F
Fredrik Å: Är det inte enklare att helt enkelt gräva en grop,ner med duk och singel och leda dit vattnet än att försöka bråka med tidigare ägare. Jag grävde ovanstående på vår tomt. Jobbet tog 2 dagar och kostade 500kr i material.
12 svar · 4,7k läst
Villa vista
Villa vista: Om DP ej tillåter huset kommer kommunen ej ge bygglov för ett nytt hus på grunden. Dock kan ni renovera det.
2 svar · 1,4k läst
Villa vista
Villa vista: Nja inte riktigt samma sak. Att beställa ritningsunderlag från kommunen som underlag för byggande eller att förse en avtalspart med underlag som är inkonsekventa är inte samma sak. Men jag skrev vad jag ansåg vet ej hur en domstol skulle tolka detta. [citat] Det kan det vara om man saknar erfarenhet/kunskap men då brukar det också kosta.
7 svar · 3,0k läst
H
Hjalmarson: Kan meddela att Alltele nu dragit tillbaka sina krav och samtidigt stängt ner min anslutning. Jag har valt annan leverantör för tillfället.
38 svar · 9,7k läst
H
hempularen: I praktiken lär du inte hitta någon annan seriös firma som gör jobbet inom ett par månader.
2 svar · 1,1k läst
A
Anders_Nilsson: Det finns de som hyr pga att de skall arbeta en begränsad tid på en ort.Eller kanske just skilt sig eller har annan godtagbar förklaring Det är dessa du skall ha som hyresgäster. Sedan finns det de som av olika skäl inte kan eller vill köpa sin bostad. Här har du ofta den fattigare delen av befolkningen t ex arbetslösa, studenter, ensamstående etc. Här är de flesta seriösa men det
3 svar · 1,1k läst
roland53
roland53: [citat] Du har rätt, Får bara konstatera att jag blivit felinformerad vid kontakt med skattemyndigheten. Så kan det gå :wow:
12 svar · 4,8k läst
Göran.W
Göran.W: Har han annan väg att köra på så kan man få ev servitut dödat o avsätt vad grannen tycker. Kolla upp det med lantmäteriet.
7 svar · 5,2k läst
·
roland53
roland53: [citat] Säkerligen blir det billigare om man kan hitta rätt format och rätt nyans vid reparation men det är i regel svårt att hitta sten som passar i befintlig fasad. !! Om man tänker sig helt ny fasad runt om, ja då är det säkerligen billigare med ny sten eftersom muraren kan mura snabbare.
29 svar · 9,3k läst
H
Herr Klocka: Supertack Vanbeasten, då har jag all info jag behöver! Jag ska ta kontakt med stadsbyggnadskontoret så snart jag får tid. Om du säger det så ser jag till att göra så, är ju inte så kunnig inom området så om jag tar hjäp av en intygsgivare så slipper jag nog mycket besvär. Tack för tipset.
8 svar · 2,3k läst
B
billy_baver: Du hemställer hos kommunstyrelsen om att den ska inleda ett planuppdrag. Innan du kan göra det måste du fixa en VA-lösning som hälsovårdsnämnden accepterar. Dessutom kommer man att begära att du som exploatör undertecknar ett avtal om att du betalar vad detaljplanen kommer att kosta. Jag ska kanske förtydliga mig, att det kostar en hel del att skaffa sig byggrätt på det här viset.
17 svar · 4,4k läst
·
F
MaxPax: Med F-skatt menar du att firman i fråga har svensk F-skatt? I så fall är de väl även momsregistrerade i sverige och således blir det ingen skillnad för kunden jämfört med en "svensk" firma...
1 svar · 737 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Fast det spelar som sagt *egentligen* inte någon roll. Alla fastigheter har rätt till väg. Det har *vi* bestämt i Sverige. Notera "vi". Det är inte kungen själv som har beslutat det utan att ta någon hänsyn till sina undersåtar, utan dessa lagar har fattats i god demokratisk ordning. Så om någon bildar nya fastigheter där "naturlig" sådan saknas så finns en myndighet och en
51 svar · 24,4k läst
R
rebmic: Besittningrätten gäller inte längre i detta fall. Vi har också för säkerhets skull avtalat bort det. 3 månaders skriftlig uppsägning gäller oavsett och hyresgästen har 1 månad.
11 svar · 2,5k läst
M
miksil: När min diskmaskin gick sönder fick jag från IF: "Hushållsmaskiner ersätts på följande sätt: Vid reparation ersätts hela reparationskostnaden och vid nyköp ersätts kostnaden för den nya maskinen med ett åldersavdrag på 10 % per påbörjat år med start tredje året." Sen tillkommer självrisken då.
110 svar · 27,6k läst
A
A-Man_08: Nu är det här en 4 år gammal tråd, men det vore väldigt intressant att höra vad utfallet blev.
