Vi ska genomföra omläggning av tak, byte av sockel samt renovering av hall/wc vilket vi har tänkt att dela upp i tre etapper med varsitt avtal.

Firman vi anlitar vill använda Entreprenadkontrakt ABS 09 "som vanligt". Men i det kontraktet rekommenderas Hantverkarformuläret 09 för ”reparations- och ombyggnadsarbeten”? Vad är egentligen skillnaden dem emellan för oss resp för firman? De kunde inte svara på det...

hej

Vid nybyggnation eller tillbyggnad finns oftast mer ritningar då det krävs bygglov, dessa kan man då referera till lättare i ABS än HF 14.
Det finns krav på tekniskt samråd vid tillbyggnad och nybyggnad, detta vill man gärna ha med i avtalet, finns krav på KA och egenkontroller, också bra att avtala om och det finns med i abs men inte i HF 14.

Båda lyder under konsumenttjänstlagen så vi tvist är det ingen större skillnad utan bara innehållet i dem för att man inte ska hamna i tvist, du kan göra en egen om du vill finns inget krav på att använda en färdig mall.

mallarna är gjorda av intresseorganisationerna Sveriges byggindustrier (entreprenörens) och fastighetsägarna (beställarens) samt KO, vill någon av dessa att en viss punkt skall vara med så vill de andra ha med sina viktigaste delar, tror inte att fastighetsägarna vill ha med avrådande punkten utan den kommer nog från SBI, så använd vad du vill eller gör en egen, bara du får med dig entreprenören på ditt avtal så är det lungt.

Jag hade valt HF 14 i ditt fall då rubrikerna är mer lämpade för renovering.

Redigerat:
pjapen skrev:
hej
Båda lyder under konsumenttjänstlagen så vi tvist är det ingen större skillnad utan bara innehållet i dem för att man inte ska hamna i tvist, du kan göra en egen om du vill finns inget krav på att använda en färdig mall.
Tack, det var det viktiga, att jag är täckt av bägge vilket jag antog/hoppades på också. Vi kommer att försöka kliva över på Hantverkarformuläret 14.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.