Hej Alla.
Alldeles ny på detta forum.
Men inte ny i bygg branschen.
Vi har en lastkaj som används som balkong och entre till lägenheten. På lastkajen finns en tegelbyggnad som är entre.
Till saken: lastkajen skulle renoveras (gjutas nytt) och att den skulle sågas vid tegelbyggnaden, min bedömning var att det borde gjutas en plint under tegelbyggnaden som vi också talade med entreprenören om.
Offertren står det att "tegelbyggnaden skall avväxlas" .

Nu säger entreprenören att:
1. om jag vill ha en plint under tegelbyggnaden så kommer det att kosta 9000:- extra .
2. avväxling av tegelbyggnad i offerten var under tiden som det spikades en form och tills gjutningen var klar.

HJÄLP. Vad göra

Jag anser att det är entreprenören som har konstruktions ansvaret för utfört arbete. HJÄLP
 
Redigerat av moderator:
Svårt att säga utan att veta vad som står skrivet.

Men 9 kkr för en plint? Har de räknat för dåligt och måste hämta igen förlusten någonstans? Eller är det en stor och jobbig plint?
 
Jag tror att entreprenören har räknat fel och vill kompensera med extra tillägg.
Plinten skall gjutas under färdig (bef. lastkaj.

Men frågan är vad står avväxling för i detta sammanhang.

Offertren står det att "tegelbyggnaden skall avväxlas".och inget mer förutom andra detaljer som inte är några problem.
Hade det i texten stått: "tillfällig avväxling av tegelbyggnad" hade det varit tydligt.
 
Glömde: Befintliga plintar är c:a 250 x 250 800 Hög
 
Entreprenörerna i byggbranschen verkar sakna skrupler.

Hur bråttom är det att få saker klart?

Kontrollera vad en annan entreprenör ska ha för att göra plinten!

Sedan kan ursprungsleverantören göra klart sitt jobb!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.