Globetrot
Globetrot: Tack. Har läst igenom det som står. Detta har hänt. Redan vid starten påtalade vi muntligen att fönstren inte var beställda. Efter diskussion med hantverkare (även e-post ledes) så ansåg alla att då det handlade om specialfönster i fri form var det bästa att beställningen görs efter att "ramverket" var på plats. Inte förren sent i projetet fick vi måtten från hantverkaren (vi
6 svar · 1,1k läst
Lolle
Lolle: Ja absolut ett visst utlåtande ingår. Man förklarar lagstiftningen och ger sin åsikt utan att sätta någon procent eller odds för framgång. Samtidigt som man bör ge en inblick i vilka omkostnader som kan vara sannolika. Exempelvis vissa ärenden med bevisföring som kräver många expertutlåtanden eller mycket arbetstid bör kunden informeras om ifall det går att förutse redan från
6 svar · 1,7k läst
snickarboden
snickarboden: Har svårt att tänka mig att en utgången plastmatta kan ses som tätskikt, eller ja nåt. Den är liksom avskriven sen ett tag. Beklagar och tycker att det är trist men om det funkar så bada på men räkna inte med nån ersättning från nåt försäkringsbolag vid eventuella vattenskador. Våtrum är allmänt svårt att besiktiga och jag skulle råda alla att kolla med sitt eget
5 svar · 10,7k läst
·
D
Danne12345: Det är klart att han inte kan kräva orimliga saker, men att vilja se besiktningsprotokoll är orimligt på något sött.När det var slutbesiktning för huset togs det in mängder med egenkontrolldokument vid bes, men då var ju allt förberett och klart som det skulle. Att besmannen ville se det för takkupan kanske är för att de gjort väldigt många fel på den.
50 svar · 16,5k läst
K
kindvall: Du skriver att ni kommer att göra en "förlust om man räknar med investeringar/renoveringar – vinsten är endast räknad från att vi är fria från alla lån". Men de skall ni ta med i beräkningen om ni säljer idag. Om de är avdragsgilla leder det ju som du skriver till en realisationsförlust, vilket innebär att ni får skattelindring. Dvs, om ni säljer idag får ni ut 30000 + en
10 svar · 18,4k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Tänk sedan att verkningsgraden för en oljepannan kanske ligger på 80%.
12 svar · 3,0k läst
snickarboden
snickarboden: Jo, och då säger man till denne att man kommer att stänga av vägen om han inte slutar. Kanske svårt men det är först då man får svart på vitt om denne skiter i saker och tänker köra där ändå. /Kent
12 svar · 2,1k läst
·
T
torparnorpan: fick brev fr lantmäteriet idag...pantbrevsregistret: Totalt 6st pantbrev på huset på totalt 652 000:- finns uttagna,(47+73+82+50+100+300) alla i dataformat. Inga skriftliga pantbrev finnes. Står i beskedet att de nuvarande pantbreven innehas av den bank vi har vårt huslån i ( fast vi har inte ens hälften av den summan i lån). Gällande inteckningar / pantbrev så står det att huset har
18 svar · 17,1k läst
krillek
krillek: Det har löst sig! "Fönsterrenoveraren" som hävdade att han bytt våra plan/valsade glas mot munblåsta cylinderglas kom på besök och hade med sig en "expert" som skulle övertyga oss om att glasen var munblåsta. Vi visade vår goda vilja och lät dem besiktiga glasen på plats, och efter ett par timmar kom "experten" fram till samma sak som vi, d v s att det var moderna valsade glas som nu
6 svar · 1,8k läst
shieldfire
shieldfire: Som sagt, det är förmodligen på gång i byn. Ska prata med folk här först så får vi ser hur landet ligger.
8 svar · 1,2k läst
B
Bibbi Eriksson: Nu har vi haft möte och det gick riktigt bra:) först gick vi upp vårt förslag och sedan deras. Kompromissen blev till slut att vi slapp göra väg på själva stranden eller där ravinen är som bredast mot att vi får en brantare uppförsbacke och de får en rakare avgränsning på marken, de vill inte ha en väg på skrå genom sin skog. Nu återstår det "bara" att få Länsstyrelsen att
13 svar · 3,0k läst
K
Kromo: Hur gick det???
27 svar · 20,8k läst
K
27 svar · 20,8k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Ja om det är över 1,10 m. Men har de nu tagir bort förrådet på kommunen så kan de sätta ditt ett plank gratis. OM husen var sålda när detta gjordes så har de gjort fel om de inte hörde grannen.
