W
Wilfa: [citat] Att många bönder inte känner till det beror troligen på att det inte stämmer! Se mitt tidigare inlägg i tråden, det finns regler för skyddsavstånd till tex vattendrag och vattentäkter, nedmyllning, tid på året osv, men inte sådana begränsningar som sventable nämner.
51 svar · 14,3k läst
·
H
hempularen: Du borde kunna undvika fukt inifrån med plast i taket.
9 svar · 4,4k läst
·
M
Moomin: Isoleringen som sitter där är är 45mm vanliga isoleringsskivor.... inge märkvärdigt, dessa sitter i två varv (90 tjockt). ingen luftspalt mellan isolering och den gamla fasaden, heller ingen luftspalt mellan isolering och den nya fasaden....
14 svar · 3,5k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Just det, företag kan tvingas till detta. Men inte privatpersoner. Det var det jag menade med "mindre fordringsägare".
18 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Formellt kan du troligen inte begära något, men ta ett snack med kommunen, har du tur så är de välvilliga, de kanske själva gärna vill vara säkra på att vägen är bra. Iofs. lite önsketänkande, men mirakel inträffar.
4 svar · 923 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Dessutom kanske företaget inte längre existerar, eller sätter sig i konkurs när betalningskravet kommer eller aldrig betalar osv osv.
177 svar · 20,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om det är så att systern (och ev. andra släktingar)helst ser att huset stannar inom släkten, så menar jag att priset bör bli lägrei och med att det finns restriktioner om säljandet. Jag menar att priset bör bli lägre är ett allmänt marknadsvärde eftersom systern vill att huset ska stanna inom släkten och därmed har valt bort eventuella andra köpare.
7 svar · 8,6k läst
H
hempularen: Försök få löftet, med historien skriftligt ex. på mail. Då borde du kunna anlita kronofogden för indrivning. Och i värsta fall dra det till tingsrätten som mindre mål, då är det inte så dyrt. Om du misstänker att han kommer att undvika det skrftliga så kan du spela in samtalet med honom, det är lagligt så länge ena parten i ett samtal är medveten om att det spelas in (dvs. du i
1 svar · 2,0k läst
M
Modig: Skönt att det löste sig till slut! Men jag vet var jag inte ska handla ... så där mycket strul ska det helt enkelt inte vara när företaget har skickat en vara som är både felaktig och defekt.
45 svar · 12,6k läst
B
BB427: Ointressant är det definitivt inte, då kanske hela affären står och faller med detta. Som andra säger så verkar detta vara väldigt riskbenäget. Men jag förstår om TS vill ha med honom i båten för att kunna köpa loss fastigheten. Men att skriva ett långtidshyresavtal vore det absolut bästa som jag ser det. Det kan skära sig med vem som helst, Bästa vän eller ej.
43 svar · 8,1k läst
H
hempularen: Och här är de som gällde 2010: http://www.sakervatten.se/download/85/Installationsregler_web.pdf
8 svar · 14,8k läst
C
claeschrister: Hade fölorat inloggningen till forumet, därav nytt användarnamn
48 svar · 13,5k läst
shieldfire
shieldfire: [citat] Inte mycket - det är därför det står OT framför == off topic == har inget med vad som vanligen avhandlas att göra. Vilket betyder att du inte missar mycket om du låter bli att läsa den.
23 svar · 2,1k läst
E
Eld: Om den hindrar hans användande av servitutet kan han ta bort den eller kapa grenar från den, (vilket som nu krävs), men han kan knappast kräva att ni gör det åt honom.
3 svar · 1,3k läst
B
BjörnBygg: Sen kan man ju sätta dit en rökgasfläkt som ökar draget :) Har sett några ställen där det sitter såna och dem trycker ju ut röken med en j_vla kraft, som en rökpelare rakt upp!
13 svar · 4,7k läst
Anna_H
Anna_H: Går det inte att gå och visa den i tingsrätten eller vem som nu ska behandla den och bara fråga dem hur det funkar och då särskilt peka på formuleringen om vädret? Det borde man ju få ett klart svar på utan att det kostar något. Det är ju som sagt så uppenbart ogrundat så de borde skratta åt det och riva det direkt utan vidare åtgärd.
21 svar · 3,9k läst
P
pekk@13: gammalt hus:o
8 svar · 4,3k läst
P
Globetrot
Globetrot: Jo, det är det vi befarar. Sverige är på detta sätt väldigt rättslöst för privatpersoner.
