HasseTeknik skrev:
TorpAnders: Om bilen är såld på AVBETALNING, så finns det väl skrivet att den "tillhör säljaren tills dess att full betalning erhållits " ?
I den bästa av världar ja.. men om det inte är så då?
Om det är en väldigt nära släkting som vid tillfället inte i den vildaste fantasin skulle kunna eller vilja orsaka problem efter ett år?

harry73
TorpAnders skrev:
...
Säg att man säljer sin bil privat till en släkting men tar det på räntefri avbetalning för att vara juste.
....
Prata med din släkting och kräv inte tillbaka pengarna, men fråga vad som är problemet och hur ni kan lösa det.
Om din släkting har stora ekonomiska problem är det ingen som vinner på att dra det till kronofogden. Du kan kanske köpa bilen tillbaka eller han kan sälja vidare den. Eller så betalar han resten när han får skatteåterbäringen

hempularen skrev:
Om du kan bevisa att skulden finns etc. så bör väl fogden kunna driva in beloppet. Då kommer fogden troligen att i första hand driva in på enklare sätt än att ta bilen, eller annat lösöre. Typ dra från lönen, skatteåterbäring etc.
Ja det finns ju regelbundna månadsinsättningar på kontot som är namngivna sedan över ett år tillbaka vilket borde vara en form av bevis på att skulden finns

harry73 skrev:
Prata med din släkting och kräv inte tillbaka pengarna, men fråga vad som är problemet och hur ni kan lösa det.
Om din släkting har stora ekonomiska problem är det ingen som vinner på att dra det till kronofogden. Du kan kanske köpa bilen tillbaka eller han kan sälja vidare den. Eller så betalar han resten när han får skatteåterbäringen
Säg att dom vägarna redan är provade och uttömda..

harry73
Har han berättat varför han inte betalar tillbaka?

Finns det några papper på försäljningen- Datum, köpesumma, lånesumma,"avbetalningsplan" eller liknande ?
Om detta inte finns, så är det ju problematiskt.
Köparen kan ju då hävda att uppgörelsen var : "Köpeskilling är12.000: att betalas med 1/12 varje månad de närmaste året" eller något liknande.

Har du bevis för att du sålt bilen till din släkting och även kan visa på vilket kvarvarande belopp det handlar om gissningsvis ca 25 000 kr. Då är det bara att kontakta KFM och fråga om hur du lämpligast gör. KFM kommer inte att ta bilen, det gör man enbart om den är ny och betingar ett betydande belopp vid ev försäljning.Det är dessutom ett kapitalbelopp som är din fordran så bilen är inte aktuell.

cecar33 skrev:
KFM kommer inte att ta bilen, det gör man enbart om den är ny och betingar ett betydande belopp vid ev försäljning.Det är dessutom ett kapitalbelopp som är din fordran så bilen är inte aktuell.
Ok så det bästa är att jag får tillbaka bilen självmant och säljer den vidare med andra ord, alternativt att släktingen säljer den och ger mig resterande pengar.

Att KFM ska lyckas klämma fram pengarna på annat sätt än genom bilen ser jag inte tyvärr.

Nu närmar det sig ett moment 22

TorpAnders skrev:
Ja det finns ju regelbundna månadsinsättningar på kontot som är namngivna sedan över ett år tillbaka vilket borde vara en form av bevis på att skulden finns
Nej, det bevisar ingenting. Det kan möjligen vara ett bevis på att han delbetalat den under ett år, men det säger ingenting om huruvida han borde fortsätta betala i 2 år eller 20 år, eller om den är färdigbetalad.

Hade det varit jag och jag hade tröttnat så hade jag helt sonika åkt och hämtat bilen, sålt den och lämnat tillbaka ev. överskjutande belopp.

Frågan var vilka utsikter man har att få hjälp av kronofogden, så jag svarar på det.

Utsikterna att få hjälp är 100%, men att det leder till något är inte alls lika säkert.

Du gör en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden.
Om gäldenären då inte bestrider kravet, kommer kronofogden att försöka driva in skulden.
Om gäldenären bestrider kravet kommer kronofogden inte att göra ett skvatt, förrän det finns en tingsrättsdom som visar att gäldenären faktiskt är skyldig dig dessa pengar. Om gäldenären då inte betalar (eller överklagar) kommer fogden att försöka driva in pengarna.

Att man måste själv måste bevisa något för fogden är en myt, fogden är ingen domstol, bevisar saker göra man i domstolen, om det går så.

Enbart att begära ett betalningsföreläggande hos fogden kan ibland ha tillräcklig effekt då många uppfattar ett brev från fogden om krav på betalning som ganska obehagligt och ett starkt incitament att betala.

mexitegel skrev:
Hade det varit jag och jag hade tröttnat så hade jag helt sonika åkt och hämtat bilen, sålt den och lämnat tillbaka ev. överskjutande belopp.
Då gör du dig skyldig till både bilstöld och bedrägeri, sånt kan man bli hängd för ;)

För övrigt, ring kronofogden och se till att få deras syn på saken och deras svar på vilka möjligheter de har att driva in en eventuell skuld, ex.vis genom att förverka bilen.
De är som regel mycket hjälpsamma och trevliga.

thomasx skrev:
Då gör du dig skyldig till både bilstöld och bedrägeri, sånt kan man bli hängd för ;)
Naturligtvis skriver man ett köpeavtal ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.