I samband med en entrepenad, så utfördes en del muntligt överenskomna tilläggsarbeten av en elektriker. Arbetet har varit utdraget och efter ett bra tag har nu fakturan anlänt. Den ser helt ok ut, om det nu inte vore så att den vore utställd av ett företag som inte ens var bildat när merparten av arbetet utfördes (föregångaren verkar ha gått i konkurs). Jag har inga problem att betala fakturan, men tar gärna emot tips på om det är något som jag bör tänka på för att inte hamna i några tveksamheter senare.

Är det en enskild firma? Kravet på registrering av firman på Bolagsverket finns inte då, personen kan dock ha F-skatt och vara momsregistrerad i alla fall. Registreringen kan alltså ha skett under tiden entreprenören gjort jobb hos dig. Den enkla "lösningen" är väl att fråga entreprenören varför det är som det är, eller?

Det är ganska vanligt att småföretag med dålig likviditet överlåter fakturor till ett s.k. faktoringföretag, mot en avgift på ca 4% av beloppet, för att få in kontanter snabbt.

Men det bör nog klart framgå av fakturan att så är förhållandet om du skall betala.

Att du annars betalar företag B när du egentligen har en skuld till företag A gör nog inte att din skuld till företag A försvinner.
Du kan ju likaväl bli utsatt för ett bedrägeriförsök.

Vad säger ni som är duktiga på affärsjuridik?

KnockOnWood skrev:
Det är ganska vanligt att småföretag med dålig likviditet överlåter fakturor till ett s.k. faktoringföretag, mot en avgift på ca 4% av beloppet, för att få in kontanter snabbt.

Men det bör nog klart framgå av fakturan att så är förhållandet om du skall betala.

Att du annars betalar företag B när du egentligen har en skuld till företag A gör nog inte att din skuld till företag A försvinner.
Du kan ju likaväl bli utsatt för ett bedrägeriförsök.

Vad säger ni som är duktiga på affärsjuridik?
Ledsen för off topic; men vart kan man sälja mot 4%? har snarare hört om 20-30%. Aldrig sålt själv dock.

Googlar man lite så verkar kostnaden ligga på 4-6%.

En buggfixar brukar inte ha mer än just 4-6% i vinst så att ge bort de verkar lite dumt.

Men om förra företaget har gått i konkurs borde inte konkursförvaltaren ha drivit in skyllde för att kunna betala av andra betalningar, de borde väl inte gå till ett nytt företag.

Jag hade inte betalat den fakturan utan vidare. Dels så kan det vara ett rent bedrägeri. Det kan vara så enkelt som att någon plockat upp den ursprungliga fakturan ur din brevlåda och gjort en ny, likadan, fast till ett annat företag.

Dels så kan det vara så att det första företaget gjort konkurs, men ägaren tar med sig sina arbeten till det nya företaget, fast de egentligen är gjorda i det gamla, nu mera kursade. Du betalar fakturan, men får efter ett tag en till faktura från konkursförvaltaren.

Kattvovven skrev:
Ledsen för off topic; men vart kan man sälja mot 4%? har snarare hört om 20-30%. Aldrig sålt själv dock.
Inte särskilt OT tycker jag!

Muntlig uppgift från en byggfirma 2010.
Faktoringföretaget hette Prioritet Finans.
Kanske inget man vill göra affärer med om man vill hålla sig på den smala vägen...
http://www.expressen.se/gt/har-avslojas-prioritet-finans-av-kameran/

Vet att gamla firman sålde sina fakturor för runt 30%. Jävla förlust, men alternativet var konkurs pga ej betalda fakturor. Handlade om nära 7-siffriga belopp. (nån undrade väl varför man skulle sälja och gå back?)

Det är skillnad på att sälja fakturor som är goda fordringar, och att sälja fakturor där kunden redan har problem att betala.

Jag fick erbjudande från just prioritet på runt 4% för ett halvår sedan, och det är precis som hempularen säger. Finansföretaget gör en typ av kreditprövning. Men 4% per månad (om man lämnar 30 dagars kredit) motsvarar bra mycket mer på helåret så annan finansiering är ofta att föredra.

Kattvovven skrev:
Vet att gamla firman sålde sina fakturor för runt 30%. Jävla förlust, men alternativet var konkurs pga ej betalda fakturor. Handlade om nära 7-siffriga belopp. (nån undrade väl varför man skulle sälja och gå back?)
Det kanske beror på olika sätt att räkna:
De 4% jag nämnde var ju för att få kontant betalning i stället för 30 dagar.

Om man räknar om det till årsränta motsvarar det ju 4x12 = 24%.
Är det så du menar?

Annars verkar det ju som ett risigt upplägg, utom för faktoringföretaget naturligtvis.
Eller är det fråga om någon ljusskygg verksamhet med penningtvätt inblandad?

Från http://factoringonline.se/
"Factoringföretagen tar ut en avgift för varje fakturaköp som görs och variera
någonstans mellan 2-6 procent av fakturans värde."

andersmc: Angående första farhågan verkar allt ok.
Det är mer den andra som jag tänker på. Allt överenskommet är muntligt med elektrikern (som slutat) och det finns inget skriftligt, men arbetet verkar utfört under den första (konkursade) firman. Bör kanske kolla med konkursförvaltaren?

Redigerat:
Jag tror du kan se på ratsit om en konkurs är avslutad. Då kan du inte få krav därifrån. Om det är fallet så hade jag nog ringt till firman och påpekat att de aldrig utfört något arbete och så får du väl förhandla...

Säkrast är att du ringer konkursförvaltaren.

KnockOnWood skrev:
Om man räknar om det till årsränta motsvarar det ju 4x12 = 24%.
Njae, så blir det inte.... Årsräntan blir 48% :)

Men det är inte det som avses. Det är skillnad på att sälja en faktura och sälja en fodran som är svår att driva in. Det senare ger högre %-sats på grund av ökad risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.