Skämt åsido, vi har inte fått intyg från elektriker eller rör pulare efter om/tillbyggnation av huset. Vi körde på helentreprenad mot en firma, svensk firma, f-skatt, som tog in svenska elektriker mm.

Min fråga gäller om elektriker och övriga är skyldiga att ge mig intyg eller om de bara har skyldighet mot killen vi beställt av. Kan tilläggas att han vi beställt av lagt ner samt inte betalt allt till elektriker mm.

Om de inte måste ge mig intyg, vad kostar det ungefär att då dem att göra det.

Vänligen

Petter

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Det brukar nog inte produceras några papper vare sig av VVS eller el. De skall göra egenkontroller protokollen från dem skall ofta med i kontrollplanen fr att få slutintyg.

Finns en tråd igång här nu om att en slutbesiktning är på väg att underkännas pga. saknade egenkontroller.

Finns nog risk att firmorna kräver full betalning för utfört arbete (minst) om de skall ge dig något protokoll.

Diskutera med din kontrollansvarige, om vilka papper han behöver och ev. lösningar.

Hejsan och tack för svar.

Jag har kollat med vår kontroll kille och han har speedcar vilka intyg som saknas. Två ordnas enkelt med kontakt med sotare och kommunala mätfirman. Problemet är ingen från elektriker och rör firman. El firman har sålts vilket gör det lite jobbigare, det sagt har dem nya firman sagts sig vara villiga att hjälpa till. Rör killen har jag inte fått svar från.

Vad händer om om man inte kan ordna kontroll papperen och slut besiktningen blir underkänd? Får man köpa tält och riva huset?

Petter

Det måste gå att lösa ändå. Inte helt ovanligt med konkurser i byggbranschen. Du får ta en diskussion med kontrollansvarige och ev. kommunen. I värsta fall får ni väl försöka få dem att godkänna en elbesiktning. Borde då att få gjord för några tusen. En besiktning är väl inte nödvändigtvis lika heltäckande som en kontroll under arbetets gång. Men det den inte avslöjar är grovt fusk (om det dolts bra). Och har firman sysslat med det så skulle ju ändå inte egenkontrollen vara att lita på.

Tack för svar. Har fått minimi krav från kommunen. De påstod att jag själv kunde garantera el och vvs, dock med det resultatet att jag då kommer vara ansvarig för allt i framtiden... Så jag har beställt oberoende kontroller av anläggningen med intyga skrivande.

Tack för bollplankande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.