17 079 läst ·
70 svar
17k läst
70 svar
Stämma säljare pga dolt fel
Med tanke på den tid det tar och de kostnader det medför, så bör man tänka sig för mer än en gång innan man stämmer någon. Det är inte helt ovanligt med sammanlagda rättskostnader på runt en kvarts miljon för en typiskt badrumsstämning, och till det skall läggas den tid som man själv och motparten fått lägga ned på att läsa handlingar, ta ledigt för att träffa advokaten, ledigt för att närvara i rätten, sammanställa dokumentation etc. Dessutom behöver man ligga ute med pengarna för badrummet eller vad man nu tvistar om eftersom processen så gott som aldrig tar mindre än ett år, snarare två år.
Med det i bakhuvudet så borde många fler köpare och säljare besinna sig lite. Framför allt borde man försöka göra saker i rätt ordning, som att besikta först och ta höjd i sin ekonomi för de fel som kan tänkas finnas där. Som husägare behöver man som regel ha en skattad årslön i buffert för sådant som kan hända, att försöka stämma någon annan på sina boendekostnader är inte att rekommendera.
Med det i bakhuvudet så borde många fler köpare och säljare besinna sig lite. Framför allt borde man försöka göra saker i rätt ordning, som att besikta först och ta höjd i sin ekonomi för de fel som kan tänkas finnas där. Som husägare behöver man som regel ha en skattad årslön i buffert för sådant som kan hända, att försöka stämma någon annan på sina boendekostnader är inte att rekommendera.
Kon igen nu, jag tror inte TS är ute efter att stämma ihop pengar till boendekostnader utan har köpt en bostad utan att ha detaljkoll på reglerna, precis som de flesta bostadsägare. Sedan visade sig badrummet vara fel på, och TS visste att det finns dolda fel, och undrade därmed om det gick att få ersättning för att badrummet var dåligt.
Bäste "injonil". -visst kan det vara så, om du får bestämma, men som tur är, så får du inte det. Ts. kan fritt välja vad han skall tro på: ditt paragrafryttarresonemang eller en mer praktisk hållning till möjligheten att komma ut som vinnare efter en ersättningbatalj.injonil skrev:
Mitt amatörmässiga råd till TS. är att man skall välja sina strider med omsorg. Risken är annars stor att även en vinst blir till en Pyrrhusseger.
Till TS.
Den almänna uppfattningen här, verkar vara att denna stid bör du undvika.
Förvånande nog verkar även "injonil"vara med på samma tåg!!!
Vänliga hälsningar: Staffan
Vilket paragrafryttarresonemang är det du syftar på?
Det jag haft invändningar emot är framför allt de juridiska resonemang, råd etc i tråden som är felaktiga.
Den kommentar du bidrig med är än värre; utan sakligt innehåll och med en sorts inställning till dolda-fel som verkar grunda sig i en total oförmåga att förstå vad som är avsikten med lagstiftningen.
Det jag haft invändningar emot är framför allt de juridiska resonemang, råd etc i tråden som är felaktiga.
Den kommentar du bidrig med är än värre; utan sakligt innehåll och med en sorts inställning till dolda-fel som verkar grunda sig i en total oförmåga att förstå vad som är avsikten med lagstiftningen.
"total oförmåga att förstå vad som är avsikten med lagstiftningen."
Det är just det. Avsikt med lagstiftningen och verkligheten lirar inte alltid i samma lag. Att hela tiden hänvisa till olika lagar som om de är en garanti för framgång -det är paragrafrytteri enl. mig.
Ödmjuka tankar från: Staffan
Det är just det. Avsikt med lagstiftningen och verkligheten lirar inte alltid i samma lag. Att hela tiden hänvisa till olika lagar som om de är en garanti för framgång -det är paragrafrytteri enl. mig.
