12 719 läst ·
43 svar
13k läst
43 svar
Bizarra försäkringsturer för skada på tillträdesdagen innan fullbordat köp...
Om mina nerver överlever och jag inte påtvingas något NDA så lovar jag att berätta hela historien när dammet har lagt sig -det är en sedelärande historia som är lika osannorlik som den är tragisk.Noseone skrev:
Sådärja, då är man nu ägare till huset ifråga, och eftersom jag lovat Noseone att berätta vad som egentligen hände så kommer här kortversionen. Vill ni höra hela historien mer i detalj så kan jag nog plita ned den med.
Det som hände var alltså att under flyttstädningen som utfördes av en städfirma så fattade kylskåpet eld (!). Branden inträffade mindre än två timmar innan mötet hos mäklaren för att genomföra tillträde och avräkningar.
Trots att folk var på plats i huset så kunde man inte släcka kylskåpet direkt, branden eskalerade och man valde att evakuera huset och ringa brandkåren. Köket blev *totalt* utbränt, och resten av huset rökskadades och/eller vattenskadades av släckningsarbetet.
Så, vi började dagen med att flytta till vårt nya hus, men vi avslutade dagen med att flytta hem till mamma och pappa. Det kändes sådär, kan jag meddela...
Som om det inte är tillräckligt traumatiskt att hamna i en situation där man inser att man kommer att stå utan bostad en längre tid, så skulle vi även tvingas bära oket av att försäkringsbolagen strulade och skyllde ifrån sig på varandra.
Vi insåg efterhand att vi, vare sig vi ville det eller inte riskerade att sugas in i en potentiell juridisk tvist som kunde bli mycket grisig. Som om inte allt detta var nog så var säljaren -en gammal dam som låtit mannen sköta det mesta genom åren- helt ovan vid någonting som ens perifert liknar den vi nu satt i, och under den extrema pressen tog hon en rad tokiga/oövervägda beslut och handlade stundtals väldigt irrationellt under resans gång.
Här satt vi alltså, några få dagar före det skriftliga tillträdesdagen, med ett brandskadat hus, två försäkringsbolag som skyllde ifrån sig på varandra och en säljare som inte riktigt gick att nå fram till och som inte ville skjuta på tillträdet eller att vi skulle hålla inne med pengar tills skadan var utredd -hon ville bara lösa sitt brygglån (!).
Lösningen uppenbarade sig dock i sista sekunden när vi fick kontakt med hennes dotter och som följde med till mäklaren. Då fick vi plötsligt en förhållandevis erfaren part att diskutera en vettig lösning med och det var precis vad vi gjorde.
Jag tror faktiskt att lösningen vi kommit fram till är en bra lösning för alla parter, inklusive försäkringsbolaget. Vi tar en kalkylerad risk men har också en god chans att göra en bra affär och säljaren, som helt enkelt inte orkar med mer turer slipper bli inblandad mer än absolut nödvändigt i återställandet av huset.
Sägas bör att säljarens försäkringsbolag har åtagit sig att reglera skadan. Efter att dom gjort det så har det bara varit positiva erfarenheter med dem. Dom verkar verkligen vilja lösa det här på ett bra sätt, och vi som köpare har kunnat få tillstånd en lösning på hur skadan skall regleras som vi kan acceptera.
PS. Kan också passa på att officiellt tacka kinglolle här på forumet för att ha agerat bollplank när det var som värst rörigt. Så otroligt värdefullt att kunna konsultera ett kunnigt, fräscht huvud när ens egen hjärna har kört in i kaklet av för mycket information och för lite sömn.
Känns milt sagt som ett otroligt generöst forum när man efter bara några inlägg erbjuds en fantastiskt värdefull hjälp. Så, det minsta jag kan göra är att ge honom den cred han förtjänar här i tråden, samt skicka honom en gratifikation i flytande form (när jag kommer åt kartongerna med fin-whiskey som står längst in i Shurgardförrådet). DS
Det som hände var alltså att under flyttstädningen som utfördes av en städfirma så fattade kylskåpet eld (!). Branden inträffade mindre än två timmar innan mötet hos mäklaren för att genomföra tillträde och avräkningar.
Trots att folk var på plats i huset så kunde man inte släcka kylskåpet direkt, branden eskalerade och man valde att evakuera huset och ringa brandkåren. Köket blev *totalt* utbränt, och resten av huset rökskadades och/eller vattenskadades av släckningsarbetet.
Så, vi började dagen med att flytta till vårt nya hus, men vi avslutade dagen med att flytta hem till mamma och pappa. Det kändes sådär, kan jag meddela...
Som om det inte är tillräckligt traumatiskt att hamna i en situation där man inser att man kommer att stå utan bostad en längre tid, så skulle vi även tvingas bära oket av att försäkringsbolagen strulade och skyllde ifrån sig på varandra.
