H
hempularen: Det jag lärde mig var att styrelsen måste vara medlemmar i samfälligheten.
10 svar · 1,3k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] De kanske har fullt upp med att "rodda" problem. Jag vet hur det känns när hantverksrelationer går åt pipan......de återkommer nog inom skälig tid.....3 månader :-) Att ha hantverksproblem kräver ju tålamod i överkant.
14 svar · 8,4k läst
A
arkiplan: Tack Krawk, är detta hänvisat ur SS 21054:2009? Ja jag förstår att det kan låta missvisade här med luftschakt. Dock beror det inte på språket hos handläggaren då han ungår ifrån bygglovsritning där det framgår tydligt. Däremot verkade han inte speciellt kunnig så jag får ligga på lite. Det rör sig inte som så mycket pengar egentligen (1600 kr) men jag blir frustrerad över att
4 svar · 5,2k läst
E
evinova: Tack för tipset lilla my - skall kontakta LRF.
7 svar · 1,8k läst
O
Odjuret: Jag tillhör nog några av de som var lite för ivrig i debatten. Så här när kvällen blivit dag så brukar man se saker lite tydligare. Om sanningen ska fram så insåg jag det inte bättre förrens efter moderatorns inlägg... Jag vet att den jag mest hoppat på är Villa vista. Därför tänker jag här med be om ursäkt ifall jag på något sätt var lite väl elak i mina kommentarer. Det
33 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Om det finns en samfällighetsförening så skall den ha en styrelse, årsmöten osv. Där har "storägaren" då visserligen 17 andelar. Men det finns en regel om att en andelsägare aldrig får rösta för mer än (jag tror) 20% av andelarna, oavsett hur många han har. Detaljer om detta kan säkert lantmäteriet svara på.
1 svar · 1,2k läst
F
Fröberg: Absolut! Jag var i kontakt med miljö- och hälsa i kommunen. Dom komet att diskutera Länsstyrelsen information och återkoppla till oss på fredag hur man avser att gå vidare med utredningen. Jag återkommer när jag vet mer.
10 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det verkar ju så faktiskt. Med de kan inte vara särskilt många i alla fall :) Det är lite tragiskt egentligen. Tänk vad mycket de missar...
439 svar · 227,6k läst
T
tomson: ...kanske lite sent svar, men ändå info I frågan. Tråkigt läge det här, har själv råkat ut för nästan exakt samma sak själv med tidigare hus. Kommunen hade på 60-talet ritat om villatomterna och hur väg ska dras I området. Men inte krävt av fastighetsägarna att en fastighetsbildning ska göras för detta. (vi köpte huset på 90-talet) Kan tillägga att det som vi trodde var
12 svar · 5,3k läst
A
Atom: [citat] Husen kan kosta olika beroende var i landet man köper. Försäkringen allt mellan 5500-12000. Beroende på vilket försäkringsbolag man väljer. För att kunna teckna den, måste huset besiktigas.Och då kan man köpa själv ev. besiktning eller använda sig köparens besiktning (då betalar man oftast halva priset för besiktningen)..
4 svar · 2,8k läst
·
A
Apocalypsen: [citat] Det är inte så att det finns parkmark/prickad mark i anslutning till tomten? Det händer nämligen allt som ofta att folk kör fulingar och bara som av en händelse "råkar" bygga ut sina tomter när de sätter staket/ planterar häckar. Vi har det så där vi bor. I en mittremsa mellan alla hus, löper parkmark. Tomtägarna är skyldiga att hålla efter samtigt som marken är
23 svar · 6,3k läst
K
kindvall: Snart dags för höststormarna. Det vore ju synd om ert fallfärdiga garage skulle kollapsa totalt. Det går kanske att frakta dit lite spillvirke som ser ut som ett kollapsat garage?
2 svar · 1,6k läst
V
Vargklo: Du ska absolut ange korrekt yta till försäkringsbolaget. Flera bolag vill dessutom sända en besiktningsman om du hamnar över en viss gräns. Felaktig uppgift kan leda till att du inte får ut full ersättning om huset brinner ned. För Skatteverket spelar det väl ingen roll om du redan ligger på högsta avgiftsnivå. Om du vill ta (mer) lån på huset kan en del banker ha gränser för hur
8 svar · 5,3k läst
N
Nerre: Visst, men det är väl ändå rätt smart att fråga vilket uttag man får ta el från? Det är kanske inte så lämpligt att ta från ett uttag som råkar sitta på en grupp som är lite högt belastad så säkringen ryker när man kör igång stora maskinen. Och i det här fallet var det ju fråga om egen brunn.
