Vi har en tvist med en entrepenör och håller därför inne en summa pengar. Arbetet är inte helt slutfört enligt kontraktet och enligt samma kontrakt så ska betalning ske efter slutfört och godkänt arbete.
Enligt entrepenören har firman som vi har skriftligt avtal med sålts (bytt namn mm. med gamla organisationsnumret) och fordringarna överförts till en annan firma (vi har inte informerats om detta förrän vi själva påpekade namnbytet mm. och inte heller godkänt något). En besiktning är inplanerad.
Vad gäller juridiskt i detta läge? Vem är vår legala motpart?

O
Jag har för mig att den nya firman blir din motpart som också då blir ansvarig för garantier och liknande....
Men jag kan ha fel....

Kan de alltså överföra vårt kontrakt utan vårt godkännande till en ny firma?

O
Om jag har rätt... så kan dom det....
Men det finns folk som kan det här bättre en mig....

Om det nya företaget vill ha pengarna så känns det ju rimligt att de då skall färdigställa och dessutom ta över ansvaret formellt om ni har någon typ av abs09 avtal. Be att få avtala med nya företaget, antar att ni kanske även är intresserade av garantier. Ni kan säkert skriva nått avtal om att det nya företaget tar över....

Jag skulle kolla detta med tex villaägarnas 1h fri juristrådgivning, om ni är medl där.

Vad är problemet? Om företaget sålts så finns det ju en köpare som därmed har tagit över.
Det är nog mer vanligt att man säger på detta vis utan att det är sant. Sanningen brukar vara den att man fixar ett nytt bolag som tar över och att man sedan skickar det nya i KK och fortsätter under sitt gamla inarbetade namn.
Så vad du en gör, betala inget mer fören du har svart på vitt och att arbetena är klara och godkända.

Akahigi
Motparten är väl de ni avtalat med från början. Ni behöver ju inte godta en ny avtalspart utan vidare.

Om ni har ett avtal med garantiansvar så kan det även vara till er fördel att skriva över detta. Generellt känns det oseriöst att konka företag, starta upp o köra vidare. Om ni avtalat med ett specifikt org nr så är det ju de ni avtalat med tycker jag.....men jag kan ha fel.

Minimum är ett papper från den gamla firman att fordran är överförd till den nya.

Det är inte alls ovanligt att fakturor säljs (faktoring) och det krävs inte kundens medgivande. Jag skulle dock, som sagt, inte betala utan papper på att den nya firman har rätt till pengarna.

Jag tror inte att förhållandet TS skriver om kan jämföras med att sälja sin faktura. Om företaget konkat men sålt en faktura som inte kan faktureras innan arbetet är slutfört skall ni självfallet bestrida detta.

Då har ju inte firman någon större rätt till pengarna än om de inte sålt fakturan. Det går självfallet till o med att bestrida kronofogden med smaksäker. Man behöver inte betala för saker/tjänster son inte levererats eller slutförts.

Redigerat:
Ursprungliga firman har bytt namn, verksamhet och styrelse efter att ha sålts (enligt tidigare ägarna i varje fall). Ägarna (som har en historia med konkurser) har slått ihop (delar av?) sin verksamhet (eventuellt utan byggdelen) med en annan firma med samma ägare men annan verksamhet.
Med tanke på ägarnas tidigare historia är jag mycket tveksam till hur mycket en garanti är värd, annars håller jag med om att det är något som är värt att ta i beaktande.
Förutom att arbetet inte är slutfört enligt kontrakt helt och hållet, så är vi inte nöjda med utförandet. Därav tvisten och besiktningen.
Vi har, helt i enlighet med kontraktet, inte blivit fakturerade än. Kan fordringen ändå säljas?
Tror också att, trots att vårt avtal var med de gamla ägarna, så kan de inte ta över avtalet till den nya firman utan vårt godkännande, och att avtalsparten styrs av organisationsnumret på kontraktet.
Skulle helst inte se dem göra mer hos oss med tanke på hur de utfört arbetet framförallt på slutet. Vill ju samtidigt få allt klart, men naturligtvis bra också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.