58 svar · 17,5k läst
·
T
thomasx: [citat] Nej visst, gott så, ingen har ju sagt något annat. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
67 svar · 6,6k läst
J
janne23: självklart är jag onödigt kritiskt det gör ju absolut inget om hela taket inklusive undertak måste bytas vart 25 år...
31 svar · 29,1k läst
S
steve5432: Vad jag vet ska väl int eutbyggnader förankras i befintlig konstruktion just pga skillnaden mellan nytt och gammalt och möjligheten att det rör på sig lite. Dock ska det ju inte sjunka så att det märks... då blir det ju problem främst med golvet mellan gamla och nya som jag antar *låg* på samma nivå... /S
10 svar · 4,1k läst
C
cecar33: Föreningens styrelse kan väl inte utan övriga medlemmars tillåtelse hyra ut föreningens mark och vad står det i avtalet, som också skall godkännas på ett möte med medlemmarna. Får styrelsen äta gratis och dricka öl eftersom hyran tydligen var så låg för denna uteplats. Så vill du få slut på detta så ring alkohol tillstånds givaren omgående så blir det slut på det redan
15 svar · 2,7k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Självklart och lämpligen kanske i stora delar dagen före tillträdet. Vissa saker görs dock av naturliga skäl endast på tillträdesdagen som tex överlämning av nycklar, mätaravläsningar etc. Fördelen med att ta vissa/många av punkterna dagen innan (vissa saker tom ett par dgr innan) är helt enkelt att man har ett bättre förhandlingsläge/n starkare position. Säljaren lär
8 svar · 1,7k läst
Thomas59
Thomas59: "Delvis dränerat" säger absolut INGENTING. Säljaren kanske sparkade upp lite grus mot husväggen på nåt ställe och ansåg att han "delvis" dränerat huset. Ni har knappast ett case att driva vidare. Utfästelser, som det här är frågan om, bör vara MYCKET specificerade/detaljerade i avtalet för att ha något som helst värde för en köpare. Exempel: Vilka delar av huset är dränerade
13 svar · 3,9k läst
·
B
BigGitt: [citat] Försök med svärmor. Barnbarnen brukar väga tungt! :)
44 svar · 44,6k läst
shieldfire
shieldfire: Kanske :-) Blev ju bra till slut i alla fall.
4 svar · 978 läst
P
pinnladan: Ta ett lån på +700 Mkr och köp skriet. Den verkar bara öka i värde. ;) :D
44 svar · 8,2k läst
P
pbengtsson: Betala bör man nog göra, det jag menade är att genom att ifrågasätta utdebiteringen så kanske de skärper till sig. För att kunna driva ett krav framgångsrikt via kronofogden krävs att man har ett årsstämmoprotokoll där det framgår att budgeten är godkänd, hur mycket som skall debiteras per andel och annan formalia. Då TS ifrågasätter årstämmoprotokollet så har inte styrelsen
22 svar · 5,4k läst
oobum
oobum: Är det så illa att oljudet pågår hela nätterna, och attn i har sagt till och ingen förändring sker. Börja ringa polisen? Man får inte leva om hur som helst.
84 svar · 22,1k läst
harry73
harry73: Nu är jag ingen expert på det här, så jag har bara några funderingar. Om garaget tillhörde förra ägaren då är garaget lös egendom och ingen del av grannens fastighet. Så då antar jag att ni även ärvde garaget. Eftersom garaget inte är grannens egendom får han inte riva det, och eftersom garaget är äldre än tio år kan kommunen inte tvinga er att riva det heller. Sen har ni
9 svar · 5,5k läst
mikael_thn
mikael_thn: Förra ägarna till mitt hus förbrukade 12.5k kwh på ett år, direktverkande el... Min inställning va nog snarare att om jag klarar mig på dubbla eller trippla den summan, så ska jag nog vara nöjd. I år förbrukade jag 8500kwh.... :)
7 svar · 7,9k läst
Nimajneb
Nimajneb: Att en filmning kostar 3k är nog inte helt ovanligt, men han borde ha frågat dig om du var beredd att ta den kostnaden innan han satte igång. Hade så varit fallet så är det nog sannolikt att du tackat ja för du var ju tvungen att få fart på avloppet. Risken finns väl att du grymtat något i samband med att han sa att han behövde filma och att han tolkade detta som att köra vidare.
5 svar · 17,5k läst
O
Odjuret: Lite svårt att reklamera den fakturan nu... Du har redan accepterat den eftersom du betalat nästan allt på fakturan. Betala nu resten.
27 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.