M
-MH-: Samägande är skit, och inget jag skulle sätta mig i. Att skylla på mäklaren är förstås alltid rätt i det här forumet, men om avtalet är det vanliga att köpet återgår så ser jag inte hur mäklaren har gjort något fel? Möjligen att han/hon skull nekat till att medla fram en lösning, efter att hans/hennes försäljningsuppdrag är slutfört. Men då hade han/hon säkert fått
9 svar · 5,8k läst
I
impala65: Vad står i förrättningsdokumentet från Lantmäteriet? Det prukar alltid finnas en paragraf som ger samflligheten möjlighte att ta ut extra avgift om någon använder vägen mer än normalt och om vägen skadas ska den som förstört betala skadan. Kolla Anläggningslagen paragraf 48.
8 svar · 6,0k läst
Lolle
Lolle: Ja reglerna om gallring efter stormskador innan 1 juli i söder och 15 juli i norr är bla för att motverka granbarkborre
18 svar · 5,4k läst
C
charta77: [citat] Det är det där med REA priser. Och ordinarie pris, ska vara ordinarie pris alltså då också marknadspris s.a.s. (Givetvis måste det finnas situationer då vissa butiker är dyrare än andra.) Säger Jula att varan är värd 2999 fast de säljer den för 999 så är det bara 'upp till bevis' i sådana här fall. Om vi vänder på det. Låt oss säga att grästrimmern fortfarande
32 svar · 7,7k läst
L
Langos: Undrar varför?? http://www.byggahus.se/nyheter/en-av-tre-har-utfört-elinstallation-utan-behörighet
91 svar · 19,5k läst
·
E
elmont: Det är välan så att allt arbete i vattnet kräver vattendom, det räcker inte med "lov" från markägare.
6 svar · 13,9k läst
H
hempularen: Ja det kan finnas begränsningar i detaljplan eller annan plan. Kolla med kommunen. I området där mina föräldrar tidigare hade sommarstuga (icke detaljplanerat) krävdes marklov (elloer vad lovet kallades) fr att fälla träd med en diamater på mer än 10cm. En förutsättning för att kunna få lov var att man återplanterade ett träd med minst 10cm diameter på tomten. En kollega till mig
1 svar · 3,7k läst
T
tobbew: Det borde inte vara något problem att köpa bara arbete. Du kan ju t.ex. hyra in en snickare eller grävmaskinist som jobbar per timme åt dig helt utan att tillhandahålla material. Så har jag själv gjort och det har aldrig varit några problem.
5 svar · 9,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: hangun, du hade uppe det här ämnet i en lång tråd i januari http://www.byggahus.se/forum/juridik...-min-tomt.html, som jag stängde. Diskussionen leder ingen vart. Du har fått alla råd i den frågan som du kan få här hos oss. Stänger tråden.
36 svar · 6,4k läst
·
A
andersmc: [citat] Inte någon enda gång som jag har sett. Men jag har givetvis inte läst precis varenda tråd. Däremot så har det rådet delats ut tusentals gånger åt kunder som på olika sätt blivit lurade av firmor.
25 svar · 3,9k läst
A
Alex123: Hej Oturligt men tyvärr kommer du nog inte få ut några pengar, hur länge har du bott i huset sen det byggdes? Han kommer skylla på dig! Mitt förslag: Pröjsa 10.000:- och bespara dig själv huvudvärken!
14 svar · 2,3k läst
H
Haagbard: Förra året var det en nyinflyttad granne som av misstag skrev sig på min adress, det var inte direkt lätt för mig att få bort grannen från min adress. På Birthday och Eniro såg det hela sommaren ut som att vi bodde tillsammans. Posten var väldigt envisa om att fel var rätt, direkt grannen försökte ange rätt namn och adress på sin postlåda så var brevbäraren där och ändrade.
23 svar · 26,8k läst
B
billy_baver: [citat] Alla som vill bli journalister vet inte heller vad de ger sig in på. De har bara tittat på nån film...
9 svar · 2,6k läst
J
JanneL: En ny ekonomisk plan för föreningen måste upprättas och även nya andelstal. Kanske påverkas andelstalen inte i detta fall p.g.a storleken på ytan. Det skall även vara stämmobestut på detta för att det skall vara korrekt.
