Vi har tillsammans med grannen anlagt en gemensam avloppsanläggning, den ligger till allra största delen på vår mark. Nu har vi skickat in en ansökan om att skapa en gemensamhetsanläggning till lantmäteriet. Fick nyss ett svar med deras ganska rejäla timprislista och information om att de inte tänker påbörja ärendet förrän om 2 till 4 månader.

Min fundering är vad det här kalaset kommer att kosta oss - jag har ringt lantmäteriet ett par gånger med den frågan men inte kommit fram till någon som kan svara. Så nu tänkte jag att någon här på forumet kanske har koll på priserna.

En andra fundering är vad jag har för nytta av att registrera en gemensamhetsanläggning hos lantmäteriet. När har jag nytta av det? Vi har även en gemensam brunn och där finns servitut för vattenlednignarna men inget skrivet om skötsel och underhåll av själva brunnen.

till historien hör också att grannen som vi delar anläggningen med ska sälja, finns det något där att ta hänsyn till?

harry73
Du skriver att anläggningen ligger på båda fastigheter och att grannen vill sälja, då behöver ni servitut eller GA så att anläggningen är knuten till fastigheterna och inte bara ett muntlig avtal mellan privatpersoner.
Jag tror inte att en GA kostar mer en 30tkr men det blir säkert mer än 10tkr. Och de räknar med timpriser så allt ni gör att snabba på det gör förrättningen billigare.
Skulle det funka med ett avtalsservitut var man skriver ett servitut för den gemensam ägde anläggningen. Ni kan även skriva in hur ni vill underhålla anläggningen och vem som bekostar.
Nu är det kanske saker som man inte borde ordna i ett avtalsservitut, men det beskriver i alla fall hur ni tänkte när ni skapade anläggningen och skulle det dra åt skogen med dig och den nya grannen kan ni dra igång en LM förrättning med avtalet som underlag.

• Gilla
godeha
  • Laddar…
Tack - tror det blir till att ringa lantmäteriet och avbeställa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.