A
AndersS: [citat] Jag har varit inne i några trådar tidigare gällande detta där fritidshus har haft placering så att hemfridzon gränsat mot vatten. Men i det fallet var det kommunen som sa Nej, men där Länsstyrelsen gav fastighetsägaren rätt att bygga extra byggnader utifrån att marken redan var i anspråktagen och inte påverkade ett av huvudsyftena med strandskyddet, dvs begränsa
2 svar · 2,7k läst
G
Gallianoman: [citat] Respekt!
34 svar · 5,5k läst
G
34 svar · 5,5k läst
K
Knyppeltanten: Ja man vet ju aldrig :)
7 svar · 1,9k läst
A
Arnie: Hantverkaren hotade med Tingsrätten om jag inte betalade de c:a 5.000 kr jag hållit inne. Efter några dagar fick jag föreläggande från Kronofogden. Jag bestred detta med en motivering som skulle visa att jag hade rätt. Ett antal dokument bifogades. Resultatet blev att hantverkaren inte gick vidare till Tingsrätten och jag slipper betala. Hantverkaren drabbades av ytterligare kostnader
24 svar · 5,0k läst
K
kindvall: Jag hade aldrig köpt ett hus med så kort arrendetid, hade kollat med fritidsföreningen om det finns möjlighet att köpa loss den. Kort arrendetid kan ju betyda att de har andra planer för tomten, eller egentligen inte vill ha huset där. Man vet aldrig, det kan ju finnas någon i föreningen med ett gott öga till tomten/stugan...
4 svar · 29,3k läst
Göran.W
Göran.W: Kanske läge att fråga grannen om han sett någon på tomten och berätta vad som hänt utan att anklaga grannen så klart. Man kan även säga dör dom så får jag väl plantera xxxxx istället och här nämner du något som är värre för grannen än björkarna så kanske han låter dom vara om det är han som gjort det. Vill man inte prata med grannen så är det minsta man ska göra att
23 svar · 14,9k läst
TorOdd
TorOdd: Tack för svar. Tyvärr är hussäljaren av sämre virke än grävmaskinisten.... Så där har vi nog inget att hämta. Vi har i alla fall pratat med grävmaskinisten och han kommer hit och kollar i morgon. [citat]
4 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Det finns aldeles för lite information i tråden för att kunna ha ngn. uppfattning i frågan. Det där med försäkringsbolag komplicerar givetvis bilden. Dte kan ha varit så att det inte var uppenbart vid offertskrivningen att röret måste flyttas, i den omfattning som det blev. Det kan då ev. vara en oförutsedd komplikation. Enl. konsumentköpslagen så skall en entrepenör informera och
3 svar · 1,7k läst
teed
teed: [citat] Tror inte du behöver lufta ett finger, sätt ut en annons på blocket om ek bortskänkes, så försvinner den nog ganska lätt.
10 svar · 3,9k läst
P
perra från skogen: Tack för alla svar. det var ungefär som jag trodde....Det finns inga speciella regler hu det ska vara, utan allt blir som man själv gör det till ;-) Det enda man kan göra är att be dom andra höra av sig innan dom bestämmer något som har med mig att göra....
4 svar · 1,2k läst
S
SimonZ: Ja det verkar så. Jaja, tack alla för svar iaf och ha en fortsatt bra dag! Simon
17 svar · 6,0k läst
J
Jo-han: Mjae.. Åtminstone det som jag skrivit om men jag tror inte att det är helt korrekt ändå. Jag startade en ny tråd under ventilation för att bli lite klokare på hur det skall se ut i yttertaksgenomföringen. Jag är nästan säker på att det inte går att göra så som dom gjorde :(
12 svar · 2,1k läst
C
Claes Jönköping: Mäklare har över huvud taget inget ansvar mer än att dra in pengar till mäklarfirman Tyvärr. Räkna inte med hjälp från någon Mäklare Seriös eller inte Dom är stöpta i samma form På ryggen står det Sveriges Rikes Lag och tydligare kan det inte vara än att just Sveriges Rikas Lag
11 svar · 6,9k läst
H
hempularen: Skall väl säga att på det du skriver här, och om det inte finns annat som strulat så hade jag nog bitit i det sura äpplet och betalat. Personligen bråkar jag bara om betalning om jag känner att jag tvärsäkert har rätt. Däremot är jag ofta ganska gnällig på prisuppskattningar jag får i förväg. Om hantverkaren ex. påstår i sin offert att hans snickare behöver 1000 timmar för
5 svar · 2,2k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Ja, vad var det jag sa... :)
20 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ett mycket bra sidospår! Ett annat bra sidospår är att man får skatta för en nominell "vinst" som kanske till största delen består av inflation.
