O
jag kan absolut förstå besvikelsen....
En bra ursäkt som säljarna kan ha när det gäller prospektet är att de inte visste bättre... den som bodde där var ju död...
 
Lagstiftaren har förutsett sådana situationer där okända tillgångar och skulder upptäcks först efter både bouppteckning och arvskifte. När så sker återuppväcker man helt enkelt dödsboet som juridisk person. Gången blir densamma som efter dödsfallet. Boet fryses i väntan på tilläggsbouppteckning. De efterlevande är skyldiga att ta hand om det löpande fram tills dess, men ikläder sig inget personligt betalningsansvar. Även om dödsboet är skiftat kan man alltså rikta en stämning mot dödsboet som juridiskt person. Men man skickar den till alla dem som varit delägare.

Vi talar nu om köparen av en fastighet, som vill kräva nedsatt köpeskilling till följd av dolt fel. Det första köparen bör göra är att fastställa vad felet kostar att åtgärda. Sedan bör köparen ta reda på om dödsboets pengar skulle räcka. Detta är mycket lätt gjort, eftersom bouppteckningen i dess helhet är offentlig handling.

Om det funnits gott om pengar (även om de blivit utskiftade) gör man precis som om det varit den avlidne själv som sålt fastigheten omedelbart innan dödsfallet. Man förlikas eller sliter saken som tvist. De efterlevande för dödsboets talan själva, eller genom rättsligt ombud. Möjligen förlorar fastighetsköparen tvisten. Men om den missnöjde vinner gehör för sin klagan blir dödsbodelägarna skyldiga att inom tre månader verkställa tilläggsbouppteckning. De utskiftade pengarna utgör dödsboets fordran på arvtagarna, som är solidariskt ansvariga för att de betalas tillbaka.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
O
Så där! Då har man lärt sig något nytt idag med! Jag bugar och bockar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.