hajof70
hajof70: [citat] Tack, det var det viktiga, att jag är täckt av bägge vilket jag antog/hoppades på också. Vi kommer att försöka kliva över på Hantverkarformuläret 14.
2 svar · 5,2k läst
LillaHon
LillaHon: Ja Plåthuset, du har rätt.
9 svar · 1,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: När jag började läsa i tråden för att moderera så insåg jag att TS inte vill ha mer hjälp och stänger därför tråden.
49 svar · 25,8k läst
·
H
hempularen: Vem äger området med makadam? Ni, en samfällighet eller kommunen?
2 svar · 1,6k läst
O
Odjuret: Om du bygger ett nytt hus så måste du uppfylla de normer och krav som finns annars får du inget slutbesked, troligtvis inte något bygglov från första början.... Hur de ser på problemet med att klassa om en kyrka till bostad vet jag inte... Ring dom!
2 svar · 1,1k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: 1 Jo det bör man. 2 byt WWW mot YYY n:m Jo det bör det finnas servitut för vägen också.Om det inte finns, så fixa det tycker jag. Jag ville bara visa att det är ganska enkla papper som behöver skrivas. Läs vidare länken i svaret #3 från harry73. Det är alltså inga konstigheter, men det är bra att få det inskrivet hos lantmätaren, för då finns det där "för alltid" och följer
4 svar · 1,9k läst
AntonBe
AntonBe: A) är nog väldigt luddig. Du kan i princip leta det billigaste golv du kan hitta och hävda att det är vad ett nytt laminatgolv kostar, sen ta mellanskillnaden mot vad klinkersen kostade.
4 svar · 1,5k läst
L
Linderödsåsen: [citat] Kan bara tala lite av egen erfarenhet...Min farmors hus eldades upp av brandkåren (Sthlm.s län) och närmaste hus var bara ca 10-15 meter bort. Brandkåren hade någon slags asbest(?)-pressening som lades över grannhuset och spolades under brandtiden.
10 svar · 1,8k läst
MrPlow
MrPlow: [citat] Det är väl just att köparen gör säljaren en tjänst genom att ta över köpa saker som hen inte behöver. Visst kan det hjälpa köparen också men det är ju i regel lättare att köpa något beggat än att sälja det.
34 svar · 13,3k läst
M
Mainstream: Vad har ni kommit överens om vad gäller själva finishen? Ofta så innehåller ju avtalen bara att utförandet ska vara fackmanna-mässigt. Det säger tyvärr ingenting alls om finishen. Tyvärr en vanlig fälla i den här branschen. Är det ett hus från en katalog-leverantör? Börja med att ta dialogen om att utförandet inte matchar marknadsföringen och det förväntade slutresultatet och
6 svar · 4,3k läst
E
Enolf: Nu är det ju dumt att hänga ut sin motpart under pågående förhandling, men den här firman behöver ju andra potentiella kunder varnas för!
8 svar · 2,9k läst
H
hempularen: jag har Thermia online i fritidshuset. Vi har också relativt frekventa kommunikationsavbrott, men det förutsätter jag beror på att huset är anslutet via mobilt bredband, och ligger på gränsen för täcknng, vi har en riktantenn mot närmaste mast. Jag är nog i stort sett nöjd med funktionen.
6 svar · 1,8k läst
A
A-Man_08: Tror att det stämmer för hade de rätt att kräva det så skulle varje hyresvärd ha det när man bor i hyresrätt tex.
30 svar · 18,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jaha.. Det kan ju vara så att Telia skrev ett markupplåtelseavtal med TS, och då brukar dom förbehålla sig rätten att lägga fler kablar i samma rör. Avtalen brukar vara överlåtningsbara så det kan mycket väl ligga hos Skanova nu. Fattas fortfarande lite info från TS om exakt vad Skanova begär. Ska dom bara dra i en kabel i befintligt rör är det ju inget att bråka om. Ska dom
16 svar · 9,7k läst
O
Onnie: Jag gissar att om man själv äger och bor i en bostadsrätt så kan man ändå med ett skuldebrev och bostadsrätten som pant för detta komma runt frågan om vem som äger och bor där samtidigt som man undandrar värdet av den från det framtida arvet.
