18 215 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Värmepump trasig - Dolt fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Men första åtgärden här är ju att ni ser till att åtgärda pumpen, och gör det nu innan det blir kallt på allvar. Med lite tur är det bara ett mindre fel på den, i värsta fall kanske kompressorn behöver bytas (tror att det kostar 10 - 20 000). Det är dessutom inte helt omöjligt att er hemförsäkring tar en del av den kostnaden. För en del år sedan bytte en kollega till mig ut en 30 år gammal elpanna, förs. bolaget betalade ut 8000 om jag minns rätt, han var chockad.
Besparingen i el i vinter kan mycket väl betala hela reparationen.
Besparingen i el i vinter kan mycket väl betala hela reparationen.
Jag tror inte det är värt att laga en 20 år gammal FLVP, dagen efter kan ngt annat rasa.hempularen skrev:Men första åtgärden här är ju att ni ser till att åtgärda pumpen, och gör det nu innan det blir kallt på allvar. Med lite tur är det bara ett mindre fel på den, i värsta fall kanske kompressorn behöver bytas (tror att det kostar 10 - 20 000). Det är dessutom inte helt omöjligt att er hemförsäkring tar en del av den kostnaden. För en del år sedan bytte en kollega till mig ut en 30 år gammal elpanna, förs. bolaget betalade ut 8000 om jag minns rätt, han var chockad.
Besparingen i el i vinter kan mycket väl betala hela reparationen.
Kolla upp pumpen. Med lite tur är det ett enkelt fel som kan fixas för några tusenlappar. Visst är det möjligt att pumpen rasar en senare vecka pga ålder, men med lite tur så kanske den kan gå i 5-10 år till också.
Var det fler intressenter i budgivningen? Isåfall kanske övriga visste att pumpen var gammal och satte sitt tak lägre än er, och att ni fick huset tack vare det?
Var det fler intressenter i budgivningen? Isåfall kanske övriga visste att pumpen var gammal och satte sitt tak lägre än er, och att ni fick huset tack vare det?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är väl så att om man skall investera i en helt ny värmepump, så kanske man först vill göra lite grundforsdkning runt vad man vill investera i. Och då är det risk att den inte är på plats under den här värmesäsongen. Besparingen med en fungerande pump kan bli 10 000 eller mer på en enda säsong.
Hej igen och tack för alla svar.
Hempularen: Ja hade det stått i objektsbeskrvningen att värmepumpen var från -92 så hade man vetat om att det var dags att byta ut den. En person som aldrig har sett en värmepump har ju svårt att avgöra om en värmepump är 5 eller 15 år gammal. Men skitsamma, läget är som det är och det är bara att åtgärda problemet innan det blir kallt.
Har forskat vidare med både försäkringsbolag och grannen som är vvs tekniker. Får inte ut något på villaförsäkringen eftersom värmepumpen är över 12 år gammal. Grannen tyckte inte att vi skulle lägga några pengar på att försöka laga den heller. Han hade redan kollat på systemet för flera år sedan och konstaterat att det var dags att byta ut den. Så det är ju synd att inte säljaren kan nämna sådant för oss.
Har fått offert på 2 olika Nibe frånluftsvärmepumpar. Så nu gäller det att försöka bestämma vilken vi ska satsa på, F370 eller F750.
Tack igen för alla svar!
//Themac
Hempularen: Ja hade det stått i objektsbeskrvningen att värmepumpen var från -92 så hade man vetat om att det var dags att byta ut den. En person som aldrig har sett en värmepump har ju svårt att avgöra om en värmepump är 5 eller 15 år gammal. Men skitsamma, läget är som det är och det är bara att åtgärda problemet innan det blir kallt.
Har forskat vidare med både försäkringsbolag och grannen som är vvs tekniker. Får inte ut något på villaförsäkringen eftersom värmepumpen är över 12 år gammal. Grannen tyckte inte att vi skulle lägga några pengar på att försöka laga den heller. Han hade redan kollat på systemet för flera år sedan och konstaterat att det var dags att byta ut den. Så det är ju synd att inte säljaren kan nämna sådant för oss.
Har fått offert på 2 olika Nibe frånluftsvärmepumpar. Så nu gäller det att försöka bestämma vilken vi ska satsa på, F370 eller F750.
Tack igen för alla svar!
//Themac
Om nu säljaren tydligen visste att det var dags att byta, och det för ett par år sedan, så skulle det kännas väldigt surt att bara släppa det. Det var information han borde ha gett till mäklare och köpare. Har ni kontaktat säljaren? Jag antar att en energibesiktning gjordes innan försäljning, den nämnde ingenting om förbättringsåtgärder...gammal panna etc? F.ö. så kanske det kan vara ett alternativ att titta på andra värmepumpar än frånluft om ni nu ändå ska byta, markvärme, luft/vatten etc.
Jag tycker inte att säljaren gjort något miss av dignitet. Att kolla upp åldern på en pump är inte svårare än att kolla åldern på vitvaror eller värmepanna, och även om det ofta saknas i prospekt och frågelistor så är det iallafall en helt självklar punkt på min visnings-checklista iallafall. Släpp det säger jag.
Fanns det andra budgivare så är det troligt att de kollade upp saker och satte sitt tak utifrån förutsättningen att pumpen var gammal, och isåfall så hade ni kanske inte fått huset om ni hade sänkt ett bud med samma summa som en ny pump kostar.
Fanns det andra budgivare så är det troligt att de kollade upp saker och satte sitt tak utifrån förutsättningen att pumpen var gammal, och isåfall så hade ni kanske inte fått huset om ni hade sänkt ett bud med samma summa som en ny pump kostar.
Klicka här för att svara
