3 503 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Grävfirman kontaktar oss efter ett år om "bortglömd" avgift.
Sida 1 av 2
Vi fick en offert av en grävfirma att ta in kommunalt vatten och avlopp till vårt hus i fjol. Entreprenören sa att han hade grävt åt grannen som vi skulle koppla på oss på och att han skulle styra upp det. Entreprenören ordnade allt, inklusive avgift till kommunen. Han bad oss skriva avtal med ägarna till marken vi skulle gräva på vilket vi gjorde. Vi fick en slutfaktura, betalade och allt var frid och fröjd.
Ett år senare ringer entreprenören och säger att grannen som vi kopplat på oss på är arg att vi inte betalat honom. Vi blir oerhört chockade och kontaktar grannen som säger att han blivit lovad betalning. Vi har aldrig blivit informerade om detta och det står inte ett ord om det i varken offert eller faktura.
Jag kontaktar V/A-ansvarige på bygg- och miljönämnden på kommunen som säger att vi ska skriva avtal och betala grannen en skälig summa, troligtvis hälften av det han betalat så vi blir 50/50 delägare av den sträckan. Han tycker att entreprenören handlat konstigt men att han inte på något vis är att hålla ansvarig för detta. Han tyckte att det är självskrivet att man ska betala om man kopplar på sig på en grannes rör. Det må så vara om man jobbar som V/A-ansvarig på kommunen. Vi hade inte den blekaste aning. Speciellt som grävfirman säger att de tar hand om allt men aldrig nämner denna summa eller avtal för oss.
Vi förstår att vi borde skriva avtalet med grannen och att han borde få betalt om det är så det fungerar och om det är det han blivit lovad. MEN hur kan det vara möjligt att grävfirman är totalt oansvarig i detta och inte berörs alls?
Vi vet varken våra rättigheter eller skyldigheter och det är väldigt obehagligt. Det är inte ett dugg roligt att våra nya grannar är sura på oss men det är ännu tråkigare att få en sådan här avgifts-chock så långt i efterhand.
Snälla hjälp oss!
Ett år senare ringer entreprenören och säger att grannen som vi kopplat på oss på är arg att vi inte betalat honom. Vi blir oerhört chockade och kontaktar grannen som säger att han blivit lovad betalning. Vi har aldrig blivit informerade om detta och det står inte ett ord om det i varken offert eller faktura.
Jag kontaktar V/A-ansvarige på bygg- och miljönämnden på kommunen som säger att vi ska skriva avtal och betala grannen en skälig summa, troligtvis hälften av det han betalat så vi blir 50/50 delägare av den sträckan. Han tycker att entreprenören handlat konstigt men att han inte på något vis är att hålla ansvarig för detta. Han tyckte att det är självskrivet att man ska betala om man kopplar på sig på en grannes rör. Det må så vara om man jobbar som V/A-ansvarig på kommunen. Vi hade inte den blekaste aning. Speciellt som grävfirman säger att de tar hand om allt men aldrig nämner denna summa eller avtal för oss.
Vi förstår att vi borde skriva avtalet med grannen och att han borde få betalt om det är så det fungerar och om det är det han blivit lovad. MEN hur kan det vara möjligt att grävfirman är totalt oansvarig i detta och inte berörs alls?
Vi vet varken våra rättigheter eller skyldigheter och det är väldigt obehagligt. Det är inte ett dugg roligt att våra nya grannar är sura på oss men det är ännu tråkigare att få en sådan här avgifts-chock så långt i efterhand.
Snälla hjälp oss!
Jag är inte jurist men funderar, kan ni inte anse att denna avgift självfallet är inkluderad i det ni betalat till företaget? Vad står i avtalet. Känns rimligt att de som fackmän skulle informerat. Men jag är på hal is.
Kan ni svara entreprenör att ni anser ni betalat dem för att sköta och att denna avgift till grannen får de betala? Eller är det tydligt att ni ansvarade för att själva kolla upp detta?
Kan ni svara entreprenör att ni anser ni betalat dem för att sköta och att denna avgift till grannen får de betala? Eller är det tydligt att ni ansvarade för att själva kolla upp detta?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Hur lades det upp att ni skulle koppla in er på grannens rör. Var det entrepenören som föreslog det?
Hur är detta avtal formulerat? Är grannen missnöjd därför att ni inte levt upp till detta avtal? Eller vill han rikta krav mot er som inte grundar sig på avtalet? Enklast att reda upp saken är givetvis att prata direkt med grannen själv.Lindlund skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Jag missad den meningen. En ev. avgift lär väl stå i avtalet?
