6 468 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Garanti på ventaggregat vid konkurs
Garant är väl inget som någon är skyldig att lämna.Däremot så om man kan påvisa att felet fanns från början kan man kräva åtgärd i 3 år från säljaren. Har däremot säljaren gått i KK så finns ingen motpart. Så troligtvis är det äpplet som skall bitas i åter igen.
Och om man googlar på onoff konkurs garanti så kan man hitta att konsumentköplagens treåriga "garanti" fortfarande gäller och skall riktas mot tidigare led på ett antal till (mer eller mindra pålitliga källor (ex Aftonbladet, Expressen, DN.se) 
Fast det är ju just det som är poängen i paragrafen ovan från konsumentköplagen. Om säljaren går i KK får man rikta anspråk mot tidigare led.cecar33 skrev:
När jag läser paragrafen igen så tycker jag att Avtal som inskränkerJohan Gunverth skrev:Är inte detta lite beroende på vilken garanti tillverkaren har utfäst? Det är ju inga problem för t.ex. elektronikvaruhusen att köpa garantilöst från tillverkare för att hålla nere priserna. Om varan då inte har någon tillverkargaranti är det ju försäljningsstället som uppenbarligen tar risken och utfäster "garantin". Omvänt; om försäljningsstället utlovat längre garanti än tillverkaren utfäst, flyttas då garantiansvaret över för detta på tillverkaren?
rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om
en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan
denne och säljaren talar emot att det inte skulle gå att åberopa KKL mot tidigare led om de har förhandlat bort garanti mot detaljisten.
Det flera verkar göra är att inte skilja på garanti och reklamation.
En garanti kan vara en som försäljaren ger och den binder inte tillverkaren. Men garantin kan också vara något som tillverkaren ger och har gjort upp med försäljaren att denne ska ta hand om garantiärendena.
Men reklamation, som den tidigare citerade paragraf 46 i KKöpL säger, kan tas till tidigare försäljningsled.
Alltså ska du inte (om du inte har en garanti från tillverkaren) kräva att de ska ta hand om ett garantiärende, du ska reklamera produkten.
För om du säger att du vill utnyttja garantin så kan de helt ärligt och korrekt säga att de inte har lämnat någon garanti utan att det var försäljaren som gjorde det. Dom är ju inte heller tvungna att upplysa om att du kan reklamera varan hos dem efter att försäljaren gått i konkurs.
En garanti kan vara en som försäljaren ger och den binder inte tillverkaren. Men garantin kan också vara något som tillverkaren ger och har gjort upp med försäljaren att denne ska ta hand om garantiärendena.
Men reklamation, som den tidigare citerade paragraf 46 i KKöpL säger, kan tas till tidigare försäljningsled.
Alltså ska du inte (om du inte har en garanti från tillverkaren) kräva att de ska ta hand om ett garantiärende, du ska reklamera produkten.
För om du säger att du vill utnyttja garantin så kan de helt ärligt och korrekt säga att de inte har lämnat någon garanti utan att det var försäljaren som gjorde det. Dom är ju inte heller tvungna att upplysa om att du kan reklamera varan hos dem efter att försäljaren gått i konkurs.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det skulle ju kunna vara intressant för den del medlemmar här att få veta vilken tillverkare det handlar om. Låter som ett företag att undvika.
Hej
Jag råkar veta hur det ligger till med garantier i Onoff fallet iom att jag arbetat hos en "närstående" konkurrent till Onoff.
Dom köper in produkterna utan garanti från tillverkarna och står själva för alla repkostnader oavsett om det är inom den "garantitid" som konsumenten har eller ej.
Har felet inträffat efter att garantin gått ut eller om man bedömmer att felet är orsakat av konsumenten tar man betalt.
Fredrik
Jag råkar veta hur det ligger till med garantier i Onoff fallet iom att jag arbetat hos en "närstående" konkurrent till Onoff.
Dom köper in produkterna utan garanti från tillverkarna och står själva för alla repkostnader oavsett om det är inom den "garantitid" som konsumenten har eller ej.
Har felet inträffat efter att garantin gått ut eller om man bedömmer att felet är orsakat av konsumenten tar man betalt.
Fredrik
Klicka här för att svara