Hörde idag från en leverantör att hustillverkaren är skyldig att utföra en 2års besiktning av huset,kan det stämma.Enda jag har fått reda på är att jag som köpare är skyldig att anmäla en 2års besiktning innan denna 2års period är slut,igod tid innan.

Som köpare har du rätt att göra en tvåårsbesiktning men det är du som anlitar och bekostar en besiktning.

O
När Garbo var tvunget så var man "tvungen" att göra en besiktning annars så skulle tydligen den försäkringen upphöra...
Men detta är något jag hörde i förbifarten så jag vet inte säkert alls....

Men när det gäller Garbo så är väl allt möjligt :p

ok tack. Måste kolla närmare dettta för det verkar lite oklart faktiskt.jag missade min två års besiktning för att jag sa till försent.men fick i dagarna reda på att hustillverkaren är skyldig till en två års besiktning.

O
Redigerat:
Jag är rätt säker på att byggaren har inget ansvar för att det utförs en tvåårs bes. Däremot så är det tänkbart att du som låtit bygga ett hus kan lida stor skada av att inte låta göra en tvåårsbes. Dels givetvis vad gäller att få ev. garantianmärkningar åtgärdade, dels vad gäller giltighet på ev. Garbo försäkring.

Redigerat:
Odjuret skrev:
När Garbo var tvunget så var man "tvungen" att göra en besiktning annars så skulle tydligen den försäkringen upphöra...
Men detta är något jag hörde i förbifarten så jag vet inte säkert alls....

Men när det gäller Garbo så är väl allt möjligt :p
Kvalificerat skitsnack. Sprid inte rykten om du inte vet hur det förhåller sig.

Och som svar på TS fråga: det finns inga lagar som säger att man måste göra en garantibesiktning. Och entreprenören är inte skyldig att genomföra en sådan. Men det ligger i fastighetsägarens intresse att utföra en garantibesiktning i de flesta fall.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.