Juridik
lnbern: Ursprungliga firman har bytt namn, verksamhet och styrelse efter att ha sålts (enligt tidigare ägarna i varje fall). Ägarna (som har en historia med konkurser) har slått ihop (delar av?) sin verksamhet (eventuellt utan byggdelen) med en annan firma med samma ägare men annan verksamhet. Med tanke på ägarnas tidigare historia är jag mycket tveksam till hur mycket en garanti är värd,
andersmc: Jag har haft kontakt med nån sån där factoring-firma. Det lät ganska bra, till en början. De köpte fakturan, man fick betalt direkt. Om kunden inte betalade så skötte de påminnelser och inkasso. MEN, sen kom haken. Om kunden ändå inte betalade alls, så blev jag återbetalningsskyldig! Om jag minns rätt åkte jag dessutom att betala de påminnelse- och inkassoavgifter som kunden inte
Akahigi: [citat] Ifrågasätt den högre räntan mot bakgrund av pantbreven, särskilt om det är en kort amorteringstid. Jag är inte expert på det här men jag skulle nog ta och ringa runt lite och fråga på räntan hos andra banker. Lite dåligt av banken att de krånglar sådär om 50 lax...
frupettersson: Ang vattenskadan så fick jag höra det från en av grannarna. Gick inte se några spår av vattenskada. Lukten i utrymmet skylldes på det intill liggande förrådet där golvet var uppbrutet och lukt var påtaglig. Det enda anticimex har nämnt i rapporten är att en yttligare undersökning bör göras av husets fasad, all fasadpanel hade vi tänkt byta i allafall. Husets fönster är också
PappasHammare: Det vore också intressant att höra vilka argument som fick säljaren att gå med på det hela. Vad sa kommunen?.......
hempularen: [citat] Hoppas du fått det skriftligt, för annars är det ju upplagt för ett argt meddelande från kommunen om 10 år när de tänkte ansluta ett nytt område till "din brunn". Vad är det för brunn föresten, är det för dagvatten eller avlopp?
Marlen Eskilsson: Stadsbyggnadskontoret kommer att hålla ett öga på bygget, så jag tror inte att du behöver oroa dig. Byggherrarna kommer att få redovisa för stadsbyggnadskontoret exakt hur huset ska byggas innan de får sätta igång.
hempularen: [citat] Det var ett av ställena jag syftade på.
Liemannen: [citat] Tack för dina visdomsord!
hempularen: [citat] Han syftar troligen på Ericsson. Ericsson införde för några år sedan 90 dagar ensidigt i redan rullande avtal mot i princip alla konsultfirmor (samtidigt aviserade man att antalet firmor som fick "tillstånd" att erbjuda tjänster skars ned), mot vissa företag infördes det dessutom retroaktivt, de tvingade dem att betala tillbaka redan betalda fakturor. Sådana påfund kan slå
Danne12345: Innan du berättar om ärendet i detalj för juristen, be dem kolla så att det inte föreligger jäv eller liknande, så att de är hindrade att företräda dig. Ett annat tips är att kolla om de har rättstaxa, så att dina pengar räcker så länge som möjligt. Jag har inga egna direkta erfarenheter, men dessa har jag hört gott om iaf. http://www.wigertplacht.se/Wigert_%26_Placht.html
AndersS: [citat] Utifrån en generell fråga så kan man det och även lite beroende på om det är ovan jord eller under, t.ex. vatten/avloppsledningar. Sedan beror det även på vilken typ av fastighet som avses, t.ex. mindre för boende eller skogsfastighet.