5 svar · 3,8k läst
storken
storken: [citat] Anticimex betyder mot löss :-)
20 svar · 4,2k läst
·
harry73
harry73: Med tomt i samband med allemansrätt menas hemfridszon och en häck är en bra avgränsning av ens hemfridszon. En fastighetsgräns är också en rimlig begränsning av din hemfridszon, så om det är en avstyckad tomt med egen fastighetsbeteckning, då är det ocskå rimligt att det inte ingår i grannhusets hemfridszon. Om han däremot skulle foga båda tomter tillsammans och tar bort häcken,
3 svar · 1,6k läst
storken
storken: Låter som en normal sociala begåvad en ;-) Det det som jag brukar sortera de bra eller dåliga. Antar att kunskapsmässigt klarar de av minimum kravet dvs klarar av att utföra sitt jobb. Jag har varit med på runt 50 besiktningar och det är alltid det sociala som ger upplevelser. Sen finns det några riktigt odugliga och ännu färre riktigt bra. Kul att ni var nöjda! Lycka till med
22 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Det beror ju på på vilket sätt det gäller. Det finns ju ett antal vinklar på det hela. Det viktigaste är ju att elen inte är farlig. Det är det som gäller mest. Att du saknar papper på vad som är gjort spelar i princip ingen roll för någon. Du är som fastighetsägare ansvarig för elen i ditt hus. Det har diskuterats en hl del i trådar här om vad det egentligen betyder. Men om det
2 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Stämmer det verkligen? I princip så kan väl fogden mäta ut den andel som den skuldskyldige äger och tvinga fram en försäljning enl sammägandelagen, tror jag. Kan iofs. tänka mig att förfarandet blir för struligt så att fogden undviker det. Sedan är det väl också så att en ägd bostad är normalt sett inte utmätningsbar annat än för skulder där den står som pant. Men det finns
17 svar · 3,4k läst
storken
storken: Men herregud tala bara förutsättningar och sälj. Det är köparen som skall avgöra vad den vill betala och om den vill förvärva fastigheten. Det kommer inte påverka priset nämnvärt.
21 svar · 5,4k läst
M
-MH-: [citat] Kinglolle for President! ;)
32 svar · 8,9k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Tog det verkligen två år att få det där fixat?
21 svar · 15,7k läst
C
Crebel: [citat] Vad det gäller FB: Lite missförstånd mellan mig och min vän. FB har tidvis varit svåra att få feedback från även innan, men det var först i september förra året som de plötsligt blev otillgängliga. Svarade inte på mail, vid telefonkontakt så hänvisades det till handläggare på andra nummer som ingen svarade på, i kundservice-chattar så utlovades feedback som aldrig kom.
6 svar · 2,9k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Vi är nog överens. Det jag menade var att hyresnivån (inte hyreshöjningen) är fri om lokalen hyrs ut till en näringsverksamhet. Olyckligtvis så skrev jag att höja hyran :(
6 svar · 1,9k läst
M
Modig: Synd att du inte lyckades få några svar härifrån, men vad schysst att du berättar vad du själv kommit fram till!
2 svar · 10,0k läst
H
hempularen: Det här var ursprungligen en juridikfråga. Jag tror att TS har fått klarlgat att det sannolikt inte går att kräva ansvar från vare sig säljare, mäklare eller Telia för den uppkommna situationen. Jag stänger tråden nu. En fortsättning på mobilt bredbandsdiskussionen hör bättre hemma under "teknik".
47 svar · 6,8k läst
·
A
andersmc: Jag avsåg inte heller att det skulle bli en tråd för allmänt hat mot jurister, men när nu A:son för det på tal: jag har faktiskt i ett helt annat sammanhang sålt ett hus till en hög jurist. Det fick jag ångra. Det var exakt som A:sn skriver, för honom blev "ett fritidsprojekt att driva frågor till sitt yttersta för att få in slantar".
46 svar · 18,3k läst
L
lustiga_huset: Till HAEH. Kontakta GARBO försäkring för att göra jobbet färdigt.Jag tror att GARBO betalar ca 10% av det entreprenad belopp som har kvar att betala - du kan se det som ett litet skadestånd. Därefter måste du själv söka ny byggare som gör jobbet färdigt, för de pengar du har kvar. Jag är inte jätteinsatt i hur detta funkar, så bäst är att ringa GARBO. Oavsett om du har pengar
41 svar · 14,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.