2 564 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Faktura från ny firma
Om företaget har gått i konkurs så ska ju ärendet vara hos en konkursförvaltare. Kontakta komkursförvaltaren och kolla upp om detta nya företag har köpt upp "kundstocken och befintliga kundsfodringar". Vid köp av konkursbo så KAN konkursförvaltaren sälja kundfodringarna, men med förbehållet att det nya bolaget får betala "godwill" på en viss procent av det belopp det nya företaget fått in.
Komkursförvaltaren borde också kunna skriva ett brev/intyg där det framgår att det nya företaget har rätt till att fakturera redan utförda jobb.
Komkursförvaltaren borde också kunna skriva ett brev/intyg där det framgår att det nya företaget har rätt till att fakturera redan utförda jobb.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fy bubblan vad jag räknar dåligtmexitegel skrev:
Jag minns att när min byggare skickade en faktura (100.000 kr, han var i knipa) som han överlät till Prioritet Finans så mailade faktoringfirman och ville ha ett underskrivet intyg att fakturan var korrekt.
Så PF tog nog inte så stor risk.
Jag har haft kontakt med nån sån där factoring-firma. Det lät ganska bra, till en början. De köpte fakturan, man fick betalt direkt. Om kunden inte betalade så skötte de påminnelser och inkasso. MEN, sen kom haken. Om kunden ändå inte betalade alls, så blev jag återbetalningsskyldig! Om jag minns rätt åkte jag dessutom att betala de påminnelse- och inkassoavgifter som kunden inte betalt.
Jag förmodar att en stor del av det företagets marknadsidé var att ingen skulle orka läsa allt det finstilta eller vara så frågvis som jag var.
Jag förmodar att en stor del av det företagets marknadsidé var att ingen skulle orka läsa allt det finstilta eller vara så frågvis som jag var.
Klicka här för att svara