Alltså dessa avtal gäller marken där vi grävde och två andra grannar. INTE den sträckan rör som vi delar med ovan nämnda granne. Vad jag menar är att entreprenören var noga med att vi skulle ha papper på där vi grävde men "glömde bort" att nämna avtal och avgift på de redan befintliga rören han kopplade in oss på.
Ja, detta låter verkligen tråkigt och beklagligt.
Om jag förstår saken rätt gäller avgiften en kommunal avgift för anslutning till VA-nätet.
Entreprenören ser antagligen "bara" själva jobbet med grävning nedläggning av rör osv som del av avtalet han har med er.
Samtidigt tror jag att du själv lite grann sätter pricken över i't när du skriver
"Vi vet varken våra rättigheter eller skyldigheter och det är väldigt obehagligt."
Dessa borde ni ju i ärlighetens namn ha tagit reda på innan ni satte igång. Och om inte förr så alldeles genast.
Beroende på vad som står i avtal osv kan detta gå åt olika håll, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är så att entreprenören inte har något ansvar alls för den delen. Det som verkar lite lustigt är att grannen gått på er entreprenör och inte talat med er. jag uppfattade i alla fall att det var så eftersom ni tydligen inget visste innan entreprenören återkom till er. Och det gör att jag tycker att entreprenören verkar hyfsat schysst ändå. Han kunde ju bara sagt goddag och adjö till er granne och hänvisat denne till er direkt, men istället tog han själv kontakt. Känns inte som det finns många entreprenörer kvar i sverige idag som "ställer upp" på det viset.
Om jag förstår saken rätt gäller avgiften en kommunal avgift för anslutning till VA-nätet.
Entreprenören ser antagligen "bara" själva jobbet med grävning nedläggning av rör osv som del av avtalet han har med er.
Samtidigt tror jag att du själv lite grann sätter pricken över i't när du skriver
"Vi vet varken våra rättigheter eller skyldigheter och det är väldigt obehagligt."
Dessa borde ni ju i ärlighetens namn ha tagit reda på innan ni satte igång. Och om inte förr så alldeles genast.
Beroende på vad som står i avtal osv kan detta gå åt olika håll, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är så att entreprenören inte har något ansvar alls för den delen. Det som verkar lite lustigt är att grannen gått på er entreprenör och inte talat med er. jag uppfattade i alla fall att det var så eftersom ni tydligen inget visste innan entreprenören återkom till er. Och det gör att jag tycker att entreprenören verkar hyfsat schysst ändå. Han kunde ju bara sagt goddag och adjö till er granne och hänvisat denne till er direkt, men istället tog han själv kontakt. Känns inte som det finns många entreprenörer kvar i sverige idag som "ställer upp" på det viset.
Ja, detta låter verkligen tråkigt och beklagligt.
Om jag förstår saken rätt gäller avgiften en kommunal avgift för anslutning till VA-nätet.
Entreprenören ser antagligen "bara" själva jobbet med grävning nedläggning av rör osv som del av avtalet han har med er.
Samtidigt tror jag att du själv lite grann sätter pricken över i't när du skriver
"Vi vet varken våra rättigheter eller skyldigheter och det är väldigt obehagligt."
Dessa borde ni ju i ärlighetens namn ha tagit reda på innan ni satte igång. Och om inte förr så alldeles genast.
Beroende på vad som står i avtal osv kan detta gå åt olika håll, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är så att entreprenören inte har något ansvar alls för den delen. Det som verkar lite lustigt är att grannen gått på er entreprenör och inte talat med er. jag uppfattade i alla fall att det var så eftersom ni tydligen inget visste innan entreprenören återkom till er. Och det gör att jag tycker att entreprenören verkar hyfsat schysst ändå. Han kunde ju bara sagt goddag och adjö till er granne och hänvisat denne till er direkt, men istället tog han själv kontakt. Känns inte som det finns många entreprenörer kvar i sverige idag som "ställer upp" på det viset.
Om jag förstår saken rätt gäller avgiften en kommunal avgift för anslutning till VA-nätet.
Entreprenören ser antagligen "bara" själva jobbet med grävning nedläggning av rör osv som del av avtalet han har med er.
Samtidigt tror jag att du själv lite grann sätter pricken över i't när du skriver
"Vi vet varken våra rättigheter eller skyldigheter och det är väldigt obehagligt."
Dessa borde ni ju i ärlighetens namn ha tagit reda på innan ni satte igång. Och om inte förr så alldeles genast.
Beroende på vad som står i avtal osv kan detta gå åt olika håll, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är så att entreprenören inte har något ansvar alls för den delen. Det som verkar lite lustigt är att grannen gått på er entreprenör och inte talat med er. jag uppfattade i alla fall att det var så eftersom ni tydligen inget visste innan entreprenören återkom till er. Och det gör att jag tycker att entreprenören verkar hyfsat schysst ändå. Han kunde ju bara sagt goddag och adjö till er granne och hänvisat denne till er direkt, men istället tog han själv kontakt. Känns inte som det finns många entreprenörer kvar i sverige idag som "ställer upp" på det viset.
thomasx skrev:Ja, detta låter verkligen tråkigt och beklagligt.