7 svar · 6,5k läst
pelpet
pelpet: En fördel med att initiera en process är att det kan göra säljaren mera villig att gå med på någon slags förlikning. Hur stort är problemet att man har lagt stenull på spån, och klarar takstolarna vikten? Om det inte är ett stort problem och vikten är ok, borde man då inte kunna staga upp taket med pelare, fästa stålskivor med ett hål i på innertaket, dra upp ett stag genom
12 svar · 6,5k läst
K
KungAnka: Precis. Om Anticimex inte ser ett fel så beror det antingen på. 1. Ofullständigt genomförd besiktning. 2. Felet gick inte att upptäcka och är således dolt. Men dom kan säkert hävda att detta inte är ett fel utan normalt slitage, eller så finns nåt finstilt om att löv på taket gjorde att taket inte kunde inspekteras.
24 svar · 8,2k läst
B
billy_baver: [citat] Klokt tips! Sådan rättighet (option) kan man skriva in i föreningens register, med samma rättsverkan som när en bostadsrätt utgör pant för ett lån. Frågan är bara hur man sak forumlera rättigheten för att täcka in allt.
10 svar · 3,8k läst
Elkludde
Elkludde: TS Det är givet att en slyskog skall gallras så det vä'xer en vacker skog med stora stiliga träd till allas trevnad,vill du ha insynskydd får du ordna det själv,begära ersättning för att någon sköter sin skog är väl ändå till att ta i
32 svar · 7,3k läst
H
hempularen: Och med det inlägget så tycker jag att trådens fråga kan anses som slutgiltigt besvarad, och stänger tråden.
61 svar · 23,0k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Eller kanske Luftfartsverket som ledde ner planet på för låg höjd skulle städa upp det dom ställde till med..
15 svar · 3,9k läst
M
Modig: Your town should have a "konsumentvägledare". Enter the name of your town in the search field at this site: http://www.konsumentverket.se/Personlig-Radgivning/?quicksearchquery=&bus=0&kvl=1 to find contact information etc. The konsumentvägledare can give advice about consumer rights. + In your home insurance you probably have what is called "rättsskydd" (legal protection), this can cover some
4 svar · 2,3k läst
U
urhunden: Tack för alla goda råd. Inser att djurägaren har större rätt eftersom han äger marken. Alltså ingen ide att bråka om förstås vi inte blir attackerade av tjuren. Vad gäller vägunderhållet får jag och grannen längre fram se om det är värt att bråka, eller hålla god min för grannsämjan.
9 svar · 2,8k läst
R
Royen: I vilket fall så hade inget av det andra jobbet med försäkringsärendet att göra. Det var helt fristående från detta. Men jag är nöjd så länge han inte ringer och försöker få betalt vilket han inte verkar vara särskilt intresserad av.
31 svar · 6,0k läst
T
Troberg: Det är möjligt för kommuner att samverka, och dessutom ganska vanligt. Det är dock inte något som kan beslutas på tjänstemannanivå.
8 svar · 1,5k läst
D09
D09: Tyvärr inte 3, men funderar på om man skulle ta numret i förebyggande framtida syfte ;) Fick svar idag på ett mail som jag skickade 15 maj ( 1:a bestridningen av fakturan ) där dom konstaterar att problemet är löst, bara synd att dom inte kommit längre i sin mailkö för då hittar dom ytterligare mail från mig med felaktigheter i deras underlag. Såg nu när jag loggade in på mitt
14 svar · 1,6k läst
B
Banane: Fick svar av kommunen och jag slapp betala, det lönar sig att ligga på lite. Case closed!
15 svar · 3,5k läst
harry73
harry73: Kanske grannen har ringt dom för att sätta ut gränsen, så att han vet om dit staket står på hans mark eller ej? Eller så har de kollat höjden
19 svar · 6,9k läst
·
B
billy_baver: Till att börja med står det i Föräldrabalken, Kap 10, 7§ så här: "Skall efter föräldrarnas död förmyndare förordnas för en underårig och har föräldrarna eller en av dem gett till känna vem de önskar till förmyndare, skall denna person förordnas om det inte är olämpligt". Det jag beskriver är alltså en situation som lagstiftaren förutsett. Frånskilda biologiska
50 svar · 9,6k läst
B
billy_baver: [citat] Jag är övertygad om att TS har nytta av denna utförliga juridiska uppgift. Ni kanske kan räkna varandras potthål vid tillfälle. ;)
24 svar · 11,3k läst
G
Grizabella: Min rädsla gäller ju att om vi börjar diskutera med byggfirman stoppar de allt arbete tills vi har pratat klart, det gjorde de i februari. Jag vill ha det "perfekta" argumentet, som de inte kan tjafsa om, därför att det är så självklart. Jag får väl prata med försäkringsbolaget. Det ligger ju i deras intresse också att vi får flytta hem, de står ju för hyran på lägenheten vi bor
16 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.