Mikael_L
louksor skrev:
Om de kommer och slutför jobbet, så kräv rejäl rabatt på jobbet som kompensation för de krånglat!
Man kan förvisso kräva, om man vill.
Men i avsaknad av vitesklausul för förseningar så har man rätt tunt att sätta bakom. Det är inte alls givet att man har någon (laglig) rätt till kompensation.
Om man t.ex. drar av ett "godtyckligt" belopp som kompensation när man betalar kan firman mycket väl sen vinna den striden i rätten. *
Så vitesklausuler är viktiga.

Att inte betala förrän det är klart (eller delbetala för färdiga delar allteftersom vid stora jobb) är ju ännu viktigare, för det är det enda någorlunda lätta påtryckningsmedlet man har som kund.
"Gör du inte klart - inga pengar"
"Gör du inte om och rätt - inga pengar".

edit:
* Tillägg till ovan.
Jag tror att den korrekta vägen egentligen går ungefär såhär:
Man måste betala till firman enligt avtalet.
Sen kan man kräva firman på kompensation, och om firman vägrar så har man möjlighet att stämma i ett civilrättsligt mål, att man kräver ersättning för ditten och datten.
Men detta är verkligen inget man vill göra, för som stämmande part och med troligen rätt uselt underlag och i rättspraxis tveksamma yrkanden, så tar man ju en oerhörd risk.

Redigerat:
Tack för all information och hjälp :)

Ska köpa en trisslott, hantverkarna var hit i förrgår och slipade ner trät som rest sig och oljade en gång till. Nu blev det faktiskt bra! Synd på allt tjat och bortkastad hållasighemma-tid. Men, nu kan jag fortsätta med rummet!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jaha - i mitt fall verkar det som om dom fått ut pengarna utan att jobbet vare sig är färdigställt eller färdigt. Har inte hört något från någon myndighet eller ... borde väl finnas någon form av struktur för hantering av ROT-avdragen. Fick själv en muntlig offert som ser ut att vara hälften av vad entreprenören har tänkt sig få ut ....

Vad gäller att de fått ut ROT utan att du betalat något, prata med skattemyndigheten genast när du fått reda på det. I princip så kan de ju ha begärt ut ROT delen medan de jobbade hos dig och kollat din brevlåda.

Kontrolluppgiften brukar som sagt komma 2 -3 dagar efter att ROT är utbetalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.