Y
Den som arrenderar av mig har ju tokigt mycket rättigheter, såsom att han ska godkänna om jag inte vill förlänga avtalet.

Att om åkrarna ska säljas så har han förtur.

Men hur blir det om jag vill sälja hela gården, inte kan han väl ha förtur att köpa åkrarna så jag bara har fastigheterna kvar att sälja?

Lägg upp arrendeavtalet så kan jag svara.

Y
LRF färdiga formulär från 2001.

1. beträffande jakträtten: (skriftligt) jakten är undantagen

2. upplåtelsen gäller för tid av (skriftligt) 5år.

rätten till förläningen av avtalet föreligger i regel för arrendatorn vid alla upplåtelser för längre tid än ett år (9:17-13 jb)

3. uppsägning ska ske skriftligt senast ett år före arrendetidens utgång om arrendetiden är minst 5 år.

uppsägning eller begäran om villkorsändring skall vara skriftlig. har jordägaren sagt upp avtalet och har överenskommelse om avtalets upphörande inte träffas skall jordägaren hänskjuta tvisten till arrendenämnden senast två månader från den dag uppsägningen senast kunde ske. har villkorsändringar begärts och har överenskommelse om villkoren för den nya arrendeperioden inte träffats skall den som begärt villkorsändring senast två månader före den gamla arrendeperiodens utgång hänskjuta tvisten till arrendenämnden.

4. avgift
enligt JB skall arrendeavgiften bestämmas i pengar. dock får den indexjusteras med officiellt index om det framgår i kontaktet. Avtal på fem år eller kortare tid skall i normaltfallet inte omfattas av indexreglering utan arrendesumman skall vara fast.

5. betalningsdatum

6. arrendatorn svarar för de enskilda icke samfällda vägar som erfordras för jordbruksdriften.
för kostnader eller förpliktelser avseende vägsamfälligheter, samfällda dikningsföretag och andra samfälligheter svarar jordägaren.

7. vid till och avträde skall jorden avlämnas;(skriftligt) höstplöjt.

8. arrendatorn skall vårda och underhålla arrendestället.

9. Arrendatorn svarar för stängsel.

10. arrendatorn får hålla fri från träd och buskar enligt följande: (ingen text.)

11. jordägaren förebehåller sig rätten att bruka vägarna för forsla skogsprodukter.

12. för arrendet gäller härutöver följande villkor: (ingen text).

13. tvister med anledning av genom detta kontrakt uppkomma arrendeförehållande skall i den utsträckning som 8:28 JB ,medger avgöras enligt lag om skiljemän. länet arrendenämnd skall vara skiljenämnd.

14. ändringar eller tillägg i detta kontrakt skall ske skriftligen samt dateras och undertecknas av parterna för att gälla.

Det hjälper ju inte mycket. Antar att det är ett jordbruksarrende. Vad står det i ert avtal under punkt 12?

Har han även bostad på marken han arrenderar? Om inte så har han inte rätt att köpa marken.

Var står det som TS talar om i #1?

Aha, tackar. Tur att man inte arrenderar ut mark med bostad.

Oavsett vad som gäller angående ert arrende så ska arrendatorn ansöka om att förvärva marken. Har han inte gjort det nu lär han inte göra det sen. En eventuell försäljning påverkar inte hans rättigheter så du kan lugnt sälja gården.

Dock kan ju sådant här påverka priset vid en försäljning.

Y
huggan skrev:
Det hjälper ju inte mycket. Antar att det är ett jordbruksarrende. Vad står det i ert avtal under punkt 12?
Övriga villkor 12. För arrende gäller härutöver följande villkor: (möjlighet att skriva egen text, men fältet är tomt)

Övriga villkor kan också skrivas på särskild bilaga såsom tillägg till avtalet samt dateras och undertecknas av parterna. Tydlig hänvisning till bilagan skall i så fall göras i avtalet.

huggan skrev:
Har han även bostad på marken han arrenderar? Om inte så har han inte rätt att köpa marken.
Nej inga bostäder. Bara betesmarker.

Då har han ingen förvärvsrätt.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Berörande hela ärendet.

Dessa avtal står i min fars namn. Inte i mitt.
Jag ifrågasatte om detta var giltigt och dom man kan ringa till ville inte riktigt hantera frågan (två olika jurister).

Ena sa väl tillslut att om jag låter det rullapå så har jag godtagit kontraktet. Vilket jag tycker är logiskt.

Men hur ser du på den saken?

Säg om jag inte vill förlänga. Och han börjar gåemot detta. Kan jag använda min avsaknad av underskrift som argument för vinna målet?

Är det du som stått som ägare på fastigheten när avtalet skrevs så kan man ifrågasätta giltigheten. Annars inte. Arrendeavtalen följer fastigheten inte ägarna.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Sen har min revisor sagt i flera år att summan är låg, att jag kan få endel mer för åkrarna.

Jag har inte haft menat ork att ta strid emot bonden som glatt låtit avtalen automatiskt förnyas med samma belopp för att jag har missat året man kan göra ändringar osv.

"avtal på fem år eller mindre skall i normalfallet inte omfattas av indexreglering utan arrendesumman skall vara fast."
"vid avtal på längre tid än fem år kan parterna överenskomma om eventuell valfri indexreglering."

Hur tacklar jag detta bäst. Körpå som normalfall att jag sägerupp befintliga avtalet och gör ett nytt med mitt namn och aktuella värderingar?

Y
huggan skrev:
Är det du som stått som ägare på fastigheten när avtalet skrevs så kan man ifrågasätta giltigheten. Annars inte. Arrendeavtalen följer fastigheten inte ägarna.
Avtalet skrev mellan arrendatorn och min far som levde då 2001 men som dog 2008.

Jag ärvde då gården och bosatte mig där.

Sen har ju kontaktet automatiskt förnyats när arrendetiden gåttut 2006 & 2011, utan nya papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.