16 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ett sånt litet jobb bör du köra på löpande istället för att hålla på och fjanta sig med offerter. Lämnar elfirmor offerter på felsökning av jordfel ens? Vet inte hur det görs på firman jag jobbar på. //Patrik
65 svar · 12,4k läst
Globetrot
Globetrot: Tack. Vi hoppas på att de kan avsluta till slutbesiktningen. Sen kommer vi ta in vår advokat eftersom de beter sig sombarnungar. Tyvärr kanske det dröjer med referens här på forumet för dessa skojare, men om man driver en process känns det inte rätt att ge dem en saklig referens här!
11 svar · 832 läst
M
Modig: Fint med uppdatering och skönt att allt verkar lugnt:-)
31 svar · 4,4k läst
K
kindvall: [citat] Jag har sett sånt i just flera HSB-föreningar, både själv och hos vänner. Pensionärsstyrelse med noll koll på ekonomi, ivrigt påhejade av en HSB-representant. De har bott där i 30 år utan att underhålla eller spara till större underhåll. Däremot har det bundits upp pengar i diverse konstiga lån till HSB. Sen på 80-talet gick det inte längre, och man fick låna upp för
15 svar · 2,5k läst
S
Slapparsmurfen: Tror kommunen och endast en enda tomtägare var delägare i samfälligheten och delägaren är ingen av ägarna till tomt A, B eller C. Det är dock allt jag vet om den saken. Har inte forskat mer i samfälligheten, men tydligen är endast en av sisådär femtio tomtägare delägare i samfälligheten.
2 svar · 2,2k läst
E
eviljava: Det sker aldrig några besiktningar utan att antingen säljaren eller köparen anlitat en besiktningsman. Detta gäller både bostadsrätter och hus. För att vara säker på att få en helt oberoende besiktningsman bör man naturligtvis anlita en egen (inte så vanligt för brf. dock). Jag har dock aldrig varit med om att man besiktigat vitvaror? Men det kan säkert låta sig göras om man tar
1 svar · 959 läst
E
Edvuld: Jo det är klart jag skulle sagt till om städningen med en gång, men det är ju inte helt lätt att göra det eftersom man då riskerar att bli av med kontraktet enligt er information (som jag misstänkte). Det är hyresgästföreningens standardkontrakt, och ingenting om städning eller regler för uppsägning är reglerat öht, det enda som finns är en uppsägningstid om 3 månader. Jag
10 svar · 2,8k läst
Lolle
Lolle: [citat] Nej kvarstad kan användas på en redan uppkommen skuld som senare skall behandlas i rätten och det kan göras sannolikt att motparten kan undandra sig skulden. När ni blir stämda finns ingen skuld utan denna kan eventuellt uppkomma. Sedan ställer jag mig tveksam till att byggfirman har något lämpligt att begära kvarstad på.
1 svar · 787 läst
Globetrot
Globetrot: Det finns någon formulering i konsumenttjänstlagen som säger att om beställaren ej kan nås kan företaget gör tillägg utan att förankra om tillägget är litet och till nytta eller nått åt det hållet. Vi har varit hemma i huset hela byggtiden faktiskt, en av oss. Mest pga att huset är öppet.....
33 svar · 2,6k läst
K
KungAnka: Vad gäller när man hyr ut en del av sitt hus? Skatter? Avdrag för att hålla rummet i skick? Vad krävs för att få avhysa nån som är jobbig? Osv os ...
0 svar · 724 läst
Globetrot
Globetrot: Ja, vi står på oss. Eletrikerfirman har vi ingen kontakt med vi har ett fastpris avtal med en totalentreprenör och i avtalet står att elarbeten ingår och vi har bilagt en skiss med info om antal nya eluttag, antennuttag angående placering i rummen. Jag tror inte elektiken '"inte velat dra" jag tror det som hänt är att Entrprenören på något sätt kommit i ekonomisk knipa och vill
9 svar · 1,4k läst
Globetrot
Globetrot: Tack. Har läst igenom det som står. Detta har hänt. Redan vid starten påtalade vi muntligen att fönstren inte var beställda. Efter diskussion med hantverkare (även e-post ledes) så ansåg alla att då det handlade om specialfönster i fri form var det bästa att beställningen görs efter att "ramverket" var på plats. Inte förren sent i projetet fick vi måtten från hantverkaren (vi
6 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.