Hej,

Jag undrar vad som sker när företaget strular bort rot, blir privatpersonen återbetalningsskyldig efter årsskiftet då?

Vi lät ett större företag göra ett hyfsat litet jobb. Det har på det stora hela inte blivit mycket rätt, men efter 4 månader och deras felbeställningar, felmontage mm så blev det klart för en mån sedan. ROT är avtalat.

Nu fick vi fakturan, föga förvånande så lyckas de skapa problem även där. Beloppen är ok. Men de har sökt rot på fel pers och fel person nummer. De kommer ju troligtvis nekas.....

Nu såg jag detta och påtalade felet och för andra gången skriftligen instruerade jag om våra namn, husbeteckning, och pers nr. Men med tanke på kompetensen är jag inte 100 på att de fixar detta innan jul.

Vad händer då?

Suck.

Har de inte skickat in ett riktigt underlag med rätt fastighet och personnummer betalas ju inget ROT ut som kan belastas er skattetekniskt.
Det är företaget som kan bli nekad utbetalning av ROT och de brukar då ha en klausul/skrivning som säger att de har rätt att fakturera kunder, dvs Er, för detta.
Så skulle det strula blir det en fråga mellan Er och företaget, aldrig skatteverket.

Jo, jag förstår att det blir mellan mig o företaget. Men om jag vid flertalet tillfällen instruerat dem skriftligen rätt, men de söker fel, är jag ändå betalningsskyldig halva delen??

Det är väl så att OM felet innebär att ROT belastas en person som antingen redan använt upp hela sin ROT del, eller har för låg skattebetalning för att det skall finnas ROT utrymme, då får ju firman ändå ut sina pengar från skatteverket, men personen som saknade ROT utrymme kommer att bli återbetalningsskyldig till skatteverket.

Om felet därmot innebär att ROT påförs ex. en person som överhuvudtaget inte är ägare eller annat liknande fel, då stoppar skatteverket utbetalningen.

Jo. Jag undrar dock om de kommer kräva oss på beloppet efter jul.

Vi har rot kvar, mer än det de skall ha. Men de strular enormt, jag har aldrig varit med om maken. De kommer ju nekas pga att de skriver fel namn, fel personnummer etc.

.....jag kommer ju ligga på dem. Mest skriftligen. Be dem kolla hur det går, har de lämnat rätt uppgifter etc.

Men som sagt, inte det mest kompetenta företaget.

Om det blir fel igen, igen, kan de rätta efter jul för detta år i så fall? Eller är 31/12 deadline, är det fel då så kommer fakturan till oss?

Nötter

Dom har även Januari månad på sig att söka ROT på dom jobb som utförts i år, men sedan är det kört.

Om de strular bort ROT så är det helt avgörande vad ni har avtalat.
Jag skulle nog påtala skriftligt att de har ansvaret för att göra en korrekt ansökan till Skatteverket gällande utbetalning av ROT och om ansökan blir felaktigt eller inte görs så ska du inte faktureras för uteblivna ROT-utbetalningar.
Det som är viktigt är att Ni ska ha betalat fakturan före årsskiftet för att kunna använda det på 2014 års beskattning.

Företag som strular bort ROT strular även bort eventuella krav mot kunden.

Det är i alla fall min erfarenhet.

Inte för att jag skulle betalat om det hade kommit ett krav..

Byggis1976 skrev:
Om det blir fel igen, igen, kan de rätta efter jul för detta år i så fall? Eller är 31/12 deadline, är det fel då så kommer fakturan till oss?

Nötter
Mitt tips är att ringa Skatteverket och fråga.

Vad står det i det avtal du och företaget har angående rot? Kolla den formuleringen först, för som nämnts tidigare är det i princip avgörande. Förhoppningsvis har du en formulering som säger att du endast blir återbetalningsskyldig om du inte har tillräckligt med rot-utrymme kvar. I så fall kan företaget givetvis stämma dig när de inser att de har missat att söka ROT-avdraget korrekt, men de har ingen större chans att vinna.

Vi håller också på att strula med rot med våra hantverkare, jäkligt trist är vad det är.

Avtalet vi har säger faktiskt enbart "Rot skall dras på xkr"

Det var ett litet jobb så avtalet består i ett formaliserat e-post från oss, men omfattning, priser och tider....

De måste ju invänta er betalning innan de kan söka om utbetalning från Skatteverket.

H
Ring Skatteverket och påtala felet.
Betala inte förrän ni skriftligen fått det rätt från företaget.

HEM2121 skrev:
Ring Skatteverket och påtala felet.
Betala inte förrän ni skriftligen fått det rätt från företaget.
Hur menar du nu? Kunden måste ju först betala för att utföraren ska kunna söka rotavdrag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.