86 svar · 33,8k läst
P
Plåthuset: Nu ska en utredning tillsättas för att kika på denna typ av problem. Från Dagens Juridik: " Boverket ska göra en utredning av de problem som många kommuner har med ödetomter och övergivna hus. Problemen leder ofta till förfulad närmiljö och att närliggande fastigheter sjunker i värde, skriver regeringen. Boverket har fått i uppdrag av regeringen att göra en utredning av de problem
36 svar · 11,7k läst
J
johan_paz: Har pratat med firman, och det är mestadels ett missförstånd och semestertider som gjort de. En snickare/badrumsbyggare som jag känner privat, och som rekommenderat den här vvs firman ska fixa hålet i skorstenen, och det var bara en ventilationskanal i skorstenen nu när jag kollade. Snickaren fick uppdraget att fixa detta av vvs-firman när jag var utomlands och när jag väl kom hem så
14 svar · 6,2k läst
B
billy_baver: [citat] "Viager" heter det. Franska jordabalken är enkel som att byta avgasrör på en gammal rostig Peugeot. Med andra ord kunde det varit enklare. Fransk lag definierar tre sorters fastighetsägande. Eller två. Eller två och en halv. Eller tre gånger två sorters ägande. Det beror lite på hur man betraktar saken. Dem stora vattendelaren går mellan "Usufruit" och "Nuproprieté" ;
17 svar · 12,5k läst
Mr Steed
Mr Steed: Jag som precis köpt hus har läst dussintals av liknande besiktningsprotokoll och dom flesta är ganska lika oavsett vem som utfört besiktningen. Det brukar dock staplas upp just punkterna för det aktuella huset ganska tydligt men visst blir det en del att sålla bland. Jag tycker det är bra att det finns en besiktning gjord på visningen och när det inte funnits har vi blivit lite skeptiska
3 svar · 1,4k läst
E
Ewald: [citat] Okej, bra att veta. Jag jobbar som konsult och administratören på företaget säger alltid att jag ska aktivera autosvaret när jag t.ex. har semester och inte kan svara på mina mejl.
13 svar · 7,5k läst
E
Ewald: Hittade nu en interessant länk: http://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/Artiklar/2013/februari/Kalla-golv-ingen-olagenhet-i-lagenhet/ Kalla golv utanför vistelsezonen är Ingen olägenhet. Men i vistelsezonen är kalla golv väl en olägenhet ...
3 svar · 2,6k läst
C
Chris Santa: Det hjalper kanske inte rent juridiskt men vi var med om samma sak och daa gick hyresgasten med paa att staa for 75% av kostnaden for nyslipning av golvet.
46 svar · 16,3k läst
·
O
Odjuret: Då är det den som äger det yttersta "huset" som ansvarar för sin fasad. Så vida inte samfälligheten har ansvar för fasaderna... Det tror jag inte händer så ofta...
5 svar · 4,5k läst
K
Kromo: Okej
12 svar · 3,3k läst
·
K
12 svar · 3,3k läst
·
I
injonil: Om skadorna orsakats av vattenskadan i köket som har hanterats som ett försäkringsärende så är det sannolikt en betydligt bättre situation än att försöka reklamera felet till säljaren som dolt fel. I bästa fall tar ditt nuvarande försäkringsbolag hand om det hela och regressar mot säljarens gamla försäkringsbolag. Som sagt, jag skulle ta dit en skadereglerare från
4 svar · 1,6k läst
P
Plåthuset: Du ska betala den del av fakturan som du godkänner och sedan bestrider du skriftligt (mejl räcker vanligtvis) betalningsskyldighet för resterande del av fakturan. Om de hotar med inkasso så meddelar du dem, som andersmc är inne på, att fakturan är bestriden och att de kommer att få stå för samtliga inkassokostnader själva. Om man märker att man har med nötter att göra på andra
4 svar · 1,9k läst
F
Fröberg: Förlåt för min frånvaro. Jag ska försöka tydliggöra lite fakta. Vi bor på landet och har varken kommunalt vatten eller avlopp. För 15-20 år sedan behövde tvätteriet som ligger vid vattnet installera ett reningsverk för sitt tvättvatten. Det installerades ett stort industrireningsverk med enorm kapacitet. Men för att den biologiska reningen behövdes även vanligt hushållsvatten
8 svar · 2,8k läst
U
uthuset: Planerar ett möte med lantmäteriet då jag också har några frågor om andra ändringar som skett. Vid samtal med en person på avdelningen för rättsliga frågor på länsstyrelsen säger hen att civilrättsliga vägen är enda vägen att gå. Ungefär ett 30-tal medlemmar står utanför vattensamverkan, då de vid ett tidigare tillfälle (1982) alla medlemmar blivit erbjudna att icke vara
7 svar · 2,8k läst
B
Bodo: Jag en nyttjanderättsupplåtelse från fastighetsägaren A till fastighetsägaren B (jag), gällande mark. Upplåtelsen löper på ytterligare 19 år. I avtalet är det inskrivet att upplåtelsen gäller för nuvarande och framtida ägaren av fastigheten B. Vidare så står det att området får fritt disponeras och må jämväl byggnad därå uppföras av ägarna till fastighet B. På området
0 svar · 1,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej, minst tre. Från Bostadsrättslagen (1991:614): 2 § För registrering av en bostadsrättsförening fordras att föreningen har minst tre medlemmar. Dessutom skall föreningen ha antagit stadgar samt utsett styrelse och minst en revisor. Lag (1993:314).
8 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.