Tror att det är svårt att tjäna de stora pengarna som egenföretagare.... Det skulle då vara om man lyckades bli riktigt stor och ha flera anställda... Men att vara egenföretagare är inte så glamoröst och verkligen inte så lätt att tjäna pengar... Det är mycket jobb, inget 7-16 direkt... Svårt att ha råd med semester och att vara sjuk är inte att tänka på....pelpet skrev:Ska man tjäna riktigt bra som elektriker är det egen firma som gäller. En svensk medellön för heltidsanställda ligger på ca 27-28000 och de flesta elektriker verkar ligga under det, och det är en okej lön men inte en "bra" lön.
Jag skulle tro att en nyutbildad elektriker som har siktet inställt på eget företagande kan dra igång efter att ha varit anställd några år, fixat behörighet och byggt upp ett kontaktnät av kunder.
Men visst är man duktig och kommer in i spelet så kan man åtminstone kunna gå runt ganska hyffsat... Men långt ifrån rik...
Eget företag har givetvis många baksidor, och i slutändan tjänar egenföretagare ofta sämre än anställda. Dock finns det två stora uppsidor - att man i praktiken ofta kan lägga över privata levnadskostnader på firman samt att man kan bli rik om man lyckas driva företaget på ett bra sätt.
Ska man bli rik på en elfirma så behöver man nog ha ett dussin anställda, men dä är man inte elektriker längre utan chef/säljare/personalchef/administratör.
Ska man bli rik på en elfirma så behöver man nog ha ett dussin anställda, men dä är man inte elektriker längre utan chef/säljare/personalchef/administratör.
Klicka här för att svara