Om jag förstår saken rätt gäller avgiften en kommunal avgift för anslutning till VA-nätet.
Entreprenören ser antagligen "bara" själva jobbet med grävning nedläggning av rör osv som del av avtalet han har med er.
Nej du har missförstått mig. Den kommunala avgiften är betald via entreprenören och står med i pappren. Det handlar om att vi delar en sträcka rör med grannen som han betalt för helt själv och nu när vi kopplat på oss på hans rör så delar vi ju den sträckan och då ska tydligen vi göra upp med grannen om lämplig betalning samt skriva ett avtal.
En parameter som kan vara av vikt är väl hur långt grannen har grävt för att koppla på sig på det kommunala vattennätet, 20 m eller 2 km? Om kostnaden för grannen varit avsevärd så kanske ni borde ha kunnat förstå att denna kanske vill ha lite betalt, nu vet jag ju dock inte hur läget ser ut...
Ok, ja, om det står i avtalet att entreprenören ska ta hand om allt vad gäller inkopplingen på er granne, inklusive ekonomisk ersättning för er granne, och den ekonomiska ersättningen inte är närmare specificerad/begränsad. Ja, då ligger det väldigt nära till hands att den ersättningen ska ingå. Men å andra sidan, om det inte står i avtalet att han ska kompensera grannen ekonomiskt på något vis, ja då hade ju jag tolkat det som att det är något ni får stå för. Å tredje sidan, grannen borde ju ha sett till att ta upp denna fråga/krav med er (eller möjligen entreprenören) innan arbetet påbörjades. Problemet som uppstår här är ju grannsämjan.
Om grannen hade tagit uipp detta med entreprenören, och haft det som ett krav och entreprenören förväntat sig att ni ska betala men inte tagit upp det med er, ja då borde ju han ta den smällen. Men finns inget av det där nedtecknat blir det svårt att visa nåt alls.
Till sist trillar allt i detta sena läge egentligen ner till hur högt ni värderar er grannsämja. Tala med er granne, förklara att ni förstår dennes krav, men också att det känns obehagligt för er att ni inte fick veta denna kostnad/önskemål/krav innan arbetet påbörjades så att ni visste va ni skulle betala innan ni tog beslut på arbetet.
Om ni så här i efterhand koan konstatera att ni hade kört på även om ni fått veta kostnaden i förväg och tagit den, ja då är det ju egentligen bara att göra upp med grannen och sen ordna med grillfest
För då är det ju en kostnad som ni vet att ni skulle ha betalat.
Om grannen hade tagit uipp detta med entreprenören, och haft det som ett krav och entreprenören förväntat sig att ni ska betala men inte tagit upp det med er, ja då borde ju han ta den smällen. Men finns inget av det där nedtecknat blir det svårt att visa nåt alls.
Till sist trillar allt i detta sena läge egentligen ner till hur högt ni värderar er grannsämja. Tala med er granne, förklara att ni förstår dennes krav, men också att det känns obehagligt för er att ni inte fick veta denna kostnad/önskemål/krav innan arbetet påbörjades så att ni visste va ni skulle betala innan ni tog beslut på arbetet.
Om ni så här i efterhand koan konstatera att ni hade kört på även om ni fått veta kostnaden i förväg och tagit den, ja då är det ju egentligen bara att göra upp med grannen och sen ordna med grillfest
Hur mycket anser grannen att ersättningen bör vara, har ni ställt den frågan?
Om inte börja med att ta reda på vad som är rimlig ersättning, via grannen, kommunen, etc, så att det finns ett belopp att utgå från.
Eller vill du oberoende av beloppets storlek driva ersättningsfrågan mot entreprenören?
Om inte börja med att ta reda på vad som är rimlig ersättning, via grannen, kommunen, etc, så att det finns ett belopp att utgå från.
Eller vill du oberoende av beloppets storlek driva ersättningsfrågan mot entreprenören?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Som jag förstår läget så har entrepenören påpekat tidigt att TS måste ordna avtal med grannen, TS har då skrivit avtal med grannen, servitut får vi hoppas, för intrånget med grävningen. Där borde man ju även ha reglerat rätten att använda grannens ledning.
Hur gick den avtalskrivningen till, vem utformade avtalet, träffade ni grannen i det sammanhanget?
Hur gick den avtalskrivningen till, vem utformade avtalet, träffade ni grannen i det sammanhanget?
