3 514 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Skriva på avvikelserapport?
Hej!
I samband med vår takrenovering så ville takfirman täta under nockpannorna med något slags
tätningsmaterial. Vi var dock inte intresserade av detta och nu vill firman att vi skriver på en avvikelserapport i vilken vi konfirmerar att firman "påtalat att det skulle finnas en tätning vid nockpannorna beroende av täthet".
Kan det finnas några risker med att skriva på? T ex att firman använder det påskrivna pappret mot oss vid eventuella framtida täthetsproblem oberoende av vad de beror på?
Mvh Mattias
I samband med vår takrenovering så ville takfirman täta under nockpannorna med något slags
tätningsmaterial. Vi var dock inte intresserade av detta och nu vill firman att vi skriver på en avvikelserapport i vilken vi konfirmerar att firman "påtalat att det skulle finnas en tätning vid nockpannorna beroende av täthet".
Kan det finnas några risker med att skriva på? T ex att firman använder det påskrivna pappret mot oss vid eventuella framtida täthetsproblem oberoende av vad de beror på?
Mvh Mattias
Varför vill ni inte låta entreprenören ni anlitat utföra jobbet efter eget huvud?
De är skyldiga att lämna garanti på sitt arbete. Självklart måste du ge dem skriftligt på att du "tvingar" dem att lösa arbetet på ett sätt som de inte anser är optimalt. Självklart kommer de hävda att framtida problem beror på er alternativa lösning om det finns något tvivel. Men det kommer de göra oavsett om det finns något papper eller ej.
De är skyldiga att lämna garanti på sitt arbete. Självklart måste du ge dem skriftligt på att du "tvingar" dem att lösa arbetet på ett sätt som de inte anser är optimalt. Självklart kommer de hävda att framtida problem beror på er alternativa lösning om det finns något tvivel. Men det kommer de göra oavsett om det finns något papper eller ej.
Om ni vill använda en traditionellt metod som kanske inte är rekommenderad idag och firman vill friskriva sig ifrån så se verkligen till så att firman efter friskrivning vet hur det traditionella arbetet ska utföras. Annars så kanske ni skriver på en avvikelserapport och sen utförs arbetet på ett felaktigt sätt utifrån det traditionella sättet och så har ni ingen möjlighet att klaga om det inte blir bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag skulle nog inte våga låta göra en sådan avvikelse från tillverkarens rekommendationer utan grundläggande kontroller med kunniga på området.
Den tradidtionella metoden med bruk kanske iofs har fungerat jättebra på tak för 50 - 100 år sedan. Men om du lägger ett tak idag så har du helt andra material och därmed andra fuktförhållanden under pannorna. Nocktätningen är ju avsedd att täta, men den skall även ventillera, den släpper igenom luft.
Den tradidtionella metoden med bruk kanske iofs har fungerat jättebra på tak för 50 - 100 år sedan. Men om du lägger ett tak idag så har du helt andra material och därmed andra fuktförhållanden under pannorna. Nocktätningen är ju avsedd att täta, men den skall även ventillera, den släpper igenom luft.
Intressant att du skriver det, för vi har insett att firman förmodligen INTE har kompetens att mura nockpannorna på ett bra sätt. Vi har dock kommit i kontakt med en annan firma som jobbar med traditionella metoder som vi känner att vi kan lita på.mr_bygg skrev:
Med andra material, avser du underlagspappen? Har modern underlagspapp egenskaper som skiljer sig väsentligt från t ex tjärapp?hempularen skrev:Den tradidtionella metoden med bruk kanske iofs har fungerat jättebra på tak för 50 - 100 år sedan. Men om du lägger ett tak idag så har du helt andra material och därmed andra fuktförhållanden under pannorna. Nocktätningen är ju avsedd att täta, men den skall även ventillera, den släpper igenom luft.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ingen aning.
Men min poäng är att om man avviker från tillverkarens instruktioner så bör man undersöka att den avvikande lösningen verkligen fungerar under de omständigheter som gäller. Och då måste man titta på hela lösningen. Inte bara på om nockpannorna får tillräckligt stöd.