Ödmjuka tankar från: Staffan
När man vänder sig till forumet med en fråga under avdelningen Juridik får vi anta att det är just detta man vill ha svar på (är det inte så bör frågan flyttas).
Jag har läst trådar i detta ämne på detta forum där trådskaparen har fått svaret "Det finns inga dolda fel". Den typen av svar är rent trams och din kommentar likaså.
Jag har läst trådar i detta ämne på detta forum där trådskaparen har fått svaret "Det finns inga dolda fel". Den typen av svar är rent trams och din kommentar likaså.
Staffan2000 skrev:Så här kan det gå när omhuldade personer kliver ut i verkligheten och för första gången får ansvara för sina egna handlingar.
Det här har vi hört förr -det är inte mitt ansvar -ingen kan begära att jag skall.. -säljaren erbjuder mig en struntsumma...etc.
Bäste trådskapare: Bit i det sura äpplet och ta lärdom av ditt naiva handlande. Ta genast emot den struntsumma säljaren vill ge dig, innan han kommer på bättre tankar.
Vänliga hälsningar från: Staffan
Tja... vilken tur att vi alla här får komma till tals på ett forum. Jag är övertygad om att vi alla ger råd på juridik delen som inte alltid stämmer... Det gäller naturligtvis även Injonil, men är inte det charmen med ett forum? Jag vet att jag har kommit med svar som inte alltid stämmer!injonil skrev:När man vänder sig till forumet med en fråga under avdelningen Juridik får vi anta att det är just detta man vill ha svar på (är det inte så bör frågan flyttas).
Ingen är perfekt, framför allt inte jag...
Håller med dig helt och hållet!
Men inlägg av den typen som Staffan2000 skrev innehåller ingen som helst saklig information eller förklaring till TS frågeställning.
Och vad gäller felaktig information av typen: "dolda fel finns inte för bostadsrätter" så visst, alla kan vi göra misstag, men det minsta man kan göra när man gett fel information till en som undrar på ett forum är att be om ursäkt och vara tydlig med att det svar man gav var felaktigt.
Jag skiter i hur missledande/osakligt/felaktigt frågor på juridik-delen bemöts för min egen del. Det handlar om vad forumet har för värde för de som frågar och jag är som sagt rädd att detta värdet ibland är negativt.
Men inlägg av den typen som Staffan2000 skrev innehåller ingen som helst saklig information eller förklaring till TS frågeställning.
Och vad gäller felaktig information av typen: "dolda fel finns inte för bostadsrätter" så visst, alla kan vi göra misstag, men det minsta man kan göra när man gett fel information till en som undrar på ett forum är att be om ursäkt och vara tydlig med att det svar man gav var felaktigt.
Jag skiter i hur missledande/osakligt/felaktigt frågor på juridik-delen bemöts för min egen del. Det handlar om vad forumet har för värde för de som frågar och jag är som sagt rädd att detta värdet ibland är negativt.
Det klart att det ibland tyvärr kan vara så. Så kan det nog ibland även vara om man betalar dyra pengar till en jurist.injonil skrev:
Jag tycker dock att det är tillräckligt bra om värdet av diskussionen här oftast är positivt. Och det tror jag att det är.
Tänk om man hade betalat för att få skapa ett ämne i jurdik delen... Då skulle det vara mer rätt att kräva att folk har hyffsad korrekt syn på lagen... Men nu är det som tur var inte det! De som kommer med felaktigheter brukar snabbt bli räddade.... och förhoppningsvis har de då lärt sig nånting nytt!
Forumet bygger på att man ger och tar... samt att det finns en del "själv utnämnda proffsjurister"
Själv är jag en av dessa "proffs jurister"
Där det visar sig att jag tydligen inte alls hade rätt
Vilket låter väldigt konstigt då jag aldrig har haft fel....
Forumet bygger på att man ger och tar... samt att det finns en del "själv utnämnda proffsjurister"
Själv är jag en av dessa "proffs jurister"
Klicka här för att svara