ska samtliga delägare i samfälligheten godkänna isåfall? Det är en häck mellan stugan och vägen så det är nog runt 2 meter till tomtgränsen så ur vägunderhållssynpunkt är det inga problem men folk kan ju ha åsikter iaf.

På frågan om garaget räknas som friggebod eller ej beror på om det finns bygglov för garaget. Finns det inte och den är 15 kvadrat eller mindre är det en friggebod och du kan inte bygga en till på 15 kvadrat. Saknar garaget bygglov och är större än 15 kvadrat är det ett svartbygge. :)
Finns bygglov på garaget kan du bygga en friggebod på 15 kvadrat.

Samfälligheten fungerar som alla föreningar (tror jag). Det finns en styrelse som kan ta vissa beslut själva och i andra beslut krävs ett årsmöte. Oavsett vilket så behöver du bara gå till samfälligheten och få en påskrift, men om det måste hållas ett årsmöte först kan det ta lite tid att få påskriften. Jag antar att du själv kommer bli medlem i samfälligheten vid affär.
Det är vad mina juridiska kunskaper säger.

Mikael_L
MagnusSt skrev:
Men andra gränsen är mot samfällig väg som fastigheten är ansluten till.

Hur fungerar det? Ska samtliga delägare i samfälligheten godkänna isåfall? Det är en häck mellan stugan och vägen så det är nog runt 2 meter till tomtgränsen så ur vägunderhållssynpunkt är det inga problem men folk kan ju ha åsikter iaf.
Skall friggeboden ligga närmare väg än 4,5 meter krävs bygglov.

http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket _informerar/2008/2008_6.pdf

Tack för alla svar, nu e jag lite klokare...

Fler funderingar. Tog ut lite fastighetsinformation från lantmäteriet. Hur ska man tolka följande text?

Andel i gemensamhetsanläggningar och samfälligheter:
Samfällighetsutredning ej verkställd, redovisningen av fastighets andel i samfällighet kan vara ofullständig

Sen har jag en fundering, går garage som biutrymme? Eller kan jag på något sätt se om garaget/förrådet är ett svartbygge? Det är inte omnämnt i fastighetsinformationen iaf.

När det gäller att se om det är svrtbyggt så kollar du med stadsbyggnadskontoret (kan heta ngt. annat i din kommun). Det är bara att begära ut alla handlingar om fasigheten.

Totte_S
Om sommarstugan ligger i Kalmar län kan du kolla enkelt via länsstyrelsens web vad detaljplanen säger.

http://hgis.lst.se/hgis_plan

Riktigt kul tjänst faktiskt. Vet inte om alla län har samma.

MagnusSt skrev:
Fler funderingar. Tog ut lite fastighetsinformation från lantmäteriet. Hur ska man tolka följande text?

Andel i gemensamhetsanläggningar och samfälligheter:
Samfällighetsutredning ej verkställd, redovisningen av fastighets andel i samfällighet kan vara ofullständig
Man skall tolka det så att din fastighet kan ha andelar i samfälligheter och andra rättigheter som inte är redovisade. Kanske har du 5/178-delar av grustäkt, eller 1/39-del av en gammal torvmosse?

Så står det för alla fastigheter vad jag vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.