Vi insåg efterhand att vi, vare sig vi ville det eller inte riskerade att sugas in i en potentiell juridisk tvist som kunde bli mycket grisig. Som om inte allt detta var nog så var säljaren -en gammal dam som låtit mannen sköta det mesta genom åren- helt ovan vid någonting som ens perifert liknar den vi nu satt i, och under den extrema pressen tog hon en rad tokiga/oövervägda beslut och handlade stundtals väldigt irrationellt under resans gång.
Här satt vi alltså, några få dagar före det skriftliga tillträdesdagen, med ett brandskadat hus, två försäkringsbolag som skyllde ifrån sig på varandra och en säljare som inte riktigt gick att nå fram till och som inte ville skjuta på tillträdet eller att vi skulle hålla inne med pengar tills skadan var utredd -hon ville bara lösa sitt brygglån (!).
Lösningen uppenbarade sig dock i sista sekunden när vi fick kontakt med hennes dotter och som följde med till mäklaren. Då fick vi plötsligt en förhållandevis erfaren part att diskutera en vettig lösning med och det var precis vad vi gjorde.
Jag tror faktiskt att lösningen vi kommit fram till är en bra lösning för alla parter, inklusive försäkringsbolaget. Vi tar en kalkylerad risk men har också en god chans att göra en bra affär och säljaren, som helt enkelt inte orkar med mer turer slipper bli inblandad mer än absolut nödvändigt i återställandet av huset.
Sägas bör att säljarens försäkringsbolag har åtagit sig att reglera skadan. Efter att dom gjort det så har det bara varit positiva erfarenheter med dem. Dom verkar verkligen vilja lösa det här på ett bra sätt, och vi som köpare har kunnat få tillstånd en lösning på hur skadan skall regleras som vi kan acceptera.
PS. Kan också passa på att officiellt tacka kinglolle här på forumet för att ha agerat bollplank när det var som värst rörigt. Så otroligt värdefullt att kunna konsultera ett kunnigt, fräscht huvud när ens egen hjärna har kört in i kaklet av för mycket information och för lite sömn.
Känns milt sagt som ett otroligt generöst forum när man efter bara några inlägg erbjuds en fantastiskt värdefull hjälp. Så, det minsta jag kan göra är att ge honom den cred han förtjänar här i tråden, samt skicka honom en gratifikation i flytande form (när jag kommer åt kartongerna med fin-whiskey som står längst in i Shurgardförrådet). DS
Redigerat:
Skönt, gratulerar och hojta om du behöver argumentation i förhandling vid slutskaderegleringen. Jag tror i ärlighetens namn att dealen efter allt stök blir rätt fördelaktig för er. Vilket som hade ni säkert viljat göra om i längden. Nu fick ni ett helsike i förhand och blir tvingade till omgående renovering men får förhoppningsvis en bra startsumma som med mkt eget jobb kan räcka långt.
Just detta är ett exempel på att vad som helst kan hända i ett husköp
Edit: du hann skriva medan jag la in mitt inlägg. Det var så lite så, kan jag hjälpa till så gör jag det gärna.
/Lolle
Just detta är ett exempel på att vad som helst kan hända i ett husköp
Edit: du hann skriva medan jag la in mitt inlägg. Det var så lite så, kan jag hjälpa till så gör jag det gärna.
/Lolle
Redigerat:
Fick bilden av att huset stod oförsäkrat men så var det inte alltså? Vad är sannolikheten att något börjar brinna när man flyttstädar?
En uppmaning till alla är väl då att dra fram kyl å frys å damsuga bakom?
En uppmaning till alla är väl då att dra fram kyl å frys å damsuga bakom?
Under ca 1 vecka höll försäkringsbolagen på och tjafsade. Säljarens försäkringsbolag hävdade att dennes försäkring inte gällde då den sagts upp till natten innan branden. Mitt försäkringsbolag hänvisade till att tillträdet inte skett ännu och att säljaren hade faran för fastigheten samt till regressreglerna som kinglolle broderade ut här i tråden, som ändå skulle göra att säljarens försäkringsbolag skulle få ta smällen i slutändan. Dessutom hade som jag förstår det säljarens försäkringsbolag inga bevis för att någon försäkring sagts upp på det sätt som dom ville göra gällande -inga mail, inga bandade telefonsamtal etc.Noseone skrev:
Själva branden startade/upptäcktes när köket flyttstädades. Antagligen har man vispat runt med damsugaren bakom det 34 år gamla kylskåpet och när sedan kylskåpet startades igen så började det brinna -antingen i kvarvarande damm, eller direkt i isoleringen.
Lärdomen av den här historien är väl att man ska se till att ha överlappande försäkringar på tillträdesdagen, flyttstädarna borde ha tillgång till en brandsläckare, och man ska under alla omständigheter undvika att ha extrem otur!
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Får man fråga vilket bolag säljaren hade?
Skönt att allt löste sig!!
Nästa gång du köper / säljer hus så får du skippa oturen
Verkar bara vara dumt å använda sig av den extrema oturen
Skämt åsido! Det var en mardröm utan dess like ni hamnade i.... Tur att ni kom ut hyffsat helskinnade!
