Funderar lite på vad som är OK och inte när det gäller tider. Nu skymmer det fort på kvällen, men solen är ju uppe rätt tidigt. Känns dock lite trist att störa grannarna 08-09 en helgmorgon med hammarslag, men å andra sidan är det inte kul att vänta till kl 11 heller och tappa de få timmar man trots allt har till bygge på en helg.

Jag började rätt så tidigt idag och det jag märkte idag - och har märkt innan - är att det drar igång en del andra grannar. De hör liksom att någon börjar väsnas och en halvtimme senare hörs det både motorsågar och gräsklippare i full flärd. Blir som en enda stor bensindriven symfoniorkester. :D

AXS
Jag har märkt att i hyresrätt är det inte okej alls att låta med byggliknande saker.

Körde cirkelsåg på balkongen mitt på dagen för några veckor sedan.
Grannen kom direkt upp och klagade. Det var första gången jag såg honom.

shadowfire skrev:
Funderar lite på vad som är OK och inte när det gäller tider. Nu skymmer det fort på kvällen, men solen är ju uppe rätt tidigt. Känns dock lite trist att störa grannarna 08-09 en helgmorgon med hammarslag, men å andra sidan är det inte kul att vänta till kl 11 heller och tappa de få timmar man trots allt har till bygge på en helg.

Jag började rätt så tidigt idag och det jag märkte idag - och har märkt innan - är att det drar igång en del andra grannar. De hör liksom att någon börjar väsnas och en halvtimme senare hörs det både motorsågar och gräsklippare i full flärd. Blir som en enda stor bensindriven symfoniorkester. :D
Så är det här oxå. Vi har köpt ett renoveringsobjekt och grannarna verkar mest spända på vad som komma skall :)

Ett par veckor in på bygget kan man nu höra sågar, hammare och borrar från i stort sett alla på gatan :D

Sent from my LT18i using Byggahus

Mitt ljudschema ser ut som följer;

vardagar börjar jag kl 07:00, blir mest på semestern
helger börjar jag kl 09:00
söndag till torsdag slutar jag kl 20:00
fredag och lördag slutar jag kl 18:00

ytterst får undantag utifrån ovanstående och ingen granne har klagat ännu... bankat till och från i två år...

Redigerat:
zeus_axel skrev:
Jag har märkt att i hyresrätt är det inte okej alls att låta med byggliknande saker.

Körde cirkelsåg på balkongen mitt på dagen för några veckor sedan.
Grannen kom direkt upp och klagade. Det var första gången jag såg honom.
Det låter för mig mera som en överkänslig granne än som något som generellt skulle gälla i en hyresrätt.

AXS
Alfredo skrev:
Det låter för mig mera som en överkänslig granne än som något som generellt skulle gälla i en hyresrätt.
Haha, ja så är det nog med. Han och hans mamma verkar vara lite speciella.

Första gången någon klagar och första gången jag bor i hyresrätt(Förutom studentboende där ingen klagar för något). Kanske lite snabb slutsats. :D

zeus_axel skrev:
Haha, ja så är det nog med. Han och hans mamma verkar vara lite speciella.

Första gången någon klagar och första gången jag bor i hyresrätt(Förutom studentboende där ingen klagar för något). Kanske lite snabb slutsats. :D
Bodde i bostadsrätt för några år sedan. Då kom grannen under upp och klagade på att vi gick på toaletten på natten.

Det finns idioter till grannar överallt, även där jag bor nu, det är bara att gilla läget. Reta dem lagom när det känns bra och vik undan ibland. Jag har en granne som står i kö till ett äldreboende, jag längtar....

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Nu efter 1 1/4 år så är trådskaparen antingen
a) färdig med sitt bankande, eller
b) dräpt av sina ljudkänsliga grannar.

Så det börjar väl bli dags att lägga ner just denna diskussion :cool:

Grannar som klagar finns ju ständigt, jag ser framför mig en evighetstråd ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.