7 118 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Försämrad vattenkvalitet efter skogsavverkning.
Svavelväte bildas då vattnet har låg syrehalt och att en skogsavverkning skulle sänka syrehalten i grundvattnet är knappast troligt. Det som kan det hända att när grundvattnets "ytvatten" (syrerikt) minskar är att lägre liggande (gammalt syrefattigt) vatten rör sig uppåt.
Men pumpen sätter man normalt i botten av hålet, i detta fallet var hålet 75m och man borrar ju inte djupare än man får tillräckligt med vatten, dvs att det var först på 65-70m djup man fick det.elmont skrev:
Man borrar så djupt att man får en pelare av vatten ovanför pumpen, hur djupt beror lite på hur vattenförningen i berget är. Mitt vatten hål är ca 70 m och grundvattennivån ca 3 meter ner (lite onödigt djupt) mina grannar har mellan 40 och 60 meter djupa hål med ungefär samma djup till grundvattnet. På en annan fastighet har jag ett 120 m djupt hål och där har jag ca 5 meter till grundvattnet men berget är "tätare" så för att kunna använda vatten utan att bekymra sig om tillrinning behövs det större djupet för att "magasinera" vatten.
Vatten kommer normalt inte på ett visst djup utan sipprar i små bergsprickor ner i hålet i HELA hålets längd.
Vatten kommer normalt inte på ett visst djup utan sipprar i små bergsprickor ner i hålet i HELA hålets längd.
Svavelväte, järn och mangan går självklart rena.. men det kostar i investering och löpande.. Dessutom ökar manganhalten och frågan är om koncentrationen till slut blir så högt att det inte går att rena.. Vet ej ens om det hjälper att borra nytt. många frågetecken för mig.
Brunnen i sig är tät och fin enligt prover.
Tog vattenprover för fyra år sedan, då var järn och mangan snarare lågt.. helt plötsligt blir det extrema värden??
Svavelväte går ej mäta, men det känns på lukt.. vidrig, trodde först den tog in avloppsvatten.
Orka dra igång en karusell med detta? Eller bara bita ihop och försöka åtgärda det själv?
Brunnen i sig är tät och fin enligt prover.
Tog vattenprover för fyra år sedan, då var järn och mangan snarare lågt.. helt plötsligt blir det extrema värden??
Svavelväte går ej mäta, men det känns på lukt.. vidrig, trodde först den tog in avloppsvatten.
Orka dra igång en karusell med detta? Eller bara bita ihop och försöka åtgärda det själv?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Slutavverkning innebär ändringar i pH och syrehalt i markvatten och grundvattnet vilket leder till att en massa ämnen som tidigare varit bundna kommer i lösning. Det är bl a av denna anledning man numera undviker att avverka ända ner till strandkanten av sjöar och vattendrag.
Här finns lite samlad saklig info från i sammanhanget tillförlitlig instans:
http://www.skogforsk.se/KunskapDire...r-av-olika-skogsbruksatgarder/Slutavverkning/
Det är ganska självklart när man tänker på hur mycket av trädens biomassa som består av rötter: när träden avverkas dör rotsystemet. När rotsystemet bryts ned av svampar och bakterier går det åt mängder med syre. Effekten avklingar efter ett antal år.
Detta är den ekologiska och markkemiska verkligheten. Den juridiska verkligheten vet jag inte mycket om.
Här finns lite samlad saklig info från i sammanhanget tillförlitlig instans:
http://www.skogforsk.se/KunskapDire...r-av-olika-skogsbruksatgarder/Slutavverkning/
Det är ganska självklart när man tänker på hur mycket av trädens biomassa som består av rötter: när träden avverkas dör rotsystemet. När rotsystemet bryts ned av svampar och bakterier går det åt mängder med syre. Effekten avklingar efter ett antal år.
Detta är den ekologiska och markkemiska verkligheten. Den juridiska verkligheten vet jag inte mycket om.
Redigerat:
Ett annat ännu enklare sätt om man bara ska dricka vattnet är att hälla upp det i en öppen tillbringare och låta det stå en stund.billy_baver skrev:
Redigerat:
Och hur många år tar det för ytvattnet att nå 70 meters djup? Garanterat längre än 10 år troligen hundratals år, ytvattnet bromsas ju när det når grundvattnet och rör sig sedan mycket sakta neråt och i sidled. Grundvattnets "medelyta" i landet ligger på ca 6 meters djup och kan inte sjunka mer än vad som fylls på från nederbörden. DOCK är det bara en del av nederbörden som blir grundvatten det mesta som faller på sommaren tas upp av växter och dunstar bort och stor del av vinterns snö rinner bort som ytvatten när snön smälter.
Klicka här för att svara