Nu borde ni ha använt upp den extrema oturen så nu borde resten flyta på!
Nästa gång du köper / säljer hus så får du skippa oturen
Verkar bara vara dumt å använda sig av den extrema oturen
Skämt åsido! Det var en mardröm utan dess like ni hamnade i.... Tur att ni kom ut hyffsat helskinnade!
Nu borde ni ha använt upp den extrema oturen så nu borde resten flyta på!
Ja, självklart finns det ju oändligt mycket värre situationer man kan hamna i, som att drabbas av obotlig cancer, bilolyckor, krig osv, förlora ett barn etc, men det här var nog bland det jobbigaste jag genomlidit personligen -inte bara för allt juridiskt strul, de stora summorna och alla märkliga turer utan även för att vi verkligen sett fram oerhört mycket emot att äntligen få flytta till ett hus.Odjuret skrev:
Förhoppningsvis så får vi nu lite medvind och kanske startar jag en byggtråd med lite bilder på spektaklet, när jag väl har fått in nerverna på insidan av kroppen igen...
Det handlar enligt min lekmannauppfattning om juridiken om huruvida man kan visa att dom har varit oansvariga, och det är inte lätt. Man kan se det som om huset hade träffats av en blixt och fattat eld, i förhållade till om städaren valt att göra upp en öppen eld på vardagsrumsgolvet för att värma lunchen, men någon foumdeltagare med lite mer djuplodade juridiska meriter än två veckor hellweek back-to-back får gärna droppa sina $0.05 i frågan...Moki skrev:
Man ska aldrig jämföra olyckor... För det man själv råkar utför är ändå värst...ur ens eget perspektiv och i slutet är det ändå det som räknas!!hevi skrev:Ja, självklart finns det ju oändligt mycket värre situationer man kan hamna i, som att drabbas av obotlig cancer, bilolyckor, krig osv, förlora ett barn etc, men det här var nog bland det jobbigaste jag genomlidit personligen -inte bara för allt juridiskt strul, de stora summorna och alla märkliga turer utan även för att vi verkligen sett fram oerhört mycket emot att äntligen få flytta till ett hus.
Förhoppningsvis så får vi nu lite medvind och kanske startar jag en byggtråd med lite bilder på spektaklet, när jag väl har fått in nerverna på insidan av kroppen igen...
Ska man jämföra olyckor så kommer man alltid hamna längst ner på skalan oavsett vad man råkat utför!
Bilder gillar vi här på forumet!
Jag kan kanske ge min åsikt
I normala fall så gäller skadeståndslagen med de klassiska uttrycken dolus(uppsåt) och culpa(oaktsamhet). Alltså skall då den klagande parten bevisa att skada är orsakad med uppsåt eller genom oaktsamhet.
Alla förstår uppsåt medan oaktsamhet blir en tolkningsfråga. Exemplen är just skillnaden mellan en vitvara som självantänds eller om någon antänder genom att elda felaktigt i öppna spisen.
I detta fallet är det iofs konsumenttjänstlagen paragraf 32 som gäller för skadeståndskravet och bevisbördan ligger på städfirman att visa att skadan ej uppkommit pga deras försummelse. Det är dock tveksamt om man skulle kunna göra gällande försummelse från deras sida sålänge de endast utför tjänsten som vanligt
I normala fall så gäller skadeståndslagen med de klassiska uttrycken dolus(uppsåt) och culpa(oaktsamhet). Alltså skall då den klagande parten bevisa att skada är orsakad med uppsåt eller genom oaktsamhet.
Alla förstår uppsåt medan oaktsamhet blir en tolkningsfråga. Exemplen är just skillnaden mellan en vitvara som självantänds eller om någon antänder genom att elda felaktigt i öppna spisen.
I detta fallet är det iofs konsumenttjänstlagen paragraf 32 som gäller för skadeståndskravet och bevisbördan ligger på städfirman att visa att skadan ej uppkommit pga deras försummelse. Det är dock tveksamt om man skulle kunna göra gällande försummelse från deras sida sålänge de endast utför tjänsten som vanligt
kinglolle skrev:
Även om jag höjt frågan om städfirmans "skuld" i det hela så kände jag ganska tidigt att det inte är en framkomlig väg.
Hela lösningen var ju att plocka in säljarens dotter i ekvatonen. Hon och jag har i princip samma bakgrund och uppenbarligen hade vi samma syn på förhandling -att det handlar om att hitta den lösning som är minst dålig för alla parter, och det var så vi hittade en lösning som kändes bra för alla parter. Hade dottern inte varit minst lika erfaren och van att hantera denna typ av situationer i sitt yrkesliv så hade det kunnat bli en helt sjukt grisig uppgörelse. Nu blev de en IMHO en bra uppgörelse för alla parter istället för en regelrätt juridisk tvist med inslag av rättshaveri...
Klicka här för att svara