Mitt svar var generellt menat och man ska vara lite försiktig i förhandlingarna eftersom man riskerar att nätägaren kräver ledningsrätt om fastighetsägaren är för motvals. Det tar några år, men du får mindre ersättning och har inget att säga till om i princip.

Och det är inte grannarnas ledningar, det är nätägarens ;)

Precis så är det.

Troligen har Skanova (Televerket om det var länge sedan) skrivit ett avtal med den dåvarande ägaren och betalat en mindre ersättning.

Det åligger sedan den tidigare ägaren att göra förbehåll för upplåtelsen vid en eventuell försäljning.

Som mexitegel skriver så är det ingen idé att bråka med Skanova om servitut, då begär dom bara en ledningsrätt från Lantmäteriet och det får dom alltid.

Nja, Tomter bildades på 80-talet utan att någon visste var ledningarna låg! Så det finns inga avtal med några gamla ägare. Alternativet för en hållbar installation är att ändra dragningen från en "dålig" . Då tror jag inte ens lantmäteriet förordar ledningsrätt med risk om fortsatta problem. Det är problem med fukt i dagens extralånga dragning , dvs infrastrukturen fungerar inte.

Någon måste ju ha ägt marken från början, var det kommunen?

Lantmäteriet skall visserligen arbeta för rationell markanvändning, men jag tror inte att dom lägger några funktionella aspekter på ledningen om ägaren vill ha en ledningsrätt för en befintlig ledning.

Det finns några rättsfall här. Som framgår av fallen kan man kanske få ut någon liten ersättning, men att flytta en befintlig ledning är det aldrig tal om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.