4 646 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
har arrendatorn förrätt på åkrarna även om det är hela gården som säljs?
Då gäller arrendet. Och du kan inte säga upp det utan grund utan det förlängs automatiskt så länge arrendatorn inte säger upp det själv eller att han avlider, dock har han/hon en maka kan denna överta arrendet tills denna dör förutsatt att dom var gifta innan avtalet skrevs.Yrrol skrev:
Då måste du skicka en begäran om villkorsändring till arrendatorn.Yrrol skrev:Sen har min revisor sagt i flera år att summan är låg, att jag kan få endel mer för åkrarna.
Jag har inte haft menat ork att ta strid emot bonden som glatt låtit avtalen automatiskt förnyas med samma belopp för att jag har missat året man kan göra ändringar osv.
"avtal på fem år eller mindre skall i normalfallet inte omfattas av indexreglering utan arrendesumman skall vara fast."
"vid avtal på längre tid än fem år kan parterna överenskomma om eventuell valfri indexreglering."
Hur tacklar jag detta bäst. Körpå som normalfall att jag sägerupp befintliga avtalet och gör ett nytt med mitt namn och aktuella värderingar?
Skicka en skriftlig begäran om villkorsändring med rekommenderad post till arrendatorn minst 1 år innan avtalet ska förnyas.
Så jag måste motivera varför jag inte vill förlänga avtalet ytterligare?
Är det arrendatorn eller rätten som ska avgöra om grunden är godkänd?
Några tänkta scenarier:
* Jag vill bruka mina marker själv
* Jag vill få ut mer hyra
* Jag vill bara hyra ut ena åkern medan jag brukar andra åkern själv.
* Jag vill ändra antal år som är nu.
* Jag är obekväm i dessa regler och har hellre markerna i träda eller vad det heter.
Och det räcker alltså att han säger nej till att sänka antal år, så tvingas jag gå till rätten?
Hur troligt är det att rätten godkänner min vilja att inte ha han som arrendator alls?
Är det arrendatorn eller rätten som ska avgöra om grunden är godkänd?
Några tänkta scenarier:
* Jag vill bruka mina marker själv
* Jag vill få ut mer hyra
* Jag vill bara hyra ut ena åkern medan jag brukar andra åkern själv.
* Jag vill ändra antal år som är nu.
* Jag är obekväm i dessa regler och har hellre markerna i träda eller vad det heter.
Och det räcker alltså att han säger nej till att sänka antal år, så tvingas jag gå till rätten?
Hur troligt är det att rätten godkänner min vilja att inte ha han som arrendator alls?
Både och. Om han inte tycker grunden är giltig går han till hyresnämnden. Tycker han den är rimlig så godtar han uppsägningen.
Bruka marken själv är godtagbart men han kan kontrollera i efterhand och gör man inte vad man sagt kan det bli dryga skadestånd.
Om hyran är rimlig men arrendatorn säger nej så är det skäl, men är hyran för hög så har arrendatorn rätt att vara kvar.
Borde vara samma som första.
Finns ingen mening med att ändra antal år då arrendatorn alltid kan förlänga avtalet.
Kan vara en skälig anledning.
Detta är generella regler och myndigheten som sköter arrenden är hyresnämnden.
Hyresnämnden är gratis för företag och privatpersoner.
Om du har ett giltigt skäl blir han uppsagd annars inte. Missköter sig arrendatorn kan man säga upp med omedelbar verkan. Tex förstör marken, inte betalar avgiften eller använder marken till annat än vad som är avtalat.
Bruka marken själv är godtagbart men han kan kontrollera i efterhand och gör man inte vad man sagt kan det bli dryga skadestånd.
Om hyran är rimlig men arrendatorn säger nej så är det skäl, men är hyran för hög så har arrendatorn rätt att vara kvar.
Borde vara samma som första.
Finns ingen mening med att ändra antal år då arrendatorn alltid kan förlänga avtalet.
Kan vara en skälig anledning.
Detta är generella regler och myndigheten som sköter arrenden är hyresnämnden.
Hyresnämnden är gratis för företag och privatpersoner.
