Rafael Ospino
Rafael Ospino: Thomasx har så rätt - de aktiebolag de konkar gör dem oåtkomliga, men brottsligt agerande åker de personligen dit på. Enda sättet att få stopp på eländet! Visserligen startar de ofta igång med en bulvan i form av en släkting eller en målvakt, men sådana har ofta inte lust att krypa in ni kurran för andras vinning, så det brukar i alla fall minska omfattningen på skojerierna!
124 svar · 46,1k läst
elpaco
elpaco: [citat] Varför skulle vi inte få det? Eller, nej inte just med detta hus, men i allmänhet så kan man så klart kika på det. Det görs ju hela tiden - man jämför kvadratmeterpris i förhållande till attribut som läge, byggnadsstil, osv. Precis på samma sätt utvärderar man olika mediciner inom sjukvård - man kan inte behandla samma patient på två olika sätt, men man kan behandla
92 svar · 52,8k läst
·
P
Plåthuset: [citat] Just detta du skriver stämmer inte. En uppdragsgivare har inget generellt principalansvar för skador uppdragstagaren orsakar tredje man. Ansvar för annans vållande, som det heter, finns generellt endast för arbetsgivare, offentlig sektor vid myndighetsutövning och för föräldrar för de skador som barnen orsakar, se tredje kapitlet i skadeståndslagen. Enligt 8:e § gäller heller
27 svar · 5,3k läst
K
Krossen: Kul att man startade en såhär nyttig tråd här. Har lärt mig väldigt mycket redan!
30 svar · 7,4k läst
fredri_k
fredri_k: Dom kanske hade lagt tvättsvamparna vid "stammen" i golvet så det inte kom ut avloppslukt där? Har också haft en gummimuff som inte slutit tätt nere vid golvet, och det luktar ju gammalt akvarie som helvete om det inte är tätt där. Ofta känner man ett vinddrag också därifrån om det inte är tätt, lukt från vattenlåset och ovanför får du enbart om vattnet dunstat i låset eller om
5 svar · 1,8k läst
N
Noseone: Tänkte att vissa saker kanske inte kan avtalas bort?
2 svar · 910 läst
F
-=fullmoon=-: Äldre lekplatser faller ju inte under detta och där finns det inga staket. Dock de få nybyggda jag sett så är det endast staket runt gungorna. Sen kan det vara en bra ide att ha en simplare "sluss" så att man inte kan springa rakt över evt väg. Ett gäng stolpar och 2-3 plankor som ligger ner. Inte mer än att man tydligt ser igenom! Oavsett vad någon kanske tycker så kan man ju ta det
5 svar · 11,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi är relativt säkra på att TS är samma troll som gått under namnet IngMatt mfl på senare tid. Stänger tråden.
51 svar · 10,8k läst
·
F
Falcken: Tack för svar. Beskedet från kommunen var precis som ni skriver. De gör om tomterna så att de följer gatan och det är upp till mig om jag vill köpa eller ej. Inser att det säkert är helt i sin ordning även om det kändes lite surt. Nu har vi dock ramlat upp i listan och blivit erbjuden en bättre tomt :)
3 svar · 4,3k läst
C
Cupertino: Läser följande för ett hus till salu, ur en"Besiktningsrapport: Konstruktionsritningar enl föreskrift i bygglov skall inlämnas till BN. Bjälklag i takkonstruktion,upplagsdetaljer, upplag för limträbalkar skall redovisas beräkningsmässigt. Närv. XX. Emottaget bekräftas XX" Borde varit med i bygglovet istället?
0 svar · 1,1k läst
M
-MH-: Heja hempularen, säger man detta tillräckligt många gånger så trillar snart poletten ner! :-)
15 svar · 5,1k läst
Anna_H
Anna_H: Om den befintliga anläggningen klarar dagens förbrukning ser jag ingen som helst anledning till att köpa in sig i hans nya? Det blir ju ökad underhållskostnad för er två som är kvar, när det blir en mindre som delar på bördan.
36 svar · 6,3k läst
J
joacno08: Tack för svaret. Om jag förstår det rätt kommer systemhandling efter förfrågningsunderlaget. Om systemet är okej från leverantörernas och underkonsulternas sida uppdateras detta till bygghandling.
2 svar · 14,9k läst
GK100
GK100: På vems begäran utfördes besiktningen och i vilket syfte? Det finns tyvärr inte så många tvångsmedel i de här fallen om någon skulle vilja trilskas. Varför man nu skulle vilja det om det finns reella faror som kan visas på ett ordnat sätt för ansvariga. ESV är nog inte mycket att hoppas på om det inte är något helt exceptionellt, och det verkar inte vara fallet här.
