Vi är uppe i rätten mot det byggföretag som byggt vårt hus, dom har gjort ett flertal stora misstag som dom inte vill fixa till. Jag vill varna allt och alla om denna firma men är skraj att det kommer att skada oss om vi gör det medans vi är i denna tvist och rädd att dom ev kan stämma en för förtal..
Kan dom det ? ngn som vet?

Det går inte att förtala ett företag.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag hade avvaktat dom innan jag outar firman på ett forum. Det kommer inte gynna er i förhandlingar.
Sen kan du ju lägga ut en tråd där du varnar för EN firma i en viss trakt och att de som vill kontaktar dig för referenser. förslagsvis genom PM.

mycke_nu skrev:
Det går inte att förtala ett företag.
Ja om det är så ... Jag är så förbannad på dom att jag nästan vill göra det mitt mission i livet att se till att alla får veta vad dom är för idioter !!!!

På vilket sätt skulle det missgynna dig i förhandlingar att ge en referens på nätet? Det är ju en helt annan sak som rätten inte väger in.

Jag har ju varit med om detta nu hundratals gånger och i början så ringde jag till min advokat som jag brukar ta råd av när jag är osäker. Hans svar är varje gång - ett företag kan inte förtalas!

Är du anställd vid ett företag eller på annat sätt bunden genom avtal med företaget om att du arbetar för dem, då får du inte göra något som är negativt för din arbetsgivare.

Om du "bara" är kund till ett företag är du inte bunden till något sådant.

Ge din referens sakligt och sanningsenligt så är det inga problem. Möjligen gör du dem sura på dig, men du är ju sur på dem.

husihelvete skrev:
Jag är så förbannad på dom att jag nästan vill göra det mitt mission i livet att se till att alla får veta vad dom är för idioter !!!!
Passa dig så att du inte lyckas för bra. Då går de i konkurs och kan inte betala dig när du så småningom vinner i rätten. ;)

Jag skulle lägga känslorna helt åt sidan och koncentrera mig på att få så mycket pengar av motparten som möjligt. Hämnd betalar ingen mat...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för alla svar ..kanske avvaktar tills vi har fått domen ...Men det känns så förjävligt att man ska behöva hamna i rätten för att dom faktiskt har gjort fel ! ett av många är bakfall i båda badrummen,,,det är ingen annan än dom som vart där och byggt och sett till att det blev så :( helt sjukt ! Klart man blir upprörd ...men ska lägga känslorna åt sidan för ett tag iallafall. Men lovar att varna alla jag bara kan om dom. Sjukt när man har sett på fuskbyggarna ..och nu sitter man där själv och förstår verkligen att det kan förstöra hela familjer !

P
Jag instämmer med Marlen. Så länge de uppgifter du lämnar är korrekta kommer detta inte att ha någon inverkan på utgången i domstolen. Sedan finns det tyvärr allt för många företag som hotar med rättsliga åtgärder för förtal när de blir kritiserade. Förtal innebär att du uppsåtligen sprider falska uppgifter i syfte att skada någon. Korrekta uppgifter kan aldrig bli förtal. Din personliga åsikt kan aldrig bli förtal. Sen kan det naturligtvis vara så att din motpart är mer villig att hitta en förlikning om du avstår från att delge andra din erfarenhet. Samtidigt finns det alltid en risk att någon annan senare råkar ut för samma bekymmer som du haft.

phälle skrev:
Jag instämmer med Marlen. Så länge de uppgifter du lämnar är korrekta kommer detta inte att ha någon inverkan på utgången i domstolen.
Jag instämmer inte. Korrekt eller inte, det finns ingen anledning att förse motparten med information i onödan. Du kanske omedvetet ger honom hjälp genom att antyda din strategi eller genom att han bättre förstår hur du tänker och därför kan bygga ett bättre försvar.

Du har inget att vinna genom att öppna dig i onödan. Du kan dock ha något att förlora.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
husihelvete skrev:
Ja om det är så ... Jag är så förbannad på dom att jag nästan vill göra det mitt mission i livet att se till att alla får veta vad dom är för idioter !!!!
Ett tips! Låt inte företaget förstöra ditt liv. Ta dig igenom det här men låt det inte bli en mission i livet av det hela för din egen skull. Att du sedan varnar andra för företaget är inte fel. Men driv det inte i en egen långbänk utan försök leva vidare utan bli så negativ och bitter. Det påverkar även din egen omgivning. Allt är erfarenheter även de dåliga.

Satsa på förlikning det tjänar du och företaget mest på istället för att någon ska betala rättegångskostnader och advokatkostnader som ingen får någon del av.

Redigerat:
  • Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som var off topic.

P
Men så fungerar inte riktigt en domstolsprocess. Jag utgår från att det är TS som stämt bolaget och att han söker skadestånd. Det första TS måste göra är att framföra sin talan och bevis som styrker detta. Motparten ges sedan möjlighet till svaromål och motbevis. TS kommer inte ha någon fördel av att "hemlighålla" bevis. Om domstolsprocessen redan är igång känner bolaget redan till TS position och likaledes känner TS till bolagets position.

Det skulle till och med kunna vara till TS fördel att ventilera ärendet på forumet. Kanske finns det andra konsumenter i samma position? Möjligtvis är de bekymmer som TS råkat ut för inte en enskild händelse utan ett systematiskt agerande från bolaget? Om TS redan driver ärendet i domstol utgår jag från att TS har ett ombud/advokat. Denne bör råda TS i ärendet.

husihelvete skrev:
Håll huvudet kallt och fundera på hur du ska gå till väga. Att hänga ut dem kan ge ett rejält övertag och få dem att backa så lägg upp en plan för hur det skall gå till.

Oavsett om du vinner eller förlorar så släpp sedan det hela och gå vidare. Ödsla inte bort livet på idioter.

• Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Behåll spelkortet om uthängning till en förhandlingssituation. Då kan du erbjuda företaget någon form av tystnadsavtal som en del av en förlikning. Det kan ge mer pengar till dig.

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.