Om du har ett giltigt skäl blir han uppsagd annars inte. Missköter sig arrendatorn kan man säga upp med omedelbar verkan. Tex förstör marken, inte betalar avgiften eller använder marken till annat än vad som är avtalat.
Jag har en stor betesmark, och två små.
Vill ha tillgång till mina två små ifall det blir hästgård. Då vill jag inte behöva vänta uppemot 5år tills jag får chans. Om jag då kunde ändra till 1års avtal på dessa två så blir det mer rimligt ifall beslutet om hästgård tas.
Stora åkern funderar jag på antingen sälja, eller hyra ut, 5 eller fler år.
Bonden har inte misskött sig, förutom att han sågade i mina fina trädgårdsträd för ge plats åt supertraktorerna. Grannar säger att han aldrig kommer släppa mina åkrar, samt hans syskon är advokater så det känns ju sådär...
Vill ha tillgång till mina två små ifall det blir hästgård. Då vill jag inte behöva vänta uppemot 5år tills jag får chans. Om jag då kunde ändra till 1års avtal på dessa två så blir det mer rimligt ifall beslutet om hästgård tas.
Stora åkern funderar jag på antingen sälja, eller hyra ut, 5 eller fler år.
Bonden har inte misskött sig, förutom att han sågade i mina fina trädgårdsträd för ge plats åt supertraktorerna. Grannar säger att han aldrig kommer släppa mina åkrar, samt hans syskon är advokater så det känns ju sådär...
- Vill lätt få tillgång till mina två små betesmarker ifall hästgård. Skulle höja värdet om jag säljer gården framförallt.
- Vill fortsätta hyraut stora marken till aktuellt pris.
Du kan säga upp avtalet, senast 1 år innan utgång. Det ska finnas en motivering till uppsägningen som sedan kan kollas så att det stämmer.Du ska även kunna ändra till 1 årsavtal. Står i jordabalkens 9 kapitel.
Varför funderar du på sälja den stora åkern? Hur stor är den? Säljer du hela gården är det bättre med mer mark eftersom det behövs minst 4ha för att kunna söka EU-stöd. Även den som ev köper en hästgård behöver mer än lite betesmark, de behöver åker så de kan ta eget hö så de slipper köpa hö. Är bättre att sälja alltihop i ett istället för att dela upp det i 2 delar och sälja åkern för sig.Yrrol skrev:
Vad menar du med aktuellt pris? Får du bra betalt idag?
Att arrendet ligger på 5 år kanske beror på att många Eu-stöd kräver åttangande på 5 år, dvs man lovar att göra si och så i fem år och då kan man inte ta på sig ett åttagande ifall man bara har 1-års-kontrakt.
Appropå EU-stöd så är det viktigt att hålla reda på stödrätterna som följer med gårdens mark. Det är stor risk att arrendatorn kniper dessa om det inte står något om saken i arrendekontraktet.
Värdet på stödrätterna ligger på ca €120 - €200 per hektar.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...atternasvarde.4.2399437f11fd570e67580004.html
Värdet på stödrätterna ligger på ca €120 - €200 per hektar.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...atternasvarde.4.2399437f11fd570e67580004.html
Redigerat:
Ja absolut. Jag sa upp arrendet där jag bor och bad att få igen stödrätterna på 2ha eftersom jag aldrig fått något arrende, dvs inte en krona de senaste 20 åren av bonden som brukade marken, men några stödrätter fick jag ej, utan fick köpa nya på blocket för 1250kr per hektar, och då gjorde jag ändå ett fynd för de flesta försöker få ut betydligt mer än så för stödrätter. Men från och med i år tänker jordbruksverket lägga beslag på alla stödrätter som inte används så då kanske de sjunker i pris.
Dom små är mer än 5ha. Säljer jag den stora så kan jag finansiera husrenovering som kan hyrasut samt nybyggnad av stall och lösa ut lån. Dvs få en bra start på livet istället för stå och stampa med en lön som inte täcker att laga byggnader som förfaller.
Många gårdar häromkring som har mycket mindre åkrar för sina hästar och dom får det ju att funka.
tror jag räknade 5-6ha för bete samt en stor yta paddock. för ca 4 hästar.