24 svar · 7,2k läst
T
TechMark: Om det är beställt att telekabeln ska sättas upp, vilket jag förutsätter att Skanska gjort, och du har fast telefoni så är argumentet "men du har ju fiber" inget att komma med. Däremot försöker Telia/Skanova slippa undan kopparnätet så mycket de bara kan.
4 svar · 1,3k läst
V
vilpi: Har man ett för litet expansionskärl pendlar trycket med temperaturen. Annars inte. Sen är det ingen katastrof om det pendlar lite.
19 svar · 4,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] En välformulerad ironi :) (Eller heter det sarkasm?) Alltså det du skrev som jag inte citerade här. Jag kikade för några år sedan på ett nybygge på en tomt i ett riktigt toppområde på Hallandskusten. Tomten var hopplös, en brant backe och nästan omöjlig att göra något vettigt av, annat än att bygga Souterränghuset med stort S. Men det var havsutsikt! Vi kom in på
175 svar · 17,6k läst
·
E
Erik_1972: [citat] Tror inte en månad är nog tid, t.ex när en kommun utfärder ett vitesförläggande, så är det ofta upp mot 3-6 månader fastighetsägaren har på sig att åtgärda det påtalade, och tror inte du kan kräva att en granne skall åtgärda något under en tidsram där individen faktiskt kan vara på semester, hade du själv tyckt det varit kul att komma hem från en 4 veckors semester
17 svar · 20,2k läst
H
Herr Klocka: Det är inte ett hyreshus just nu så då måste man väl följa alla moderna regler antar jag. Det var synd men tack för svaret!
2 svar · 2,6k läst
J
j-o75: Låter ju vettigt. tack för svaret.
3 svar · 2,3k läst
P
Plåthuset: Låter som en bra lösning. Du hade nog aldrig kunnat räkna med att få så stort belopp från säljaren i vilket fall som helst så det är inte värt hur mycket ansträngning som helst. Snyggt också av mäklaren att ta på sig detta eftersom han/hon troligtvis tyckte att det var lite pinsamt att inte ha kollat årsavgiften själv.
24 svar · 10,7k läst
M
melod: Japp, vi informerade styrelsen om att kommunen har sagt att det är okej, styrelsen har inte kommenterat något ytterligare sen dess.
22 svar · 16,5k läst
B
billy_baver: Ibland är planbestämmelserna sådana att byggrätten är begränsad till "maximalt en bostad per fastighet" och liknande. Men låt oss för ett ögonblick anta att sådan bestämmelse saknas för just det här området Då skulle ägaren för 25 år sedan kunnat smälla upp sina fyra nya hus utan avstyckning. Dessa fyra nya hus skulle tillsammans med torpet haft gemensam rätt till föreningens
12 svar · 4,3k läst
J
Jolilu: [citat] Tack för svaret! Ja, krypgrunden är av lättbetong och det enda organiska materialet är förstärkningarna. Sprickorna är små, ser ytliga ut, betongen känns inte på något vis fuktig eller söndersmulad (vilket jag läste någonstans att det kan vara vid fukt) I vårt område är många hus identiska, och de är byggda på 60-talet. Det har alltså varit många ägare innan oss och
2 svar · 5,3k läst
B
billy_baver: Nej, dödsbodelägarna övertar inte juridiskt ansvar för den avlidnas åtaganden. Om bouppteckningens saldo blir negativt kan man begära det i konkurs. Men om delägarna helt eller delvis skiftar ett dödsbo innan skulderna är betalade kan fordringsägarna kräva arvskiftets återgång. Om någon av arvtagarna då redan hunnit sätta sprätt på sitt arv, och inte kan betala tillbaka, blir de
28 svar · 5,0k läst
A
andeol: Jag kan inte se att kommunen skulle ha rätt att göra åverkan på din fastighet utan ditt medgivande. Om de vill förlägga fiber i din mark så måste de väl ha ett servitut. Att förhindra att du kan ta dig till fastigheten bör de självklart inte heller göra. Ring och prata med dom.
9 svar · 3,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Anlita en entreprenad-jurist som går igenom kontraktet eller skriver nytt. Kostar kanske 3-4' men väl värda pengarna. Se det som en försäkringspremie.
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.