3 293 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Bodelning av fastighet, med delvis enskild egendom?
Tack och lov planerar jag inte alls att skilja mig, men sitter ändå och funderar på hur det skulle se ut rent ekonomiskt för min del om maken skulle få för sig att singellivet lockar för mycket...
Vi äger gemensamt en fastighet värd ca 1.300 000:-
Tidigare fastighet ägde han ensam och 600.000:- av denna (enskilda egendom) lade han in i vårt nya, gemensamma boende.
Lån finns på 500.000:-
Om han då skulle "få huset" vid en skilsmässa; skulle det se ut typ så här?
Marknadsvärdet (1.300 000)
minus hans enskilda egendom (600.000)
minus lånet (500.000)
minus latent skatt och mäklararvode (200.000)
Summa att dela på 0:-
Jag skulle alltså inte få ett öre från vår fastighet?
Känns mysko... Bäst att laga en god middag och tvätta en omgång strumpor och kallingar....
Vi äger gemensamt en fastighet värd ca 1.300 000:-
Tidigare fastighet ägde han ensam och 600.000:- av denna (enskilda egendom) lade han in i vårt nya, gemensamma boende.
Lån finns på 500.000:-
Om han då skulle "få huset" vid en skilsmässa; skulle det se ut typ så här?
Marknadsvärdet (1.300 000)
minus hans enskilda egendom (600.000)
minus lånet (500.000)
minus latent skatt och mäklararvode (200.000)
Summa att dela på 0:-
Jag skulle alltså inte få ett öre från vår fastighet?
Känns mysko... Bäst att laga en god middag och tvätta en omgång strumpor och kallingar....
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Var kommer den latenta skatten från?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo men om ni har stoppat in 600000 från hans tidigare försäljning, och lånat upp 500 000. Så betyder det att ni ser ut att ha betalat minst 1 100 000 för huset, som nu verkar vara värt 1 300 000. Dvs. det ser ut som ni nu har en vinst på ca 200 000. Och reavinstskatten kan kännas hög, men den är inte uppe i 100% (ännu).
Lite konstig beräkning.
Ni har en vinst på 200000. Om man antar ett fiktivt mäklararvode på 40000 finns det 160.000 kvar i vinst. På det blir det cirkus 35000 i skatt.
Alltså finns det ca 125000 kvar i vinst att dela på, dvs 62500 kr för dig. Vilket kanske inte heller är så mycket att skaffa ny bostad för.
Ni har en vinst på 200000. Om man antar ett fiktivt mäklararvode på 40000 finns det 160.000 kvar i vinst. På det blir det cirkus 35000 i skatt.
Alltså finns det ca 125000 kvar i vinst att dela på, dvs 62500 kr för dig. Vilket kanske inte heller är så mycket att skaffa ny bostad för.
Tack för era inlägg! En miss från min sida är att jag inte riktigt har förklarat allt.. (om det gör någon skillnad...)
Vi hade dubbla boenden ett bra tag och fick därför låna till hela köpeskillingen på vårt nya hus. Vi köpte det för 580.000:-.
Sedan betalade maken bort blankolån och en del av topplånet när förra bostaden var såld. resterande del av vinsten för försäljningen investerade han i vårt nya boende i form av byggmaterial (då kåken behövde Total-renoveras och var helt obeboelig.) Det är därför jag inte ser att huset skulle ha kostat 1,1 miljon. Vinsten blir väl det överstigande från 580.000 till 1.300 000:- och denna ska skattas??? Eller tänker jag fortfarande helt fel?
Vi hade dubbla boenden ett bra tag och fick därför låna till hela köpeskillingen på vårt nya hus. Vi köpte det för 580.000:-.
Sedan betalade maken bort blankolån och en del av topplånet när förra bostaden var såld. resterande del av vinsten för försäljningen investerade han i vårt nya boende i form av byggmaterial (då kåken behövde Total-renoveras och var helt obeboelig.) Det är därför jag inte ser att huset skulle ha kostat 1,1 miljon. Vinsten blir väl det överstigande från 580.000 till 1.300 000:- och denna ska skattas??? Eller tänker jag fortfarande helt fel?
Det finns domar där enskild egendom i form av pengar som satts in i fastigheter förblivit enskild egendom, men det kan eventuellt ha varit under andra omständigheter. Det är bara att Googla.
Däremot skulle jag tro att det är svårt att hävda enskild egendom när det köpts brädor och spik för pengarna, då har det enskilda blandats upp rejält med det gemensamma.
Däremot skulle jag tro att det är svårt att hävda enskild egendom när det köpts brädor och spik för pengarna, då har det enskilda blandats upp rejält med det gemensamma.
En enskild egendom kan vara en gåva där det står "att avkastningen därav" eller "annan egendom eller lösöre som kommer i dess ställe" skall fortsättningsvis vara enskild egendom. Detta kan man skriva även i en bodelning man gör tingsrätten eller genom arv.
Klicka här för att svara