Jag har förvövrigt även funderat på att låta dom där smågärdena vara för får eller något också.
poängen är att fåloss pengar för att ta mig vidare i livet. renoverat i 6år och fortfarande är det mesta ogjort.
Några eu-pengar får jag inte och min revisor sa att arrendatorn går pluss minus noll för det är det bidraget han betalar mig med. ungefär, så ja dom pengarna tar han.
Många gårdar häromkring som har mycket mindre åkrar för sina hästar och dom får det ju att funka.
tror jag räknade 5-6ha för bete samt en stor yta paddock. för ca 4 hästar.
Jag har förvövrigt även funderat på att låta dom där smågärdena vara för får eller något också.
poängen är att fåloss pengar för att ta mig vidare i livet. renoverat i 6år och fortfarande är det mesta ogjort.
Några eu-pengar får jag inte och min revisor sa att arrendatorn går pluss minus noll för det är det bidraget han betalar mig med. ungefär, så ja dom pengarna tar han.
Redigerat:
Det viktiga är att man får tillbaka stödrätterna och inte tvingas köpa nya.
Det man kan göra är att låna eller hyra ut sina stödrätter till arrendatorn. Detta skrivs då in i arrendekontraktet och serienumren på stödrätterna anges.
Det kan vara värt ett försök att få tillbaka stödrätterna om kontraktet skall skrivas om. Jag har faktiskt lyckats med det.
Det man kan göra är att låna eller hyra ut sina stödrätter till arrendatorn. Detta skrivs då in i arrendekontraktet och serienumren på stödrätterna anges.
Det kan vara värt ett försök att få tillbaka stödrätterna om kontraktet skall skrivas om. Jag har faktiskt lyckats med det.
Ska du alltså sälja en åker för att få pengar att renovera huset/husen? Jag trodde du skulle sälja hela gården, och då är det bättre att inte stycka av gården så det inte är nån åkermark med. Dessutom förstår jag inte, om du nu har en så stor åker, att betesmarken är 5ha, och åkern ännu större, måste du väl ha skog du kan avverka för att få loss pengar? Vem säljer liksom en åker? En fastighet har väl typ 20% åker och betesmark och resten skog, så är det i alla fall här.Yrrol skrev:Dom små är mer än 5ha. Säljer jag den stora så kan jag finansiera husrenovering som kan hyrasut samt nybyggnad av stall och lösa ut lån. Dvs få en bra start på livet istället för stå och stampa med en lön som inte täcker att laga byggnader som förfaller.
Självklart tar bonden stöden, det är rätt, men för att kunna söka stöd måste man ha stödrätter och dessa delades ut gratis på marken år 2005 och ska man bruka sin egen mark så är det bra om man får igen stödrätterna från arrendatorn annars måste man köpa nya. Du som har sånt ordenligt kontrakt måste ju ha med stödrätter i kontraktet annars verkar det där kontraktet bara vara gynnande för bonden, 5 års avtal och så vidare.
Man kan inte dra några slutsatser om hur mycket skog det finns på en jordbruksfastighet. Det kan vara allt mellan 0 och 100%. Vi har mindre än 10%.oliva skrev:Ska du alltså sälja en åker för att få pengar att renovera huset/husen? Jag trodde du skulle sälja hela gården, och då är det bättre att inte stycka av gården så det inte är nån åkermark med. Dessutom förstår jag inte, om du nu har en så stor åker, att betesmarken är 5ha, och åkern ännu större, måste du väl ha skog du kan avverka för att få loss pengar? Vem säljer liksom en åker? En fastighet har väl typ 20% åker och betesmark och resten skog, så är det i alla fall här.
Självklart tar bonden stöden, det är rätt, men för att kunna söka stöd måste man ha stödrätter och dessa delades ut gratis på marken år 2005 och ska man bruka sin egen mark så är det bra om man får igen stödrätterna från arrendatorn annars måste man köpa nya. Du som har sånt ordenligt kontrakt måste ju ha med stödrätter i kontraktet annars verkar det där kontraktet bara vara gynnande för bonden, 5 års avtal och så vidare.
TS arrendekontrakt skrevs 2001, alltså långt innan det här med stödrätter var påtänkt.
Klicka här för att svara