2 315 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Strandskyddsdispens - tips
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Hej,
Jag har lagt inlägg gällande denna sak tidigare, men skulle nu behöva lite råd/hjälp. För att sammanfatta lite snabbt så finns en stuga på ca 20-25 m2 inom strandskyddat område. Stugan är byggd på tidigt 40-tal och har låg standard. Det är ett äldre par som bott där från tidig vår till sen höst fram till för 3 sommrar sedan när den ena av dem gick bort.
Vi har nu ansök om strandskyddsdispens för att riva och bygga uppföra en ny byggnad, och alternativ 1 har varit 50 m2 och alt 2, 30 m2.
Vi fick avslag från kommunen med argumentationen att:
Vi överklagade till länsstyrelsen som bara sa att de häll med kommunen.
Jag sitter nu och skriver på en överklagan till Mark och miljödomstolen och skulle behöva lite tips. Vår argumentation har varit att skick på hus inte kan vara en faktor då vi utan bygglovspliktiga åtgärder kan rusta upp befintlig byggnad att se modern ut.
Hur bör vi bemöta detta?
Tacksam för alla tips!
Jag har lagt inlägg gällande denna sak tidigare, men skulle nu behöva lite råd/hjälp. För att sammanfatta lite snabbt så finns en stuga på ca 20-25 m2 inom strandskyddat område. Stugan är byggd på tidigt 40-tal och har låg standard. Det är ett äldre par som bott där från tidig vår till sen höst fram till för 3 sommrar sedan när den ena av dem gick bort.
Vi har nu ansök om strandskyddsdispens för att riva och bygga uppföra en ny byggnad, och alternativ 1 har varit 50 m2 och alt 2, 30 m2.
Vi fick avslag från kommunen med argumentationen att:
- ett modernt hus kan få passerande att uppfatta hemfridszonen större än ett hus med lägre standard.
- ett modernt hus kan förlänga boendesäsongen, och därmed sträcks hemfridszonen ut tidsmässigt då det inte finns någon hemfridszon när huset är obebott.
Vi överklagade till länsstyrelsen som bara sa att de häll med kommunen.
Jag sitter nu och skriver på en överklagan till Mark och miljödomstolen och skulle behöva lite tips. Vår argumentation har varit att skick på hus inte kan vara en faktor då vi utan bygglovspliktiga åtgärder kan rusta upp befintlig byggnad att se modern ut.
Hur bör vi bemöta detta?
Tacksam för alla tips!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Är det möjligen så att stugan ligger så att en ev. utökad hemfridzon skulle skära av passagen utmed, eller till stranden?
I så fall kanske ni kunde lägga in i ansökan att införa staket eller annat som avgränsar er hemfridzon så att den inte "inkräktar" på syftet med strandskyddet?
Det är nog lite utmanande att ansöka om fördubblad yta (50 kvm).
I så fall kanske ni kunde lägga in i ansökan att införa staket eller annat som avgränsar er hemfridzon så att den inte "inkräktar" på syftet med strandskyddet?
Det är nog lite utmanande att ansöka om fördubblad yta (50 kvm).
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Det går en väg/stig ned till vattnet , och man är aldrig närmre stugan än 30 meter på den passagen. Det är också ett av våra argument. Om hemfridszonen skulle öka från 10 till 15 så har det väldigt liten betydelse.
Går det att lägga in nya uppgifter i en överklagan, så som att erbjuda sig att markera hemfridszonen med staket eller liknande?
Går det att lägga in nya uppgifter i en överklagan, så som att erbjuda sig att markera hemfridszonen med staket eller liknande?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
det som jag finner märkligt är att vi inte får för 30 m2 heller. Det är ju i princip ingen förändring i yta. Argumentationen att ett hus i bättre skick får större hemfridszon klingar fel i mina öron. Speciellt då ingen kan hindra mig att renovera till i stort sett samma standard.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det kan ju vara så att de faktiskt kan hindra dig från att renovera (eller så tror de det). Om huset idag ex. inte har någon avloppslösning så kan de neka dig varje form av avloppsanslutning, och alla former av att bygga toa, badrum osv. jag är iofs. inte helt säker på det, men har hört talas om ett fall där ett hus utan strandkyddsproblem, hade ett "gråvatten" avlopp som i princip bara var för diskvatten rakt ut i marken. Där nekade kommunen varje form av nytt avlopp, och förelade dem samtidigt att inte använda den "befintliga" avloppslöpsningen. Där förbjöd kommunen tom, septitank, med motiveringen att miljöbelastningen från sugbilarna som skulle tömma blev för stor (det handlade om en sugbill om året på en allmän landsväg).
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Jag har föreslagit möjligheten att sätta staket där tomtplatsen går med det befintliga huset, och på så sätt säkerställa att tomplatsen inte blir större med det nya huset. Då fick jag som svar att staketet kan verka avhållande under tider man inte befinner sig i huset, vilket inte är ok...... Alltid något motargument.
Klicka här för att svara