10 svar · 4,7k läst
fredri_k
fredri_k: Sådär, Feina't lite här o där nu, verkar som att bubblan är borta.. Hoppas det består.. Tack för alla tips o råd! Nu ska jag ge mig på att rengöra, behandla taket med betongpannor. Men ser att det finns enorm kunskap / tips i tak forumet :cool:
22 svar · 4,7k läst
·
O
Odjuret: [citat] Nu har du nog fått nånting om bakfoten... Vad säljaren borde ha informerat om spelar i det här fallet ingen större roll... För att man som köpare ska kunna minska sin undersökningsplikt så ska säljaren specifikt och skriftligt meddelat att det finns nycklar till den dörren. Om inte säljaren har lämnat denna utfästelse så har man den vanliga undersökningsplikten. Nu har
84 svar · 17,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och en utlöst JFB får inte på något sätt ge 400 V över en TM som är ansluten "vid sidan om". Det låter som en allvarlig felkoppling som elfirman helt klart borde ta ansvar för.
5 svar · 1,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Eller så fyller du på med lite mer info så vi får ett hum om vad som hänt. För övrigt har man fem år på sig att göra rättelser i deklarationen, så det är ingen ko på isen. Vilket kan vara bra att veta. Men OK, vill du bara ha lite medkänsla så visst tycker jag synd om dig ;)
7 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Jo egentligen så skall man hålla sig med kvitton. Det finns ingen shablon du kan använda. Men du kan yrka på avdrag för utbyggnaden för de kostnader som faktiskt gällde. Även om kvitton saknas. Det blir då en bedömning från fall till fall av skattemyndigheten om de skall godta avdragen (har aldrig hört talas om att de nekat). När du deklarerar försäljningen så är det då viktigt
3 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Fogden hade inga synpunkter på uppsägningstiden?
20 svar · 4,7k läst
A
andeol: [citat] Jag svårt att se något oetiskt i att lägga ett tidsbegränsat bud. Jag tycker det är upp till säljare och köpare att göra affär när de vill och till vilket pris de vill. För marknaden som helhet tycker jag det är trist för jag tror det nu är så vanligt att bostäder säljs innan visning att det börjar finnas en medvetenhet om det hos spekulanter. Även de som hellre skulle
31 svar · 16,7k läst
F
Fredrik i Trollhättan: [citat] Naturligtvis får man ju justera metod efter motstånd. Känns som att det vanligtvis är ett problem att det ska snackas för mycket i såna här sammanhang.
195 svar · 87,8k läst
Villa vista
Villa vista: Du skickar brevet/överklagan till kommunen, planenheten eller liknande, dock "ställer" du brevet till Länsstyrelsen för ditt län/område. Skriv i överklagan vad som överklagas, tex BYA, byggnadshöjd etc Orsak till överklagan, dvs varför du inte samtycker till planen Bilägg stöjande dokument, tex överiktsbild med skuggbildning, förstörd natur, namnlistor om ni är fler, etc Signera
10 svar · 5,6k läst
T
term: Givet förutsättningarna bör ni ha rätt att byta. Det beror dock en smula på hur marknaden för hyresrätter ser ut där ni bor. Jag skulle villkora köpet med att bytet går igenom och sedan tröska det genom hyresnämnden. http://www.hyresnamnden.se/Byta-lagenhet/Forutsattningar/
9 svar · 2,2k läst
T
term: Finns det inget skrivet om vatten så har hen inte rätt till vatten. Har du kollat alla servitut mellan de berörda fastigheterna?
5 svar · 2,6k läst
T
tkarlsson: Okej, det är väl lika bra vi gör det då. Tack för hjälpen.
4 svar · 8,8k läst
N
Nerre: [citat] Poängen är att eftersom man inte vet vilka uppgifter som kan vara känsliga så är det enklast att göra som de flesta andra: Enbart styrelsen och revisorerna har full insyn i styrelsens arbete. Annars behövs inte revisorerna.
77 svar · 34,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: När jag (under myndigheternas tvång) gjorde en energideklaration år 2009 kostade det .3975 kr. (Vad kostar det idag?) Vad fick vi för detta? Just det, rekommendation om LLVP och isolering på vinden, som vanligt. Jag tror vi slapp rådet att byta till snålspolande osv, allt var tip top så vattnet knappt rann. Det går väl inte att köpa en kran med ordentligt flöde numera. À propos
33 svar · 5,6k läst
·
roland53
roland53: Vem tecknade dolda fel-försäkringen? - Förmodligen säljaren? För vems räkning gjordes besiktningen för dolda fel-försäkringen? - Min gissning; säljaren? Har TS som i detta fallet är köpare överhuvudtaget anlitat en egen besiktningsman? :confused:
7 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Grundprincipen är att ett dolt fel skall man anmäla så snart som möjligt efter att man upptäckt det. Om man väntar för länge efter upptäckt så förfaller rätten till ersättning. Det finns ingen klar definition på vad som är "för länge", det avgörs delvis av omständighetern. Men det handlar om typ 1 - 3 månader. Du måste också ge säljaren, eller förs. bolaget en möjlighet
1 svar · 10,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.