60 svar · 18,4k läst
N
Noell: [citat] Fast den länken säger ju bara att Hammarö kommun inte tycker om Länsstyrelsens förslag utan tycker att det på vissa ställen inte ska vara 300 meter strandskydd vilket har föreslagits. (Utifrån uttalandet från kommunsstyrelsens ordförande kan man för övrigt också undra om han har förstått syftet med det utvidgade strandskyddet). Läs här istället så får du info direkt
16 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Nu är jag absolut ingen expert på området, men har du ett hus som ligger 5m från vatten, så är jag ganska övertygad om att hemfridzonen anses gå ända till vattnet. Ett undantag kan vara om det redan finns en etablerad allmän stig eller publik badplats mellan huset och vattnet. Om trappan ligger inom hemfridzonen så tror jag inte det är några problem att bygga upp den igen. Bryggan
1 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Det är bara att gratulera, bra jobbat!
15 svar · 5,6k läst
N
Nerre: Det är ju det jag säger: Jag kan inte komma på nån bättre lösning än den vi har idag. Det kan troligen inte några politiker heller, för då hade de såklart motionerat om en ändring. Alla vill väl ha så vettiga regler som möjligt? Det största problemet är att det inte går att sia om framtiden, vi vet inte om en plats som idag är glesbefolkat kommer att vara det om 20 år.
64 svar · 10,9k läst
·
H
huggan: [citat] Tyckte att det lät som att du menar att man bråkar direkt om man skulle ta upp det med säljaren. Men så är det ju inte. Tycker att man kan föra en rimlig talan för sin sak och sen se hur säljaren tar det. Även om just detta inte handlar om stora pengar vill man ju att rätt person ska betala det.
15 svar · 2,7k läst
P
Pumba: [citat] Det är ju lite därför ni måste betala så pass för tomterna att det lönar sig för honom med marken att göra på det viset. Troligen är det ju även bäst i längden, man vet aldrig hur det ser ut i framtiden och vad som händer, om någon av någon anledning vill/måste sälja så kan det ju bli problem. Har en sån stuga själv som ägs ihop med släktingar, vill man bli osams
15 svar · 3,3k läst
E
elmont: Eftersom det bara är du som inte "kommer överens" med den övriga styrelsen så bör du väl avgå. Styrelsen har väl blivit vald av medlemmarna och då agerar den troligen som medlemmarna vill. Är medlemmarna missnöjda så skulle dom väl bara avsätta styrelsen för det är (nästan) lika lätt gjort som att välja dom.
11 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Jag tycker inte att det finns en uppenbar logik i att den som går till rätten skall ta kostnaden själv. Enl. lagen om samägande så har en part rätt att begära att egendomen skall säljas. Man går till rätten för att lösa situationen när en annan part vägrar gå med på försäljningen. Det är lika logiskt att säga att den part som vägrar sälja, nekar den andres lagliga rätt att
2 svar · 2,2k läst
P
Plåthuset: Helt svart och vitt är ju inte detta. Ni som köpare har en skyldighet att begränsa er egen skada (och därmed säljarens skadeståndsskyldighet). Om ni stod där med flyttgubbar som stampade och skulle kosta ställtid för att ni inte kunde flytta in var det helt rätt att anlita städfirma akut eftersom alternativkostnaden hade blivit högre. Om ni hade kunnat vänta med att flytta in utan
12 svar · 15,5k läst
J
Jimboy_: Nejdå inte lågbudget, tvärtom svindyra och hade bra referenser. Ja varför har jag inte avslutat samarbetet? För att det sprungit besiktningsmän här och hittat nya fel och jag har gett dom chanser att åtgärda felen
9 svar · 2,2k läst
Q
Qiz: [citat] Din bild är klockren! Precis så är det! Idag kom papper vi beställt från LM ( de första lämnade vi till advokaten) Så här står det i båda fritidshusens akter från avstyckningen 1947: [bild] Lägg märke till : " för fastigheten M.FL. har.... Så skriver man ju inte om vägen inte är ämnad till någon mer, eller??
47 svar · 7,2k läst
·
C
corre: Köp två plattor öl, en till var sida och knalla över till grannen och erbjud att hjälpa till mot att dom hjälper dig. En dag på var sida och ni är klara, dessutom har ni hunnit prata om allt och inget, kanske funnet en vän för livet och kan dela på andra bördor i framtiden.
27 svar · 26,8k läst
·
A
AndersS: Verkar som att man idag benämner alla gamla konstruktioner som riskkonstruktion, dvs vill friskriva sig för besiktningsresultatet. Problem är inte konstruktionen som sådan i de flesta fall utan vilken konstruktion som används utifrån husets placering och markförhållande. Samt att man senare har gjort renoveringar/byggnation/etc med nyare teknik som inte fungerar tillsammans. Skulle man
9 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.