-MH-: Nej, ångerrätt gäller oavsett. Den gäller tex om du surfar upp ett företags webshop och lägger en beställning.
hempularen: Tjaa, om möblerna verkligen inte går att få fram från fabriken så är det ju i praktiken inte så mycket att göra. Hustillverkaren kan ju inte "pirat tillverka" själva. Den första frågan är ju då om det verkligen är sååå lång lev. tid från Svedbergs? Är det en serie som är ny, och kanske ännu inte i riktig produktion? En misstanke man får är ju att det kanske "bara" är
harry73: Smedjor reparerade gamla traktorer m.m. så oljebaserade föroreningar är en av de riskerna. Men det går att lykta (eller smaka) sig fram.
Modig: Ah, anade att det kunde vara så. Hoppas att det löser sig. Eller (än bättre) att ni hittar ett hus som är mer lagom sett både till yta och pris.
Emmet: Jag har lite (inte jättestor men ändock) erfarenheter av liknande problem fast ur föreningens perspektiv. En lite OT: För det första, styrelser i BRF:er kan man inte förutsätta att de har kompetens, vilja eller förmåga att hantera sådana fall. Det kanske inte ens finns en fungerande styrelse? bara några personer som signerar ett bokslut? Speciellt små BRF:er har ofta problem med
Globetrot: En fråga som känns relevant. Under en entreprenad kan man ju ha flera förbesiktningar som kan överbesiktigas. Accepterar kunden då att allt står stilla i 4veckor utan viten, sen återupptas jobbet.....sen ny besiktning, överprövning...stilla 4v mm mm?
Olsin: [citat] Det beror på om du varit försumlig eller inte, men eftersom din stege verkar sitta fast så är det rimligtvis inte ditt ansvar. Om du däremot fäst den med 2-tums spik i fästena så har du med största sannolikhet varit försumlig och ansvaret blir ditt.
Globetrot: Finns det någon friskrivning i besiktningsutlåtandet?. Ibland kan det finnas om oinspekterbara utrymmen eller att el inte igår eller så? Nu låter det ju som att han borde sett detta.
Odjuret: Skulle inte förvåna mig om de har rätt att ta den lilla bit du har.
Hemmakatten: Vi gjorde en liknande utvidgning av vår tomt 2006, 2 pinnar fick sättas om. gick på 22.000. Kan inte svara på om det är värt att överklaga eller om du riskerar att åka på några kostnader.
kindvall: [citat] Nu kanske det inte är någon juridisk aspekt, men vet byggaren vilket pris ni önskar komma ner till? Det är lite svårt att förstå hur långt ni kommit. Med "anbudet måste ses över" låter det som det finns en offert från byggaren. Men sedan står det att han "gjort ett stort jobb för att pressa priserna innan vi specar exakt vad som ska ingå".
hempularen: Den här tråden har drivit iväg rejält Off Topic. VI stänger den nu.
kindvall: Allt låter ju väldigt märkligt. Man har delat ut 10 andelar a 250k, dvs 2.5 miljoner till en fastighet som inte är klar än. Vad säger att det blir 10 hushåll? Ni vill kanske bo själva i huset, då blir ju en anslutningsavgift på 2.5 miljoner horribel. Hur mycket beräknas fastigheten vara värd när den är klar?
hempularen: Det är ju fortfarande en princip som bygger lite grann på "heder". Om vi antar att du säljer en produkt som det råder brist på, du har valt att sälja till kund A, men du har inte produktion som räcker till kund B, inom den tid som B vill ha. Kund A chansar och beställer 5 ggr. mer än han vet att han behöver. Du skickar ett avtal till A och förväntar dig det i retur. A är då fräck
pelpet: Tyvärr funkar det nog inte med varudeklarerat då VVS inte täcks. Men det kan ju inte skada att prova. Man kan ju alltid ta upp skadedjuren. Troligen blir det avslag men man kan ju ha tur.
thomas33: Det är ett vanligt misstag att köpare påtalar dolt fel, för att de själva inte sett det eller förstått att det var felbyggt. Att man inte upptäcker en skada själv, friskriver inte ansvaret att själv besiktiga huset innan kontraktet skrivs. Har man inte rätt kunskapen får man anlita någon som har det.