Men min poäng är att om man avviker från tillverkarens instruktioner så bör man undersöka att den avvikande lösningen verkligen fungerar under de omständigheter som gäller. Och då måste man titta på hela lösningen. Inte bara på om nockpannorna får tillräckligt stöd.
Jag är helt på samma linje som hempularen, nyfniken, Matti och mr-bygg.
Om en entreprenör inte "får" följa tillverkarens monteringsanvisningar så måste denne försäkra sig om att någon annan tar ansvaret för avvikelsen.
Är man företagare så måste man ju i det längsta försäkra sig mot att erhålla en ekonomisk smocka p.g.a. garantiärenden *. Och då är det bara att följa tillverkarens anvisningar. För om det då blir fel så får tillverkaren/leverantören ta smällen istället.
Och vägrar du låta dom göra enligt anvisningar är det helt riktigt att du skriver på ett papper om att avvikelsen beror på dig - och ansvaret har därmed överförts till dig.
Om du vägrar låta firman göra enligt monteringsanvisningarna så står du alltså i princip nästan utan garanti på arbetet. Det är bara fel som alldeles uppenbart inte kan bero på avsteget som kan ha en problemfri garanti kvar.
Jag tycker inte detta är märkligt på det minsta sätt. Vore jag företagare skulle jag vara 100% benhård i denna princip. Jag tycker nästan tvärtom här, att det hedrar den där firman att dom är seriösa att följa monteringsanvisningen. Jag har sett alltför många trådar här, och exempel i verkliga livet, där de riktiga problemen uppstår iom att hantverkarna skiter i anvisningarna.
Men till sist.
Känner du dig väldigt säker på att din alternativa lösning kommer fungera bra så är det väl bara att skriva på och sen ändå sitta nöjd. Ansvaret har rullat över rejält på dig, men du vet ju trots allt att det fungerar och kan sova gott om natten.
* Alla företag behöver ju tydligen inte vara rädd för detta.
Jag tänker t.ex. på Myresjöhus m.fl. som glatt monterat frigolitfasader (sorry, enstegstätade var väl det finare namnet) och sen slipper allt ansvar för mögelproblemen ....
Om en entreprenör inte "får" följa tillverkarens monteringsanvisningar så måste denne försäkra sig om att någon annan tar ansvaret för avvikelsen.
Är man företagare så måste man ju i det längsta försäkra sig mot att erhålla en ekonomisk smocka p.g.a. garantiärenden *. Och då är det bara att följa tillverkarens anvisningar. För om det då blir fel så får tillverkaren/leverantören ta smällen istället.
Och vägrar du låta dom göra enligt anvisningar är det helt riktigt att du skriver på ett papper om att avvikelsen beror på dig - och ansvaret har därmed överförts till dig.
Om du vägrar låta firman göra enligt monteringsanvisningarna så står du alltså i princip nästan utan garanti på arbetet. Det är bara fel som alldeles uppenbart inte kan bero på avsteget som kan ha en problemfri garanti kvar.
Jag tycker inte detta är märkligt på det minsta sätt. Vore jag företagare skulle jag vara 100% benhård i denna princip. Jag tycker nästan tvärtom här, att det hedrar den där firman att dom är seriösa att följa monteringsanvisningen. Jag har sett alltför många trådar här, och exempel i verkliga livet, där de riktiga problemen uppstår iom att hantverkarna skiter i anvisningarna.
Men till sist.
Känner du dig väldigt säker på att din alternativa lösning kommer fungera bra så är det väl bara att skriva på och sen ändå sitta nöjd. Ansvaret har rullat över rejält på dig, men du vet ju trots allt att det fungerar och kan sova gott om natten.
* Alla företag behöver ju tydligen inte vara rädd för detta.
Jag tänker t.ex. på Myresjöhus m.fl. som glatt monterat frigolitfasader (sorry, enstegstätade var väl det finare namnet) och sen slipper allt ansvar för mögelproblemen ....
Redigerat:
Klicka här för att svara
